NODA UF vill hjälpa unga in i arbetslivet
Månadens UF-företag i november är NODA UF, som drivs av Chawan, Emmy, Felicia, Maja och Tyra som går i trean på Ekonomiprogrammet. Vi besökte dem på Alströmergymnasiet för att höra mer om deras idé, deras mål och vilka utmaningar de ser framför sig under UF-året.
Vad har ni för affärsidé?
Våran affärsidé är att skapa en interaktiv plattform där arbetssökande och arbetsgivare matchas ihop genom personliga profiler. Syftet är då att lyfta fram personligheter istället för det traditionella CV:t.
Hur kom ni på er idé?
Vi har sett hur arbetslösheten stigit i Sverige de senaste åren och drabbat särskilt unga. Vi ville hitta ett sätt som kan hjälpa unga att ta sig in på arbetsmarknaden trots att de inte har tidigare meriter.
Vilka utmaningar tror ni att ni kommer stöta på?
Vi tror att vår största utmaning kommer att vara att få med oss tillräckligt med kunder så att idén går runt.
Vad har ni för mål med ert UF-år?
Vårt mål med UF-året är att få fram en prototyp på marknaden och etablera vårt varumärke.
Vad ser ni mest fram emot?
Vi ser mest fram emot att kunna göra skillnad i samhället, vi ser mest fram emot att kunna hjälpa unga in i arbetslivet och även hjälpa företag att hitta deras rätta medarbetare.
