Hem / Nyheter & Event / Älvsborg / UF på IM

UF på IM

På IM, Introduktionsprogrammet på Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn har man för första gången drivit UF-företag. En positiv upplevelse som skapat fina minnen och värdefull kunskap och man kan konstatera att UF bidrar till integrationen. 

På Introduktionsprogrammet med språkinriktning går elever som är nya i det svenska språket. De kommer från olika bakgrund men gemensamt är att de vill lära sig svenska och förstå hur Sverige fungerar. 

Bella present UF

Under det senaste läsåret har de fått driva ett UF-företag. 8 elever har tillsammans skapat och utvecklat Bella Present UF där de tillverkat och sålt vackra presentaskar tillverkade av spillmaterial från bland annat skokartonger och tapetrullar. De har gemensamt samlat ihop allt material, tillverkat och sålt sina produkter. Med hjälp av fyra engagerade UF-lärare har de även skrivit en affärsplan, haft rådgivarkontakt och varit på banken. Just bankmötet beskriver eleverna som en fin upplevelse där de fick känna sig ”som andra svenskar”. En av UF-företagarna säger att bankpersonalen var vänliga och hjälpsamma.  

Jag förstod att människor här är snälla och vill hjälpa mig

Både lärare och elever lyfter fram samarbetet eleverna emellan som något mycket positivt. De har gemensamt skapat en produkt de känt stolthet över. - De har jobbat ihop i alla processer och haft det trevligt, trots stundtals hårt arbete. Många härliga skratt har det blivit, ibland även musik och dans, säger en av lärarna.

- Vi har lärt oss mycket. Många nya ord. Träffat elever på andra skolor. Jag har lärt mig våga ta kontakt. Lärt mig att hantera pengar. Lärt mig sälja. Ekonomi. Lärt mig att folk är snälla, säger en av tjejerna i Bella Present UF.

Även lärarna menar att de lärt sig mycket. De har utvecklades på olika sätt beroende på vilka talanger de har. UF-företagandet har framkallat styrkor hos elever som tidigare varit svåra att se då de inte kan språket. 

Integration får man på köpet

Tips från lärarna på IM

Ett råd från lärarlaget är att inte ha en för invecklad produkt att producera för det är svårt att hinna. Det är också en styrka och ett tips att vara flera lärare. På IM Språkintroduktion i Ulricehamn är de 4 lärare. 
Ytterligare en positiv del är att UF går att ha ihop med de andra eleverna på skolan som också driver UF-företag. De åker gemensamt på mässor och säljtillfällen. De deltar i drakträffar och andra nätverk.
- Samhällskunskap och andra ämnen går inte att ha ihop med andra klasser på skolan på grund av språksvårigheter, men UF går, konstaterar lärarna gemensamt. 

Avslutningsvis kan man fastställa att Ung Företagsamhet gör så att de får vara med där andra svenskar är. Det är utvecklande och bidrar till en god och växande självkänsla hos eleverna och integrationen får man på köpet! Riktigt lyckat med andra ord. 

 

Vill du veta mera om hur ni kan arbeta med Ung Företagsamhet på Introduktionsprogrammet, kontakta vår projektledare Klas Persson

Om Introduktionsprogrammet

Introduktionsprogram

Introduktionsprogrammen är en möjlighet för obehöriga elever att få en utbildning som stödjer dem att komma vidare i sin utbildning eller komma vidare mot etablering på arbetsmarknaden.

Alla elever på introduktionsprogrammen ska få och följa en individuell studieplan som beskriver målet och innehållet i elevens utbildning. På introduktionsprogrammen är den individuella studieplanen mycket viktig eftersom det inte finns något examensmål eller någon programstruktur. Utbildningen är på heltid.

Språkintroduktion

Språkintroduktion är till för ungdomar som nyss har kommit till Sverige. Utbildningen har fokus på svenska språket och de ämnen som eleven behöver för att kunna gå vidare i gymnasieskolan, eller till annan utbildning.

Elever som läser språkintroduktion kan få undervisning i enbart svenska eller svenska som andraspråk under en kort inledande period. I övrigt ska utbildningen baseras på den inledande bedömning som görs och de ämnen och kurser som eleven behöver för sin fortsatta utbildning (6 kap. 8 § gymnasieförordningen).

Nyanlända elevers kunskaper ska bedömas när de tas emot vid introduktionsprogrammet språkintroduktion. Det innebär att elevens bakgrund, skolerfarenheter, språk- och ämneskunskaper och eventuella yrkeserfarenheter ska kartläggas.

 

Mer om UF på IM
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.