Affärsplaner och framtid i fokus när UF-företagare nätverkade med Volvo Financial Services
Under två fredagar fick eleverna, som driver UF-företag det här läsåret, tillsammans med medarbetare från Volvo Financial Services guidning, råd och tips kring sina affärsplaner. Under framtidspasset fick eleverna också en inblick i hur det är att arbeta på Volvo. Under en av fredagarna mötte eleverna även det tidigare UF-företaget Tångtastic UF som berättade som sin företagsresa där de nu ombildats till ett AB.
En uppskattad dag av såväl elever som lärare.
Diego och Enrique som båda går ekonomiprogrammet på Angeredsgymnasiet säger att de har lärt sig massor och fått tips om allt från budget till säljupplägg.
- Det har varit roligt och spännande. Vi har fått inspiration och bra rådgivning om bland annat prissättning, säger Jiana och Ellinor som läser försäljning – och serviceprogrammet
Torbjörn Stenson och Liqin Xu, båda lärare på Angereds gymnasiet, var nöjda med dagen.
- Stora grejen med detta är att eleverna får respekten från vuxenvärlden, ett välkomnande och att några som bryr sig. När eleverna får presentera sin företagsidé och får bekräftelse byggs ett självförtroende, säger Torbjörn.
- Det är en bra övning som ger en inblick i arbetslivet, säger Liqin instämmande.
Även bland medarbetarna på Volvo var dagen givande.
- Det har varit supergivande att möta unga kreativa blivande entreprenörer! Det var roligt att både få utmana och pusha eleverna och jag hoppas ha bidragit med att de lyfter blicken ännu mer, säger Åsa Jonsson, Business Development Manager på Volvo Financial Services.
Varför tycker ni att det är viktigt att tidigt utveckla ungas entreprenöriella förmågor?
- Ett entreprenöriellt tänkande är helt avgörande för att lyckas i en värld i ständig rörelse. Ett globalt företag i framkant som Volvo är helt beroende av medarbetare som har förmågan att se möjligheter och kunna utveckla dem till framtidens transportlösningar. Att börja i tid, uppmuntra nyfikenhet och ge utrymme att förverkliga idéer blir därmed helt avgörande, svarar Martin Karlsson, Marketing & Market Development Manager, Volvo Financial Services.