Nästan 600 högstadieelever hjälper LF Dalarnas med ett verkligt uppdrag om trafiksäkerhet
Dalarna sticker ut i landet vad gäller antalet trafikskadade och LF Dalarnas får nu hjälp av elever i åk 7-9 kring vad dem har för förslag för att minska skadorna kring ungdomar i trafiken. Låg bältesanvändning, höga hastigheter och bristande trafikkunskap är några av orsakerna till olyckor bland unga i trafiken. Hur kan vi förebygga detta? Det är vad eleverna just nu arbetar med att ta fram förslag på, i klassrummen. I februari kommer eleverna få presentera sina lösningar för LF Dalarnas och på torsdagen den 13 februari väntar den spännande finalen som också kommer livesändas. "Jag är övertygad om att eleverna kommer att leverera riktigt kreativa och smarta lösningar!" säger Jessica Hallqvist, Grundskoleansvarig på Ung Företagsamhet Dalarna.
Syftet med grundskoleutmaningen är att föra skola och arbetsliv närmare varandra samt få eleverna att jobba mer entreprenöriellt. Under processen får eleverna öva på en rad entreprenöriella förmågor så som kreativitet, problemlösning, samarbete, kommunikation, presentationsteknik samt att omsätta en idé till verklighet.
Hur fungerar Grundskoleutmaningen?
Genom grundskoleutmaningen ger vi elever en skoluppgift och utmaning som främjar kreativitet, entreprenörskap och problemlösning. Eleverna får ett skarpt case från ett lokalt företag som presenteras genom en utmaningsfilm. Eleverna får själva komma på lösningar, skissa på sina idéer, skapa prototyper och till sist presentera sitt resultat.
Kontaktuppgifter till oss på Ung Företagsamhet Dalarna.