Hem / Nyheter & Event / Jönköpings län / Månadens alumn: Elin Elmersson

Månadens alumn: Elin Elmersson

Att få driva UF-företag på Gnosjöandans Kunskapscentrum 2019 blev startskottet för Elins resa som egenföretagare.

"Jag har tagit med mig många lärdomar från UF-året som egenföretagare. UF-året gav mig disciplin, genom att man fick en mall som man skulle förhålla sig till samtidigt som man behövde vara flexibel och tänka utanför boxen", berättar Elin.

Elin studerade teknik när hon fick möjlighet att starta sitt UF-företag och utveckla sin affärsidé. En klämma i plåt som kunde sätta fast hörlurarna i sina kläder vid träning. När affärsidén togs fram hade AirPods introducerats på marknaden. Men hörlurar med sladd var fortfarande en grej.

"Det bästa med UF-året var att få ta sig an nya saker som jag annars inte skulle ställts inför. Dels att lösa problem, dels att ta fram en egen idé och ta den hela vägen från idé till en säljfärdig produkt", förklarar Elin.

Ofta ställs man inför nya situationer under UF-året, vilket både kan vara läskigt och spännande. Men det brukar också resultera i att man lär sig nya saker om sig själv, vilket Elin kan intyga om.

"Jag tycker att vi fick upptäcka nya sidor hos oss själva som vi kanske inte hade gjort så tidigt om det inte vore för Ung Företagsamhet". 

Idag arbetar Elin på heltid med sitt bolag som copywriter, vilket innebär att man skriver texter för marknadsföring. Ett yrke hon blev intresserad av när hon skrev sitt gymnasiearbete. 

"Tack vare en lyckad presentation fick jag jobb som copywriter på ett industriföretag. Den tjänsten var en halvtidstjänst och jag kände ganska snart att jag ville mer. Så i september samma år som jag tog studenten startade jag mitt eget bolag", berättar Elin

Som egenföretagare har Elin möjlighet att själv anpassa sina tider, jobba i många spännande branscher och samtidigt ha tid för sin familj. Något hon trivs väldigt bra med.

"Att driva eget bolag är det bästa beslutet jag har tagit för min egen skull. Jag får möjligheten att utvecklas inom de områden jag brinner för och styra mitt jobb efter det liv jag vill leva. Samtidigt får jag möjligheten att jobba med spännande bolag i flera olika branscher och lära mig sådant jag aldrig skulle lära mig annars". 

UF-mässan närmar sig med stormsteg och med tanke på att Elin arbetar med sälj och marknadsföring vill hon dela med sig av sina tre bästa tips till årets UF-elever inför mässan:

  1. Se värdet i det personliga varumärket. Tycker människor om dig kommer du kunna sälja nästan vad som helst.
  2. Var frekvent i din marknadsföring. Berätta om din tjänst eller produkt många gånger. Det tar tid innan någon minns ditt budskap. Du kommer tröttna på ditt eget "tjat" lång innan andra gör det. Så våga upprepa ditt budskap, igen och igen.
  3. Målgruppsanpassa din kommunikation. Du kan inte sälja med samma budskap till alla. Anpassa din kommunikation efter målgruppen.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.