Hem / Nyheter & Event / Älvsborg / Skolhackathon i Minecraft – framtidens samhällen växer fram i klassrummen

Skolhackathon i Minecraft – framtidens samhällen växer fram i klassrummen

Hur bygger man ett tryggt samhälle? Just nu utforskar elever på grundskolor runt om i region Älvsborg den frågan i Skolhackathon i Minecraft – ett projekt där kreativitet, kunskap och samarbete möts.

Eleverna har utifrån temat HavenCraft fått i uppdrag att skapa ett samhälle där trygghet, omtanke och innovation står i centrum. Först genom att bygga fysiska prototyper i till exempel LEGO, kartong och andra material. För att sedan efter höstlovet flytta sina idéer in i Minecraft Education, där samhällena byggs upp digitalt.

När Ung Företagsamhet Älvsborg besökte Sjöboskolan var kreativiteten på topp. Sjukhus, polisstation och brandstation var självklara inslag i elevernas samhällen – men även skola, bostäder och en bilverkstad fick ta plats.

– Att samarbeta kring samhällsfrågor, innovation och demokrati på det här sättet gynnar sammanhållningen. Eleverna arbetar ju i grupp där respektive grupp har tilldelats ett varsitt ansvarsområde i klassens gemensamma samhälle. Jag blev nästan rörd när jag såg att en elev gick till en annan elevgrupp för att ge dem tips kring hur de kunde bygga för att göra deras ansvarsområde ännu bättre, säger Lynn Cafferky, SO-lärare för klass 4A och 4B på Sjöboskolan i Borås.

Matematikläraren fortsätter:

Skolhackathon har verkligen utvecklat deras ordförråd, samarbete, retorik och hur man uttrycker sig gentemot varandra, berättar Joel Anell, matematiklärare för klass 4A och 4B på Sjöboskolan i Borås.

Även på Montessoriskolan Lindängen i Ulricehamn har projektet väckt stort engagemang. Läraren Monica Jarneving berättar att eleverna knappt kunde vänta med att börja bygga.

– Barnen har varit otroligt taggade på LEGO-bygget och diskussionerna runt ämnet har ökat markant sedan arbetet blev mer praktiskt. Att samarbeta med dig / UF är verkligen ett lyft för min undervisning, säger Jarneving.


STEM på ett lekfullt sätt

Genom Skolhackathon i Minecraft tränar eleverna samarbete, problemlösning och kreativt tänkande – och stärker samtidigt sina kunskaper inom STEM-ämnena (Science, Technology, Engineering och Mathematics). På ett lekfullt sätt får de utforska hur teknik och kreativitet kan användas för att lösa verkliga samhällsutmaningar och förstå hur olika funktioner i ett samhälle hänger ihop.

Efter höstlovet flyttar prototyperna in i Minecraft – och de samhällen som nu byggts i LEGO får nytt liv i en digital värld. Med dessa samhällen har de sedan möjlighet att vara med och tävla med chansen att ta sig till en nationell final, där det bidrag som uppfyller tävlingskriterierna bäst vinner i Sverige.

Skolhackathon i Minecraft

Skolhackathon är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. 

Arbetet i klassrummen startar med att jobba med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle, där eleverna utgår från vad som ingår i ett samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram sin prototyp, och slutligen går eleverna in i Minecraft, för att bygga upp det samhälle som de skapat. Om man önskar, tävlar man med sitt samhälle under ett regionalt event där vinnande klass går vidare till den nationella finalen.

Varje år presenteras ett nytt case som ligger till grund för arbetet. Temat för Skolhackathon 2025/2026 är: HavenCraft 

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.