Pitchtävling på Dille Gård- Subarctic Design Group UF tog hem första priset
Juryn för pitchtävlingen bestod av vår regionchef Sara Månsson, Joakim Sjöstedt Företagarna, Nils Björid LRF, Ulrika Andreasson Rudolf.se och Tina Miinin Tinas Praliner. Under dagen fick 24 UF-företag framföra sin pitch. - Den drivkraften och det mod som vi ser hos eleverna bådar gott för framtiden oavsett vad de tar sig för. - Sara Månsson, Regionchef Ung Företagsamhet Jämtland.
Dagen avslutades med prisutdelning för pitchtävlingen och svensklärarnas pris.
På en första plats: Subarctic Design Group UF
Med motiveringen: Med en briljant lösning på ett aktuellt problem har detta företag inte bara tagit tillvara på möjligheterna med återbruk, utan också visat prov på kreativitet genom att samarbeta med ett lokalt företag. Den mångsidiga produkten möter flera behov och har potential att vidareutvecklas för att nå ännu fler kunder. Kombinationen av hållbarhet, innovation och samarbete gör denna affärsidé till en självklar vinnare av första priset!
Andra plats: Jämtlands Design UF
Motivering: Det här företaget imponerar med sin snygga och tilltalande presentation som tydligt lyfter fram en idé där design och hållbarhet möts på bästa sätt. Genom att använda naturmaterial och ett starkt naturtänk skapar de flera produkter som inte bara är estetiskt tilltalande utan också hållbar. Den lokala anknytningen och ansvaret för hela processen – från idé till färdiga produkter – visar på engagemang och noggrannhet. Att kunden dessutom får veta ursprunget på varje produkt tillför en extra personlig dimension som verkligen sticker ut. En inspirerande affärsidé som förtjänar andra pris!
Tredje plats: Swing by the Bling UF
Motivering: Med en innovativ design och ett genomtänkt koncept har detta företag skapat ett pannband för hästar som kombinerar funktionalitet, snabbfäste och en personlig touch. Deras trovärdighet och faktakunskap skiner igenom i en välgjord presentation som också visar tydlig förståelse för marknaden, baserad på en noggrann marknadsundersökning. Produkten är inte bara prisvärd utan också anpassad efter kundernas behov, vilket gör den både relevant och eftertraktad. En imponerande affärsidé som förtjänar tredje pris!
Fjärde plats: RÅVA Alltjänst UF
Svensklärarnas pris gick till JV´s Julgranar UF