Bygg- och anläggningsprogrammet

I examensmålen för Bygg- och anläggningsprogrammet står bland annat att utbildningen ska ge kunskaper om branschens olika yrken och arbetsprocesser samt om entreprenörskap och företagande, vilket ger en god grund för samverkan på arbetsplatsen och med kunder. Det arbetsplatsförlagda lärandet (APL) kan också ge inblick i företagandets villkor. Det står även att programmet ska utveckla elevernas initiativförmåga och kreativitet med tanke på att arbetsmetoder, material och verktyg ständigt utvecklas och förändras. Eleverna ska även lära sig att lösa problem och utveckla sin kommunikativa förmåga vilket underlättar samarbetet på arbetsplatsen och i kundrelationer.
 
Genom att driva ett UF-företag får eleverna öva upp alla dessa förmågor på ett kreativt, praktiskt och oftast mycket uppskattat sätt. UF-företagande gör att eleverna får använda sina yrkeskunskaper i projekt där de också tränar entreprenörskap, affärstänk och kundkontakt. Dessa är egenskaper som efterfrågas i branschen oavsett om eleverna blir anställda eller startar eget i framtiden.
 
 

Elever

Namn Namnsson drev tillsammans med sina klasskamrater UF-företag och sålde egentillverkade hönshus av spillmaterial. De sammarbetade även med lokala ICA där de fick sälja sin produkt.

"Det var svin kul! Jag har lärt mig att bygga och räkna ut vad saker kostar. Jag ska driva vidare och sälja hönshus."

Namn, BA24 Sollefteå Gymnasium 

Att få se sina elever växa på detta sätt är fantastiskt

Lärare

Janne är Lärare på Bygg- och anläggningsprogrammet på Sundsvalls Gymnasium Västermalm. Har driver UF-företag på Bygg och Anläggning 1 med elever i årskurs 2. 

Klassen driver ett UF-företag tillsammns där de i början av läsåret gemensamt beslutar vem som ska ha vilken roll och vilket ansvarsområde i företaget. 

De bygger sänggavlar och parkbänkar till privatpersoner och företag runt om i Sundsvall med omnejd. 

"Att få se sina elever växa på detta sätt är fantastiskt. Att de dessutom får sälja ansvara för budget och prissättning och kundvård och bemötande är viktigt för deras framtid."

Janne, gymnasielärare Sundsvalls Gymnasium

Tips på affärsidéer 

  • Produkter av spillmaterial så som fågelholkar, hyllor
  • Utemöbler eller parkbänkar
  • Möbler så som bord, stol eller inomhus bänk
  • Hönshus eller Kaninburar

Har du frågor eller vill veta mer, kontakta

Thea Granbo
Gymnasieansvarig, Västernorrland
Kontakta mig om:
Du är lärare, rektor eller skolledare på gymnasiet och har frågor om UF-företagande.