Mellanstadieelever visar upp framtidens klimatneutrala samhällen – i Minecraft
Hur kan vi bygga ett klimatneutralt samhälle? Den utmaningen har mellanstadieelever i DALARNA arbetat med under Skolhackathon och byggt upp i Minecraft – och nu visar de upp och tävlar med sina visionära idéer.
Skolhackathon är ett utbildningskoncept, som Ung Företagsamhet och Svenska Science Centers driver tillsammans, där elever i grundskolan får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. I Dalarna görs Skolhackathon tillsammans med 2047 Science Center.
Konceptet, som slog rekord förra året då drygt 3 000 mellanstadieelever över hela landet medverkade, utgår från Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle och ett aktuellt tema. Eleverna får först skissa och ta fram en fysisk prototyp och sedan kasta sig in i den virtuella världen och bygga sina lösningar i Minecraft Education.
Årets uppdrag är ”Det klimatneutrala samhället”. Där har eleverna arbetat kring frågor som hur ett samhälle kan förses med förnyelsebar energi, hur de kan bygga så energieffektiva byggnader som möjligt och hur transporterna ska fungera.
I Skolhackathon kan klasserna sedan välja att tävla med sina lösningar som då presenteras för en jury – och nu, 6 februari, har det blivit dags för den regionala finalen som i år avgörs på Stora Skedvi skola.
- Det ska bli otroligt roligt att få se alla bidrag och vilka kreativa idéer som kommit fram. Det som är så bra med Skolhackathon är att det ger elever och lärare möjlighet till lustfyllt och kreativt lärande och det är ämnesövergripande. Eleverna lär sig inte bara hur ett samhälle är uppbyggt, de får även lära sig att de kan påverka och forma sin omvärld och att de har inflytande över hur deras framtid ska se ut, säger Jessica Hallqvist, Projektledare för Grundskolan på UF Dalarna.
Vinnaren av den regionala finalen får sedan tävla i den nationella finalen som avgörs den 9 februari.