Hem / Nyheter & Event / Älvsborg / Premiär för Årets Reklamfilm
Årets Reklamfilm - Tävlingsvärden tipsar

Premiär för Årets Reklamfilm

Flera av våra andra UF-regioner håller tävlingen Årets Reklamfilm inom de regionala UF-mästerskapen. Nu under läsåret 23/24 får vi i Ung Företagsamhet Älvsborg äntligen erbjuda tävlingen tack vare vår partner Brainforest som gör detta möjligt!

-Många av UF-företagen sprider information och gör reklam för sina företag och produkter via digitala kanaler och då främst via rörlig bild. Att då kunna erbjuda tävlingen Årets reklamfilm känns kul och vi hoppas att många vill tävla i år, säger Cecilia Löfman, projektledare och skolinspiratör på Ung Företagsamhet Älvsborg.

Philip Forsman som arbetar som försäljningsansvarig på Brainforest och är juryordförande i Årets reklamfilm skickar med 5 snabba tips för UF-företagarna att ha med sig i sitt skapande av film:

1. Väck känslor

2. Berätta en visuell story

3. Håll det enkelt

4. Hitta rätt musik

5. Kom till saken snabbt

Och ett bonustips är att ha roligt på vägen! Som värdar för Årets reklamfilm så kanske det mest naturliga sättet att ge sina tips till de tävlande är just via film? Det har faktiskt Brainforest gjort. Ta en titt på den här!

 

-Alla tävlingsvärdar, oavsett tävling, får såklart skicka med en videohälsning till UF-företagen för att peppa och preppa dem inför just den tävling som de är värdar för. Det blir ett kul och inspirerande innehåll på tävlingssidorna som eleverna kommer åt i inloggat läge. Att Brainforest nu tar täten och är först ut med att ge en filmhälsning till de tävlande hoppas vi ska inspirera andra tävlingsvärdar att vilja göra likadant, säger Linda Gartman, partneransvarig på Ung Företagsamhet Älvsborg. Detta är ju ännu ett sätt att interagera, skapa dialog och bygga broar mellan eleverna och näringslivet!

Tävlingsbidragen i Årets reklamfilm ska bestå av både en film om max 30 sekunder och ett skriftligt bidrag på max ett A4 som b.la. svarar på vilket budskap de valt att kommunicera och varför, såväl som beskrivning av målgrupp, filmens övergripande mål, företagets vision och verksamhetsidé. Tävlingen har inget pitch-moment och skiljer sig därför lite från flera av de andra tävlingarna.

-Vi hoppas att även dem som inte vill pitcha inför en jury ska se denna tävling som en möjlighet, precis som Årets grafiska profil, Årets affärsplan och Årets årsredovisning redan är, säger Cecilia Löfman.

Årets reklamfilm är en regional tävling och det går därför inte att komma vidare till SM i Ung Företagsamhet.

 

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.