Elevernas idéer för framtidens klimatneutrala samhälle hyllades
Ett lokalt kretslopp där man i skolan både odlar och tillagar maten, smart närhet till återvinning och flera lösningar för krisberedskap, återbruk och elproduktion. Ja, det var genom dessa lösningar för framtidens klimatneutrala samhälle som gjorde att klass 5 från Stora Skedvi skola utsågs till vinnare av finalen av Skolhackathon i Dalarna den 6 februari.
Skolhackathon är ett utbildningskoncept där elever i grundskolan får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. I Dalarna arrangeras Skolhackathon av Ung Företagsamhet Dalarna och 2047 Science Center. I år deltog nationellt hela 2271 elever från 108 olika klasser i 33 kommuner runtom i Sverige.
Konceptet utgår från Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle och ett aktuellt tema. Eleverna får först skissa och ta fram en fysisk prototyp och sedan kasta sig in i den virtuella världen och bygga sina lösningar i Minecraft Education. Genom arbetets gång har eleverna fått visa prov på kreativitet, lösningsorientering och samarbete. Årets uppdrag är ”Det klimatneutrala samhället”. Där har eleverna arbetat kring frågor som hur ett samhälle kan förses med förnyelsebar energi, hur de kan bygga så energieffektiva byggnader som möjligt och hur transporterna ska fungera.
Idag var det dags att presentera sina lösningar, vilket eleverna gjorde framför en jury bestående av Therese Oljans Backlin från Sparbanken Bergslagen, Evylina Hanser från Näringslivskontoret Säter kommun och Lisa Staffas Lundqvist från UF Dalarna. Det var inte ett lätt beslut för juryn att välja en vinnare bland de fantastiska presentationerna och idéerna som eleverna bidrog med. Till slut kunde det dock konstateras att det var klass 5 från Stora Skedvi skola som kammade hem vinsten.
Juryns motivering löd:
"Ni har tänkt på det lokala kretsloppet med allt från ullen från fåren till att eleverna i skolan både odlar och tillagar den lokala maten. Ni har tänkt på en smart närhet till återvinning där människor rör sig - och en fin helhet med lösningar för krisberedskap, återbruk och elproduktion från flera energikällor. Ni har även tänkt förebyggande med trygghet och omtanke vid tåget där man kan få hjälp. Ni har presenterat ett samhälle som är inbjudande, hållbart och väcker framtidshopp och har visat att man lär sig att samarbeta och till hur man kan ta beslut genom röstning."
Som vinnare av den regionala finalen ska nu klass 5 tävla i den nationella finalen som avgörs den 9 februari.
- Det här är det roligaste jag gjort. Vi ville inte att lektionerna skulle ta slut, säger en elev från åk 4 på Stora Skedvi skola som också deltagit i Skolhackathon.
- Det som är så bra med Skolhackathon är att det ger elever och lärare möjlighet till lustfyllt och kreativt lärande. Eleverna lär sig inte bara hur ett samhälle är uppbyggt, de får även lära sig att de kan påverka och forma sin omvärld och att de har inflytande över hur deras framtid ska se ut, säger Jessica Hallqvist, Projektledare för grundskolan på UF Dalarna.
Skolhackathon Dalarna 2024 i press
"Spelar Minecraft i skolan – här utses vinnarna i Skedvi" - Säter News
"Vinnande femteklassarna på Stora Skedvi skola: ”Hade det på känn” - Södra Dalarnes tidning
"Skolhackathon – en tävling där många ”vinner” - Säters kommun nyheter