Killen från Tranås som ville sätta smaksatt vatten på butikshyllorna, nu försäljningschef på Lidl – Månadens UF Alumn Victor Wolf
Året var 2001, tiden då Loka och Ramlösa enbart erbjöd kolsyrat vatten med naturell – eller citronsmak. Ett annat alternativ för att få smaksatt vatten var på kaféer där de erbjöd vatten med gurkskivor i. Det fanns en lucka på marknaden, en lucka som Beau L´eau valde att fylla. Det gjorde att Victor Wolf började tillverka och sälja smaksatt vatten i sitt UF-företag, vilket blev en succé!
”Det jag verkligen tar med mig från UF-året är att det blir vad man gör det till”, berättar Victor.
Victor menar att under UF-året kan man själv bestämma hur mycket man vill satsa på företaget, men det kommer spegla resultatet i slutändan. Genom att arbeta mer och kunna producera fler vattenflaskor kunde Victor och hans kollegor sälja mer. Lektionstiden ägnades åt pappersarbete och under kvällar samt helger låg fokuset på de resterande delarna av verksamheten.
”Det kräver planering, hårt arbete och startsträckan var lång men när det väl började rulla på var det värt varande minut. UF var otroligt värdefullt och viktigt för mig under min gymnasietid”, förklarar Victor.
Efter UF-årets slut försökte Victor driva vidare företaget och hade en idé om att sälja vatten med koffein. Dock är koffein väldigt beskt vilket gjorde att de inte fick till smaken som de ville. Men Victors entreprenöriella resa slutade inte där. 2003 kom butikskedjan Lidl till Sverige och som 19-åring tog Victor chansen och sökte jobbet som butikschef på Lidl i Tranås. Än idag arbetar han inom Lidl, däremot inte som butikschef. Victor har haft ett antal olika roller på Lidl, bland annat distriktschef, ansvarig för Lidls Supply Chain samt kampanjchef. För stunden arbetar han som försäljningschef och befinner sig i Hamburg för att driva en försäljningsregion i norra Tyskland, vilket han har fått möjlighet till genom Lidls olika utvecklingsprogram.
Förutom att testa olika roller inom Lidl koncernen har Victor varvat sitt civila jobb med att arbeta som elitdomare inom Svenska fotbollsförbundet. Ett jobb som kräver liknande egenskaper som behövs både som försäljningschef och den gemensamma nämnaren som uppkom redan under UF-året är ansvarstagande.
”Du är beroende av andra och andra är beroende av dig. Du kan inte göra det själv utan tillsammans med andra men du är ansvarig för din prestation och ditt resultat”, säger Victor.
Att vara försäljningschef och elitdomare handlar om att leda människor. Alla har olika egenskaper och därför behöver man lära känna olika typer av personen och hur man leder dem på bästa sätt. Som domare handlar det inte enbart om de 90 minuterna matchen är i gång, ett stort fokus läggs på att förbereda och utvärdera innan och efter matchen. Planering, genomförande och utvärdering, en viktig process som man behöver förstå både i rollen som försäljningschef såväl som i UF-företaget.
Det är många olika faktorer som har gjort att Victor har tagit sig dit han är idag. Men en av de viktigaste menar han är att veta sina styrkor och begränsningar. Det är ditt intresse och det du brinner för som ramar in ditt eget arbete och dina ansträngningar.
”Det har alltid varit extremt viktigt för mig att det är gruppen, teamet och laget som gör det”, förklarar Victor.
Det är viktigt att omge sig av människor som har dina begränsningar som sin styrka. Förutom det har Victors främsta krav varit att jobbet alltid ska vara roligt. Lidl gav honom möjligheten att prova nya saker vilket gjorde att han aldrig tröttnade och det har gjort att resan har fortsatt. Det viktigaste är att planera och ge sig själv förutsättningarna för att lyckas, det gör att han kan fortsätta arbeta och utvecklas trots flertalet träningspass i veckan inom fotbollen.