Hem / Nyheter & Event / Älvsborg / Peppade, preppade och fulla av förväntan – Älvsborgs SM-trupp 2025 är redo!

Peppade, preppade och fulla av förväntan – Älvsborgs SM-trupp 2025 är redo!

När Älvsborgs SM-trupp samlades den 23 april för årets SM-pepp, blev det startskottet på en resa de sent kommer att glömma. På schemat: inspiration, gemenskap – och de sista avgörande tipsen inför SM i Ung Företagsamhet som går av stapeln i Stockholm den 26–27 maj.

Sex UF-företag från region Älvsborg deltog den 23 april på SM-peppen 2025. Ett evenemang Ung Företagsamhet Älvsborg arrangerade tillsammans med SEB för att peppa och preppa årets SM-truppen inför SM i Ung Företagsamhet. Eftermiddagen inleddes med en genomgång av information och viktiga förberedelser, ledd av Cecilia Löfman, projektledare för Event & Kommunikation på Ung Företagsamhet Älvsborg. Deltagarna fick därefter ta del av en föreläsning från Pernilla Johnsson, representant för SEB, som presenterade Entreprenörstrappan. Modellen tydliggör hur erfarenheterna från UF-året kan fungera som en språngbräda till framtida företagande och yrkesliv.

Efter en trevlig fikastund med mingelbingo fortsatte eftermiddagen med ytterligare inspirationsinslag. Entreprenörerna Andreas Åkervall, HELkom, och William Larsson, Plantmore.com, berättade om sina entreprenöriella resor. Deras berättelser betonade vikten av utvärdera sina idéer, reflektera och vara öppna – egenskaper som också kännetecknar våra UF-företagare. Efter detta intog två tidigare UF-stjärnor scenen: Alexander Round och Sixten Kullberg, båda UF-alumner med erfarenhet från SM 2024. De delade sina bästa tips, fallgropar att undvika och känslan av att delta på SM. Deras råd: planera upp noggrant, nätverka och glöm inte att ha kul!

SM-peppen handlade dock inte bara om att lyssna – det var också en chans att öva, utmana sig själva och lära känna varandra. UF-företagen fick nämligen pitcha sina affärsidéer och träna på att ge och ta feedback – en värdefull övning inför de intensiva dagarna i Stockholm. SM-truppen deltog även i en workshop där de tillsammans utmanades i hur man bäst säljer i en monter. Vad fångar intresse? Hur skapar man engagemang? Och hur kommer man till avslut? Detta fick dem testa på genom att sälja ett annat UF-företags produkter.

Eftermiddagen fortsatte sedan vidare på UF-kontoret med pizza och ett spännande entreprenörsquiz, där elevernas kunskaper om stora entreprenörer sattes på prov. Kvällen avslutades med utdelningen av priset Årets Unga Ledare, som delas ut av nätverket UF alumni för att uppmärksamma unga ledare med förmåga att inspirera, engagera och skapa utveckling hos andra. I region Älvsborg gick utmärkelsen till Lilja Richardsson, VD i GripPlate UF.

Lilja är därmed en av 25 nominerade i hela landet som kommer att intervjuas under SM i Stockholm. Fyra av dessa kommer att tilldelas utmärkelsen nationellt och belönas med en inbjudan till UF alumni Summer Weekend, Sveriges största mötesplats för tidigare UF-företagare.

SM-peppen 2025 blev ett uppskattat tillfälle och ett viktigt steg i att forma en stark, sammansvetsad trupp från Älvsborg. Nu blickar regionen fram emot SM med förväntan och ett gemensamt mål: att representera Älvsborg på bästa möjliga sätt.

 

SM-truppen 2025

Årets UF-företag och Årets socialt hållbara UF-företag: YouthQuill Publishing UF 

Vår affärsidé är att skapa böcker för barn och unga för att främja läskunnigheten samt belysa samhällsproblem.

Årets vara: GripPlate UF

Vår produkt är magnetiska grytunderlägg vilket betyder att de fäster under din gryta, kastrull, stekpanna eller plåt och följer sedan med vid servering. Produkten har en isärtagbar design vilket gör att våra underlägg kan användas under alla olika köksgeråd, i alla olika storlekar.

Årets tjänst: Katalogen UF

Katalogen UF erbjuder en plattform som sammankopplar UF-företag med skolklasser och föreningar, där utvalda UF-produkter säljs för att ge klasser ett roligt och förtjänstfullt sätt att tjäna pengar samtidigt som UF-företagens försäljning ökar.

Årets innovation: BEEZMART UF

Vi gör en pollineringstjänst där vi genom en plattform ska sammanfoga biodlare och lantbrukare som vill ställa ut bikupor respektive få utställda bikupor och på så sätt främja biologisk mångfald.

Årets hantverkare: Emberlight UF

Vår affärsidé är att tillverka och sälja lyktor som är egendesignade i plywood till inredningsintresserade personer.

Årets ekologiskt hållbara UF-företag och Årets säljare: GOZLY UF

Alla barnfamiljer har inte möjligheten att köpa nya gosedjur till sina barn, men detta vill vi ändra på! Gozly UF erbjuder återanvända och uppfräschade gosedjur för en billig peng.  Genom en cirkulär affärsmodell lyckas Gozly UF att kombinera både social-, ekonomisk- och ekologisk hållbarhet!

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.