Mellanstadieelever hyllades för sina klimatneutrala samhällen
Det var 10 förväntansfulla klasser som under finalen presenterade sina bidrag framför en nyfiken jury bestående av Ulrika Franke Upptech, Simon Persson Minecraft-expert och Simon Klintefors hållbarhetsstrateg i Jönköpings län. Här imponerades de av de deltagande klassernas kreativa lösningar såsom luftrenare, faunapassage, grön ansfal och lekparker som omvandlar rörelser till energi.
”Vi i juryn gillade hur eleverna tänkte mycket på självförsörjning och förnyelsebar energi och deras kreativa tänkande. Vi blev också imponerade över hur de löst problem som uppkommit under arbetsprocessen och byggandet i Minecraft.”
Efter en noga överläggning utsågs klass 4 från Brodalsskolan till vinnare, de fick också tävla vidare i den nationella finalen den 9 februari.
”Det var ett roligt sätt att lära sig på. Vi hade bra samarbete i grupperna och alla hjälptes åt. Mest av allt längtade vi efter att bygga i Minecraft, det var kul att få vara kreativ. Vi skulle vilja bo i vårt samhälle”, säger Edith Wiklund och Viggo Ndayizeye, representanter för klass 4 på Brodalsskolan.
”Eleverna har verkligen fått använda sig av sin kreativitet. Alla de olika momenten har engagerat eleverna och det lockar verkligen att få bygga i Mincecraft integrerat med den vardagliga undervisningen, säger Martina Torhall och Annika Thiel lärare på Brodalsskolan.
Brodalskolan deltog även med utställning av sina prototyper och med en presentation på scen under invigningen av den regionala UF-mässan den 29 februari på Elmia, ett inslag som resulterade i den största applåden under dagen.
Utöver Brodalskolan deltog elever och lärare från Runnerydsskolan i Nässjö, Adelövs friskola i Tranås, Furulundsskolan i Eksjö och Slättenskolan och Torpaskolan.
Tack till alla elever och lärare som deltagit i länets första upplaga av Skolhackathon - ni har gjort ett grymt jobb!