True Vision UF vill fylla en viktig kunskapslucka
Månadens UF-företag i oktober är True Vision UF, som drivs av Sally och Alva som går i trean på Försäljnings- och Serviceprogrammet. Vi besökte dem på Tranemo Gymnasieskola för att höra mer om deras idé, deras mål och vilka utmaningar de ser framför sig under UF-året.
Vad har ni för affärsidé?
Vår vision är att inspirera, motivera och engagera aktiva inom idrotten med föreläsningar om hur menscykeln fungerar. Samt hur kvinnans kropp och prestation förändras beroende på vart i cykeln man är.
Hur kom ni på er idé?
Vår affärsidé bygger på att vi vill fylla en viktig kunskapslucka. När vi vi var små kände vi att det inte var någon som vågade ta upp och prata om ämnet mens. Vi vill öka medvetenheten och bidra till bättre förutsättningar för kvinnliga idrottare att nå sin fulla potential. Det finns många aktiva, tränare och ledare som idag saknar verktyg för att förstå hur mens kan påverka träning, återhämtning och prestation. Vi är själva idrottare och vet att det här är ett tabubelagt ämne som måste lyftas upp.
Vilka utmaningar tror ni att ni kommer stöta på?
Vi har ingen naturlig ingång till de lokala idrottsföreningarna. Däremot har vi en rådgivare, Viktoria Haraldson, som har kontakt med olika förbund och föreningar runtom i Västra Götaland som mer än gärna vill hjälpa oss med detta.
Vad har ni för mål med ert UF-år?
Vi har som mål att komma till SM och att få en bild av hur ett företag faktiskt fungerar. Men det viktigaste är att vi ser att det finns ett problem i samhället som vi vill lyfta fram och hitta en lösning på. Vi brinner för vår affärsidé, vi vill verkligen göra skillnad och vi hoppas att vi ges möjligheten att inte bara verka inom vår region utan att vi får möjlighet att synas för en större marknad.
Vad ser ni mest fram emot?
Vi ser fram emot att dela med oss av vår kunskap och att engagera andra till ämnet. Och såklart alla mässor och marknader!
