
Många kreativa affärsidéer på UF-mässan 2025
UF-mässan på Svenska Mässan samlade över 350 deltagande UF-företagare, cirka 1 500 gymnasieelever, och cirka 7000 besökare. Hållbarhet och socialt entreprenörskap var bl a två heta trender inom affärsidéerna på mässan.
Den årliga UF-mässan gick av stapeln på Svenska Mässan i Göteborg den 27 februari. Totalt medverkade över 350 UF-företag och cirka 1 500 gymnasieelever, dessutom hölls en inspirationsföreläsning för cirka 1 000 blivande UF-elever, ett seminarium med Polisen hölls för lärare och rektorer i Göteborgsregionen, samt en politikerlunch för regionens näringsliv.
Intresset för UF-mässan, som var öppen för allmänheten, var stort. Cirka 7 000 besökare gästade Svenska Mässan under dagen – där även UF-mästerskapen avgjordes (se länk nedan för mer information om alla vinnare).
LÄS MER HÄR: De blev årets UF-företag i Göteborg 2025
Besökarna bjöds på mängder av kreativa och smarta affärsidéer från UF-företagen, bl a:
- Ett Grönt Skratt, Lerums gymnasieskola - Ett memory-spel baserat på de 17 globala målen för hållbar utveckling, med syftet att utbilda och inspirera nästa generation på ett lättsamt, roligt och pedagogiskt sätt.
- Sago Fröet UF, Göteborgs Högre Samskola - Ett pedagogiskt och miljövänligt odlingskit för barn, som kombinerar social och ekologisk hållbarhet på ett lekfullt sätt.
- AlgaBahar WasteBags UF, Angeredsgymnasiet - Miljövänliga påsar för matavfall, som man också kan använda som vanliga bioplastpåsar eller avfallspåse för husdjur, tillverkade av naturliga alger och sjögräs. Påsarna är starka och hållbara, och de bryts ner naturligt utan att skada miljön.
- Elegancia Del Ray, Arena Academy - Eleganta hårklämmor som kombinerar stil och funktionalitet. I erbjuf´dandet finns det ett brett urval av klämmor i olika storlekar och färger, perfekt anpassade för alla hårtyper och stilar. Varje klämma är tillverkad av högkvalitativa material som säkerställer hållbarhet och långvarig användning. För att göra varje klämma unik kan du personifiera den med ditt namn eller en speciell text, dekorerad med vackra stenar i svart och vitt.
- Tonipen UF, Bernadottegymnasiet - en produkt som vill underlätta Räddningtjänstens arbete vid nödsituationer när en tournique ska sättas. Genom att skapa en specialdesignad fäste för en mindre penna på tourniquen, kan Räddningtjänsten snabbt dokumentera tiden då den är satt vilket blir avgörande för personen som bär tourniquen. Produkten är även återanvändningsbar genom att det går att ta av fästet och pennan och sätta fast den på en ny tournique.
Många affärsidéer handlade likt förra årets trend om hållbarhets- och miljötänk, som att minska matsvinn eller återbruka och återvinna material. Även socialt entreprenörskap, som exempelvis att förebygga psykisk ohälsa hos unga, var en stark trend bland årets deltagare på UF-mässan. Ett exempel på detta var Världens familjer UF, med medlemmarna Sueli Löfvenholm, Julia Silva Gustavsson och Vide Arasmo:
Vad har ni för affärsidé?
– Våran affärsidé är att vi arbetar aktivt för att främja olika typer av familjekonstellationer genom barnböcker. Detta på ett lättsamt och roligt sätt så att barn enkelt kan förstå och lära sig mer då det är ett aktuellt ämne i dagens samhälle.
Hur kom ni på er affärsidé?
– Sueli växte upp med en ensamstående mamma och blev ofta ifrågasatt som liten, ”Vart är din pappa?”. För mig var det normalt att bara ha en förälder, men när det blev tydligt att jag var den enda, blev jag osäker. Omgivningens okunskap om min familjekonstellation gjorde vardagen jobbigare för mig. Detta är något vi vill att kommande generationer ska slippa uppleva. Vi vill öppna upp för konversation om familjer och samtidigt öka förståelsen för alla typer av familjekonstellationer. Därför valde vi att skriva en barnbok som bemöter dessa ämnen på ett enkelt sätt. Boken är gjord för att lära barn att alla familjer är olika men också för att ge representation till barn från icke stereotypiska familjer.
Hur har det varit att driva UF företag?
– Det har varit utmanande, tidskrävande och roligt. Vi har lärt oss mycket nytt som vi definitivt kommer ha nytta av längre fram i livet. Det bästa med UF har varit möjligheten att vara kreativ. I en vardag med mycket läxor och prov har det varit skönt att kunna uttrycka sig kreativt. UF har även fört oss samman, inte bara inom företaget utan även på skolan. Detta är tack vare flera event, som bland annat UF-mässan, där många på skolan involverat sig för att hjälpa och stötta oss och våra företag.
Ett annat företag på samma sociala tema var MediScribe UF, med medlemmarna Kenny Dos Santos och Simon Suslich. Företaget vann dessutom den prestigefulla tävlingen Årets UF-företag och Årets Innovation under UF-mästerskapen som hölls samma dag.
Vad är er affärsidé? Och hur kom ni på den?
– Vår affärsidé är en app som med hjälp av AI gör journalarbetet i vården enklare. Min mamma jobbar i vården, berättar Kenny. Hon berättade att det är svårt och tidskrävande för många som arbetar i vården att skriva bra journaler. Vi har tagit fram en lösning som gör det enklare och smidigare för dem.
Hur har det varit att driva UF-företag?
– Att driva UF-företag har varit väldigt utmanande men också väldigt roligt. Trots alla problem vi stött på så har vi hittat nya lösningar för att ta oss framåt. Vi har har verkligen kämpat och jobbat extremt hårt för att få fram vår idé.
*******************************************************************
Stort TACK till alla 356 UF-företag som ställde ut på UF-mässan 2025. Ni bidrog till ett otroligt inspirerande och lyckat evenemang - stort lycka till framåt nu med ert fortsatta UF-år!