Hem / Nyheter & Event / Jönköpings län / Elever i årskurs 3 bygger en godisbutik!

Elever i årskurs 3 bygger en godisbutik!

I årskurs 3 på Tabergsskolan i Jönköping har eleverna arbetat med läromedlet Vårt Samhälle. Under arbetets gång har de även hunnit med att skapa både en förskola och en godisbutik! 

Skapa minnen 

Vi besöker lärare Fanny Ånfors som sedan sin lärarexamen 2020 arbetat på Tabergsskolan i Jönköpings kommun. Klasserna vi möter har hon arbetat med sedan de gick i årskurs 1. 

Fanny berättar att hon och hennes kollega Rebecca Karlsson, som hon delar åk 3 med, har som mål att göra varje lektion minnesvärd genom att tillsammans med elevernas skapa lektionsinnehåll som eleverna minns, ofta praktiska moment eller dramatiseringar.  Fanny märker tydligt att detta arbetssätt gör att eleverna befäster sina kunskaper lättare och att arbetssättet dessutom skapar mer engagemang.  

Att Fanny tycker om att arbeta kreativt och praktiskt med sina elever kan ha att göra med hennes intressen. Hon beskriver sig själv som en kreativ person, något vi sett inte minst från eleverna kreationer men också genom hennes instagramkonto fannys_klassrum där hon delar med sig av sin vardag och hennes egenskapade lektionsmaterial.

Workshop med UF 

Att arbeta med läromedlet beslutade sig Fanny för efter en workshop med Ung Företagsamhet våren 2022. Under workshopen fick lärarna testa övningar från bland annat läromedlen Vårt samhälle och Se möjligheterna.  

”Att UF höll workshop och att vi fick testa övningar från läromedlet gjorde oss väldigt peppade. Jag kan rekommendera andra lärare att också boka in en workshop på sin skola.” 

Arbetsgången

Fanny, som undervisar i SO, matematik och NO valde att arbeta med materialet under några veckors tid, med tre lektioner i veckan på mellan 40–60 minuter. Genom undervisningen har Fanny tagit stöd från lärarhandledningen:

"Lärarhandledningen är tydlig och har bra kopplingar till LGR22"

Vidare berättar hon att läromedlet verkligen har engagerat eleverna och de har tyckt om alla de praktiska momenten och då speciellt modul två. Under den andra modulen har eleverna i uppdrag att i grupper komma överens om vad man ska fylla en tom lokal med. En lokal som måste komma så många som möjligt till nytta i det fiktiva samhället man arbetar med. Genom en öppen och sedan sluten omröstning kom de båda klasserna fram till att samhället behöver en godisbutik och en förskola. På frågan till eleverna om vad som var roligast när de arbetat med läromedlet var svaren tveklöst detta moment: 

”När vi byggde i kartong och fick skapa vår förskola!” 

”Det roligaste var att bygga godisfabriken och rulla alla små godisar.” 

Förskola byggd av årskurs 3
Förskola framtagen av elever i åk 3 Taberg.

Eleverna berättar också att de fått lära sig om hur pengar cirkulerar i ett samhälle och vad skatt är. Även den första modulen engagerade eleverna. Där fick de insyn i att ett samhälle består av flera delar och yrken samt att många funktioner behövs för att ett samhälle ska kunna fungera.

Fanny sammanfattar det hela med att säga:

"Ett av mervärdena med att arbeta med läromedlet är att flera ämnen kan samverka, såsom SO, svenska, teknik och bild. Söker man ett material som fångar intresset och skapar engagemang utan att vara för svårt för åldersgruppen så är detta ett tips!"

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.