Hem / Nyheter & Event / Halland / Genomslag UF-företagande på Hallands gymnasieskolor
Elever

Genomslag UF-företagande på Hallands gymnasieskolor

Varje år mäter vi på Ung Företagsamhet genomslaget i Halland. Det innebär andelen elever som driver UF-företag av en årskull. Eftersom UF-företagande kan bedrivas både i årskurs 2 och årskurs 3 så räknas en årskull ut genom att ta samtliga gymnasieelever i årskurs 2 + årskurs 3 / 2 = årskullen. I år är årskullen i Halland 3756 elever.

I år har vi ett all-time high i UF-företagande i Halland - 1355 elever driver i år UF-företag, vilket ger oss ett genomslag på 36%. Det kan jämföras med det nationella genomslaget som är 31%. Halland ligger över rikssnittet, men vi är långt ifrån nöjda. Vi anser att alla som går ut gymnasiet ska ha drivit UF-företag - då vi ser alla positiva effekter av UF-företagande. Läs gärna mer om effekterna av UF-företagande längre ner i artikeln. Hur ser UF-företagandet ut på Hallands skolor? Genomslaget skiljer sig ganska mycket från olika skolor och här nedan kan du se hur det ser ut på just din skola:

statistik halland

*genomslaget på Peder Skrivare påverkas i år negativt då man flyttar UF-företagande från åk 2 till åk 3 på teknikprogrammet - där av inga elever som driver UF på programmet detta läsår.

Lgy11: ”Skolan ska bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande vilka ökar elevernas möjligheter till framtida sysselsättning, genom företagande eller anställning.”

UF-företagande är ett sätt att tillgodose ovanstående. Forskning visar också att elever som drivit UF-företag har högre medellön, färre arbetslöshetsdagar, oftare når chefsposition på arbetsmarknaden, lyckas bättre med vidare studier och startar företag i högre utsträckning – än elever som inte drivit UF-företag. Vidare visar forskning att elever som drivit UF-företag utvecklar förmågor som problemlösning, kreativitet, ansvarsförmåga, kommunikation, självförtroende, samarbetsförmåga och planeringsförmåga. Förmågor som efterfrågas oavsett om du driver företag eller siktar på en anställning i framtiden. Som om inte det vore nog så visar forskning också att entreprenörskapsutbildning gör eleverna mer nöjda med skolan. Det stärker elevernas relationer till klasskamrater och lust att lära och smittar av sig även på andra ämnen in skolan och ger positiv koppling till deras genomsnittsbetyg.

Läs gärna vår debattartikel om UF-företagande: Långt ifrån alla får driva UF-företag. 

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.