GR - Elever hittar sin inneboende kreativitet och styrkor i en grupp
Vi har pratat med Frida efter avslutat arbete med Se möjligheterna som handlar om entreprenörskap, att se möjligheter och lösa problem, att presentera sina idéer och tänka innovativt. Arbetet med läromedlet tog runt 4-5 veckor och genomfördes i åk 9 i ämnet svenska och till viss del teknikämnet.
Upplägget var att eleverna arbetade sig igenom Se möjligheterna. Eleverna tyckte det var intressant att få lära sig mer om näringslivet runt omkring i Gnosjö och vad just entreprenörskap är. De fick göra research om olika sorters entreprenörer, vilka sedan redovisades i klassrummet. "Det var extra intressant att se bredden av vilka personer de anser vara entreprenörer” säger Frida.
En del av läromedlet handlar om att eleverna skall bygga ett aktivitetshus för kommunens ungdomar, ett hus som skall komma så många till nytta som möjligt. För att ta reda på ungdomars behovs i kommunen, startade de arbetet med att genomföra en marknadsundersökning med övriga elever på skolan. Utifrån resultaten planerade grupperna vidare kring sina aktivitetshus och hade under arbetets gång flera ”brainstorming träffar”. Vid en sådan träff fick eleverna arbeta mot en deadline där de efter en viss tid fick redovisa en del av sitt arbete. Hela arbetet avslutades med en muntlig presentation. Frida berättar att ett av kraven för presentationen var nytänkande; att lyckas fånga intresset hos de som lyssnade på presentationen. Frida gav också eleverna stor delaktighet och inflytande över sina presentationer och eleverna fick välja det redovisningssätt som passade dem bäst.
Vilket resultat det blev! Eleverna redovisade både analogt och med hjälp av digitala hjälpmedel såsom Sims, Minecraft, Roomsketcher och Skech up. Att helt fritt får välja redovisningssätt var extra glädjande för eleverna som först trodde att Frida skämtade med dem när hon sa att de tex. kunde använda Minecraft.
Frida berättar att arbetet med Se möjligheterna engagerade i stort sett alla elever.
”Det som var roligt vad att de verkligen blev mer medvetna om sina egna styrkor och svagheter. De grupper som formades för att arbeta med aktivitetshuset sattes ihop just utifrån elevernas styrkor. Elever som var duktiga inom spel, fick plötsligt glänsa och använda dessa kunskaper i skolan.”
Frida är mycket nöjd med slutresultatet, då hon upplever att det blev väldigt bra, då alla har varit så delaktiga och bidragit med just det de är bäst på samt att de alla fått visa på hur nytänkande och kreativa de är.
Eleverna själva tyckte att arbetet var roligt. Absolut tufft och svårt ibland, men de växte med sitt ansvar. Alla var väldigt nöjda med sina presentationer och stolta över vad de hade åstadkommit. Att de dessutom blev så medvetna om vad de själva kan tillföra i en grupp är något som flera elever tagit med sig in i andra arbetsområden berättar Frida.
Ett stort tack säger vi till läraren Frida och de fantastiska eleverna som delat med sig av detta projekt!