Månadens Alumn: Emmy Felixson kombinerar studier med eget bolag
Emmy Felixson var en del av (Re)present UF, företaget som valde att sälja högkvalitativa lådor med innehåll som anpassades efter säsong. UF-företaget bestod av tre personer från ekonomiprogrammet samt Emmy som läste teknikprogrammet på Gislaveds gymnasium. (Re)present UF erbjöd lådor gjorda i bok med innehåll som fokuserade på social hållbarhet. Den första utgåvan kom vid jul och innehöll godsaker samt glögg för trevliga stunder med nära och kära. Under våren kom sedan den andra utgåvan som bestod av ett smores-kit som skulle kunna användas vid grillning med vänner och familj. I stället för att sälja lådorna till privatpersoner tog UF-företaget kontakt med olika företag och marknadsförde deras produkt som gåvor till deras anställda.
”Det roligaste med att driva UF-företag var att skapa ett nytt koncept och något riktigt, men samtidigt vara i ett skyddsnät”, förklara Emmy.
Emmy tyckte att det var väldigt roligt och givande att få se processen från idé till att slutligen leverera en färdig produkt till företagen de samarbetade med. Men självklart bidrog också UF-året till en mängd lärdomar. Emmy förklarar att UF-året verkligen speglar hur man driver ett företag och kan se många likheter nu när hon driver sitt eget aktiebolag.
”Den största lärdomen jag tar med från UF-året är att allt går om man vill. Om man vill sälja för X antal kronor går det, och om man vill möta glädjen från konsumenten när man säljer produkten går det med”, berättar Emmy.
För Emmy driver idag sitt eget aktiebolag Emmy Felixson AB vid sidan av studierna. Hon studerar Marketing Program på Linnéuniversitetet i Växjö och i företaget erbjuder hon olika tjänster inom marknadsföring, framför allt varumärkeshantering, produktförpackningar samt exponering mot konsument. Förhoppningarna är att ett nytt projekt ska starta inom 1 år, vilket Emmy är väldigt exalterad över.
”Det är otroligt givande att ha eget bolag samtidigt som man pluggar inom det området, för då kan man applicera det man har lärt sig i praktiken”, säger Emmy
Eftersom Emmy studerar och arbetar med marknadsföring vill hon hjälpa UF-företagen med hur de kan tänka när det kommer till att marknadsföra sitt UF-företag. Hon poängterar att alla företag använder någon sorts marknadsföring, det är grunden som behövs för att nå ut till kunderna. Det är otroligt viktigt för att bli konkurrenskraftig på marknaden och för att visa konsumenterna att företaget faktiskt existerar. Det är också genom marknadsföring som man möjligtvis kan påverka konsumenterna att känna ett behov av en produkt, tjänst eller upplevelse.
Slutligen vill Emmy ge sina 3 bästa tips inom marknadsföring:
- Vilka är eran målgrupp? När ni vet det, använd er av plattformar och sociala medier där dessa människor hänger.
- Lägg ut en massa content! Det behöver inte vara perfekt, det viktigaste är att man uppdaterar kontinuerligt.
- Skaffa ett TikTok konto för ert UF-företag! Det är ett roligt sätt att marknadsföra sig, samt man kan slå igenom algoritmen så ni går viral.