Framtiden ser ljus ut för Jönköpings län
Det menar regionchef för Ung Företagsamhet i Jönköpings län, Jelena Trupina.
I skrivande stund förbereder sig många att börja skolan: läsåret 24/25 är här! Samtidigt så läser vi nästa varje dag om samhällsutmaningar som både länet och världen står inför.
Trots orosmolnen ser jag som regionchef för Ung Företagsamhet i Jönköpings län väldigt ljust på framtiden. Här på kontoret på Ung företagsamhet Jönköping gör vi oss redo för att möta länets elever. Vi ser unga som identifierar och löser problem. Vi ser unga, som när de driver sina UF företag, identifierar hållbarhet som en affärsmässig nytta och som försöker lösa samällsutmaningar genom sitt företagande. Jag är därför övertygad om att det är kraften och engagemanget hos länets barn och unga som kommer att utgöra den stora skillnaden för Jönköpings läns framtid.
Sedan år 1993 har vi inom Ung Företagsamhet i Jönköpings län sett till alla ungas unika potential och etablerat en trygg plattform där unga får gå från idé till handling redan i skolan. På så vis har vi bidragit till den innovationskraft och tillväxt som finns inom länet och vi står redo att göra ännu mer. Vi finns i alla länets 13 kommuner och tillsammans med lärare, rektorer och företag så gör vi skillnad på riktigt genom våra läromedel och våra insatser såsom Framtidskoll, Skolhackaton, Innovation Camp och UF-företagande.
I över 40 års tid har Ung Företagsamhet som nationell organisation utbildat unga i entreprenörskap, där totalt 600 000 gymnasieelever drivit UF-företag sedan starten (ett UF-företag är ett företag som startas, drivs och avvecklas under ett läsår på gymnasiet). Av dessa var det hela 1356 som drev UF-företag i Jönköpings län under förra läsåret. Vi finns dessutom på drygt hälften av Sveriges grundskolor genom läromedel och utbildningskoncept och vi driver nätverket UF alumni som ger unga entreprenörer personlig utveckling och ett unikt nätverk. I Jönköpings län fick 7156 elever på grundskolan möjlighet att vara kreativa, samarbeta samt ökat deras kunskaper för att kunna göra genomtänkta val i framtiden genom våra läromedel eller aktiviteter.
Genom oss får unga träna entreprenöriella förmågor som samarbete, problemlösning och kreativitet: viktiga framtida kompetenser i en värld som förändras snabbt. Samtidigt stärker eleverna sitt självförtroende och skolengagemang genom hela skolgången. Som organisation skapar vi en naturlig brygga mellan skola och lokalsamhälle samt en värdefull mötesplats mellan unga och vuxna inom det lokala näringslivet och andra organisationer eller myndigheter. Ett viktigt bidrag, inte minst med larmrapporter från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågor, MUCF:s, som visar att 140 000 unga i åldrarna 16-29 år varken studerar eller arbetar, att ungas valdeltagande minskar och att en stor andel, cirka 50 procent, varken tror att de behövs eller känner sig delaktiga i samhället. Utanförskap innebär både ett stort personligt lidande och stora samhällskostnader, konstaterar myndigheten.
Ny forskning visar att UF-företagande skapar en mer jämlik spelplan både sett till socioekonomiska skillnader i skolan och mellan könen inom entreprenörskap och företagande. Viktigt i ett län där vi har utmaningar med en könssegregerad arbetsmarknad, låg utbildningsnivå och där bara var femte styrelse är jämställd.
Forskning visar att de som drivit UF-företag i framtiden;
- oftare får jobb,
- har färre arbetslöshetsdagar
- och oftare startar eget företag, som dessutom anställer fler.
UF-företagande har också exempelvis en speciellt positiv påverkan på elever som kommer från icke-akademiska hem och elever med lågt självförtroende när det gäller akademiska prestationer
Problemet? Alla får inte samma möjlighet.
Ca två tredjedelar av alla gymnasieelever som nu till hösten startar sitt sista läsår kommer inte få chansen att driva UF-företag. Och många grundskoleelever går miste om möjligheten arbeta med entreprenörskap redan i tidig ålder.
För att ge alla unga samma förutsättningar behövs flera åtgärder och där kan såväl regeringen som Skolverket, kommuner och många fler bidra genom att:
- Lyfta fram entreprenörskap på grundskolan, framför allt i ämnena samhällskunskap och teknik, så att eleverna får träna sina entreprenöriella förmågor tidigt.
- Entreprenörskap som ämne blir obligatoriskt på alla gymnasieprogram och ger meritpoäng
- Regelverket för UF-företagare förenklas.
- Fortsatta ekonomiska investeringar i vår verksamhet. Som ideell, politiskt obunden, utbildningsorganisation stöds vi idag av både offentliga medel och det privata näringslivet.
Jönköpings län är känt för sin företagsamhet och entreprenörskap. Gnosjöandan är känd utanför länets gränser. För att länet ska fortsätta växa och utvecklas så behöver vi ett samhälle där alla unga får utveckla sin företagsamhet eftersom de utgör en stor outnyttjad potential. Vi ser att unga idag hellre tar saken i egna händer än att vänta på reformer – en kraft och ett engagemang som vi måste ta vara på, både för individen och för lokalsamhällets skull.