Hem / Nyheter & Event / Jönköpings län / Eleverna formar High Chaparrals nya karaktär

Eleverna formar High Chaparrals nya karaktär

"Det roligaste var att jobba i grupper och samarbeta, att alla fick känna sig hörda"

Under hösten har över trettio skolor och närmare 1750 elever i Jönköpings län deltagit i High Chaparralutmaningen där uppdraget var att skapa en helt ny karaktär till temaparken. Elever i förskoleklass upp till årskurs 6 samt fritidshem och anpassad skola har arbetat intensivt med att forma, gestalta och presentera sina idéer. Fantasin har varit total, mystiska cowboys, coola hjältar från Texas och karaktärer som skulle kunna ta plats direkt i Vilda Västern.

Hur skapar man en lärande upplevelse som både engagerar, utmanar och låter eleverna växa? 

Vi har besökt två skolor som arbetat med utmaningen. På fritidshemmet Björken på Vallsjöskolan i Sävsjö mötte vi elever från årskurs 2-5 och deras lärare Daniel Hammar-Komarica och Olivia Krig för att höra mer om deras arbete. 

Fritidshemmet arbetade med utmaningen under cirka två månader, runt två timmar i veckan. Deltagandet var frivilligt och ungefär hälften av eleverna valde att vara med. Daniel och Oliva berättar att arbetet inleddes med att titta på utmaningsfilmen eleverna fick därefter, enskilt eller i grupp, beskriva sin karaktärs personlighet och utforska hur karaktären kunde agera i olika situationer till och med dansa. AI användes som stöd för att visualisera hur karaktären skulle kunna se ut med hjälp av barnens teckningar.

Lärarna såg tydlig effekt av arbetet i form av ökad motivation, särskilt kopplat till skapande och kreativa moment. Fler elever tog initiativ och deltog aktivt i processen: 

"De förmågor som stärktes mest hos eleverna var självständighet, ansvarstagande och uthållighet."

 Till andra fritidshem vill Daniel och Olivia skicka med följande tips: 

"Samarbeta med ordinarie lärare för att lättare anpassa arbetet efter varje elevs behov."

Två lärare

På bild: Olivia Krig och Daniel Hammar Komarica. 

Hos årskurs 5 och lärarna Rebecka Jodrén och Ola Björk på Tallbackaskolan i Aneby genomfördes utmaningen i helklass. Här tog klassen gemensamt fram en karaktär för att sedan arbeta i olika arbetsgrupper baserat på eleverna interessen och önskemål: berättargruppen, illustratörsgruppen, filmgruppen och presentationsgruppen växte fram.

Även på Tallbackaskolan användes AI som verktyg i processen – eleverna gav input, AI gav tillbaka, och sedan bearbetade eleverna texten om klassens karaktär till sitt eget språk. Det blev ett sätt att lära eleverna om hur AI kan användas.  Projektet avslutades med presentationer för både andra klasser och föräldrar – där applåder, pirr i magen och stolthet fyllde rummet. Även andra skolor som deltagit i utmaningen har berättat för Ung Företagsamhet att de låtit elevernas bidrag synas för allmänheten och föräldrar. Ett exempel på detta är Ölmestadskolan i Gislaved. Där ställdes klassernas bidrag ut i biblioteket. Alla elever på skolan fick sedan rösta fram ett bidrag per deltagande klass och under kvällstid kunde föräldrar och allmänheten ta del av de fantasifulla bidragen.

Något utöver det vanliga

Eleverna på Tallbackaskolan berättar att utmaningen har varit något utöver det vanliga i skolan. De beskriver hur idéerna växte när de arbetade ihop – hur filmer spelades in, hur scener planerades och hur AI användes som ett stöd för att utveckla berättelserna. De stärkte också sina kunskaper med att använda digitala verktyg.

”Det roligaste var att jobba i grupper och samarbeta. Alla fick känna sig hörda.”
”Vi gjorde bilder, scener och skrev berättelsen. Sen gjorde vi en ljudbok som vi visade för yngre elever och föräldrar.”
”Det bästa var att alla fick vara med och tycka!”
”Jag har lärt mig att samarbeta bättre och prata mer.”
 

På bild: klass 5 Tallbackaskolan

High Chaparralutmaningen är mer än en tävling – det är entreprenörskap i praktiken

Arbetet med utmaningen bjöd in till att arbeta ämnesövergripande med bild, teknik, svenska och SO – med AI som stöd i skapandeprocessen. Både Rebecka och Ola såg att alla elever hittade en roll i arbetet där dera styrkor kom fram.  Rebecka säger: 

”Det var fantastiskt att se hur elever som annars inte tar så stor plats klev fram."

Samarbete, berättande och bild & digitalt skapande är några av de förmågor lärarna menar att eleverna fått träna på genom att arbeta med utmaningen. Till andra som funderar på att delta i en utmaning vill de skicka en tydlig uppmaning: 

”Arbeta tillsammans i helklass och ämnesövergripande. Det skapar gemenskap, delaktighet och stolthet.”

Tv

På bild: Ola Björk och Rebecka Jodrén

Nu väntar vi spänt – snart presenteras finalisterna

Juryn från High Chaparral står inför ett svårt val. Tio bidrag kommer att gå till final – där eleverna får presentera sina karaktärer live inför jury. Den klass eller grupp som tar hem segern vinner ett besök på High Chaparral – och se att deras karaktär flyttar in i parken på riktigt.

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.