
Månadens Alumn: William Pernefors, från spöklampa till försäljare
William sålde en spökkännare i sitt UF-företag Lume UF som han drev tillsammans med klasskamraterna Sara, Pontus och Sascha. Tanken med produkten var att underlätta för barnfamiljer under nätterna. Spökkännaren kunde ”känna efter” om det fanns spöken i barnens rum och tillsammans med en godnattsaga kunde Lume UF pedagogiskt förklara hur lampan fungerade.
Williams säljkunskaper gjorde att han vann tävlingen Årets Säljare i Jönköping. Han tyckte att UF-året överlag var roligt i stort sett hela tiden,
”Vi hade roligt varenda timma vi jobbade ihop som grupp och det tror jag är nyckeln till en del av vår framgång.”
Att tävla med sitt UF-företag tyckte William var något alldeles speciellt, trots andraplatsen på SM,
”Det var såklart häftigt att man hängde kvar när det gallrades ner varje gång och sen var man extremt nervös när vinnaren presenterades framför alla i Jönköping. Att få höra sitt namn som vinnare var en riktigt härlig känsla. I Stockholm så tävlade alla vinnarna i Sverige mot varandra och tävlingen blev betydligt med utmanande. Just då var det riktigt surt att bli tvåa men det känns såklart jättekul såhär i efterhand att det gick så bra”
William tror själv att han lyckades så bra i tävlingen för att han älskar att tävla och för att han använde sig av en snabb men grundlig behovsanalys under tävlingsmomentet. Sedan dess har inte William slutat att sälja, idag arbetar han nämligen som bilförsäljare i Halmstad. Han förklarar att han har tagit med sig jättemycket från sitt UF-år,
”Speciellt har jag tagit med mig vikten av de olika delarna i en säljprocess även fast det inte är riktigt samma med spöklampor och bilar, UF är extremt lärorikt på många plan.”
Slutligen vill vi såklart höra Williams tips för ett väldigt aktuellt ämne för årets UF-elever, nämligen för hur man lyckas som säljare digitalt,
”Att sälja digitalt är ju spännande, då gäller det verkligen att hålla intresset uppe hos din lyssnare. Stå upp, kolla in i kameran och fånga din köpare, när du väl har sändningstid så ställ en intresseväckande fråga och koppla svaret till din produkt/tjänst. Framförallt ha kul och få lyssnaren att förstå det. Vi kanske ses bakom kameran, Lycka till!”, Avslutar William.