Hem / Nyheter & Event / Göteborg / Hållbarhet och socialt entreprenörskap heta trender på UF-mässan i Göteborg

Hållbarhet och socialt entreprenörskap heta trender på UF-mässan i Göteborg

Hållbarhet och socialt entreprenörskap. Det var två heta trender när cirka 1 300 företagsamma ungdomar från hela Göteborgsregionen visade upp sina affärsidéer under UF-mässan 2024 på Svenska Mässan i Göteborg.

Den årliga UF-mässan gick av stapeln, som traditionen lyder, på Svenska Mässan i Göteborg. Totalt medverkade nästan 250 UF-företag och cirka 1 300 gymnasieelever, dessutom hölls en inspirationsföreläsning och politikerlunch.

Intresset för UF-mässan, som var öppen för allmänheten, var stort. Cirka 7 000 besökare gästade Svenska Mässan under dagen – där även UF-mästerskapen avgjordes (se länk nedan för mer information).

LÄS MER HÄR: De blev årets UF-företag i Göteborg 2024

Besökarna bjöds på mängder av kreativa och smarta affärsidéer från UF-företagen, bl a:

  • En kortleken som tar upp viktiga samhällsfrågor för att skapa utvecklande diskussioner
  • Secondhandmöbler som förfinas och säljs vidare
  • Ett sällskapsspel som utmanar familj, vänner och kollegor att tillsammans sätta sig in i rollen som brottsutredare
  • En produkt som informerar användare om sin varmvattenförbrukning i duschen
  • Stubbar från Norrland, som delas/sågas till stickor, och förpackas och säljs som braständare
  • Tångchips med unika smaker, som samtidigt prioriterar både social och ekologisk hållbarhet
  • Scarves/bandanas för hundar, men även katter, tillverkade av spilltyger
  • Utmanande uppdragskort för barn, för att få dem att känna sig mer självständiga, och minska skärmtiden.
  • En klimatpositiv, ekologisk och organisk gödsel baserat på mikroalger till hemmaodlare och trädgårdsentusiaster

Socialt entreprenörskap, som exempelvis att förebygga psykisk ohälsa hos unga, var en stark trend bland årets deltagare på UF-mässan. Många affärsidéer handlar även om hållbarhets- och miljötänk, som att minska matsvinn eller återbruka och återvinna material.

Ett annat exempel var Salthus UF, bestående av Axel Wennerberg, Tilda Nyberg och Melvin Indevall från KLARA Gymnasium Postgatan:

– Vår affärsidé
är att ta vara på restprodukter av salt som blir över när havsvatten avsaltas för att bli dricksvatten. Av detta material tar vi fram saltstenar som går att använda vid byggnadskonstruktion, säger Axel Wennerberg.  

Vad har ni för vision?
Vi vill revolutionera hela byggnadsbranschen, säger Axel.

Vad har UF-företagandet gett er så här långt?
– Det bästa med att driva UF-företag hittills är att det varit väldigt lärorikt. Vi har fått lära oss väldigt mycket om salt, vi har fått möjlighet att nätverka med rådgivare och träffa kompetent människor. Vi har bland annat varit på Chalmers, avslutar Axel.

Salthus UF, bestående av Axel Wennerberg, Tilda Nyberg och Melvin Indevall  från KLARA Gymnasium Postgatan

CrispyRoots UF, bestående av Embla Halvarsson, Leon Eriksson, Melvin Kempe (inte i bild) och Loke Andersen, från Nösnäsgymnasiet var också på plats på UF-mässan.

– Vi tar fram rotfruktschips utav svinn som vi får av vår lokala matbutik, säger Loke Andersen.

Vad har varit det bästa med UF-året hittills?
– Det bästa med att driva UF-företag har varit att alla marknader som vi deltagit i och prata med folk om vår produkt. Extra kul när de handlar av oss, avslutar Loke.

CrispyRoots UF bestående av Embla Halvarsson, Leon Eriksson, Melvin Kempe (inte i bild) och Loke Andersen, från Nösnäsgymnasiet

 

Stort tack till ALLA 348 UF-företag som ställde ut på UF-mässan, ni bidrog till ett otroligt inspirerande och väldigt lyckat evenemang - stort lycka till framåt nu med ert UF-år! 

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.