Från skiss till spelvärld – elever formar framtiden i Skolhackathon i Minecraft
Med sina skisser som utgångspunkt bygger eleverna nu upp sina idéer i den digitala världen. Samhället är indelat i olika områden, precis som klassen, och tillsammans arbetar de för att skapa ett gemensamt samhälle där trygghet, omtanke och innovation står i centrum.
När vi besökte klass 5A och 5B på Fridhemskolan i Vårgårda var engagemanget påtagligt. Eleverna satte igång direkt och presenterade stolt sina områden. De flesta hade spelat Minecraft sedan de var små – och nu fick de plötsligt använda sitt favoritspel som ett verktyg i lärandet.
”Jag spelar Minecraft på fritiden, så jag känner mig bra på Minecraft Education. Det känns bra att kunna hjälpa mina kompisar med gaming-kommandon och tips. Vi gör ju det här tillsammans”, berättade en elev i klassen och en annan fyllde i:
”Jag tycker att vi är bra på att bygga och samarbeta. Vi har tänkt på att alla ska kunna vara sig själva i vårt samhälle.”

Lärarna Jennifer Enerstrand och Sofie Jogmark har även dem uppskattat projektet.
"Skolhackathon i Minecraft har blivit till veckans höjdpunkt. Det här är den roligaste lektionen. Jag har aldrig sett eleverna samarbeta såhär förut" sa Sofie Jogmark.
Den 8 december ska alla deltagande klasser skicka in sina färdiga världar som tävlingsbidrag – först till den regionala finalen i Älvsborg och därefter med chans att gå vidare till den nationella finalen. Att projektet avslutas med en tävling är något som motiverar eleverna lite extra. Som en elev sa:
”Det känns coolt att andra vuxna kommer se vad vi har byggt. Jag undrar vad juryn kommer tycka. Jag älskar att tävla!”
Projektet visar tydligt vilken kraft som finns i att kombinera kreativitet, digitalt lärande och samarbete. Om eleverna redan nu kan bygga framtidens samhällen i Minecraft – tänk då vad de kan åstadkomma utanför skärmen.
Skolhackathon är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap.
Arbetet i klassrummen startar med att jobba med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle, där eleverna utgår från vad som ingår i ett samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram sin prototyp, och slutligen går eleverna in i Minecraft, för att bygga upp det samhälle som de skapat. Om man önskar, tävlar man med sitt samhälle under ett regionalt event där vinnande klass går vidare till den nationella finalen.
Varje år presenteras ett nytt case som ligger till grund för arbetet. Temat för Skolhackathon 2025/2026 är: HavenCraft