Tankar från regionchefen
- På UF kontoret finns en personalstyrka som är preppad och peppad att återigen få besöka skolor. Vi har flera nya program och många nya UF-lärare i länet det här läsåret. Vårt fokus just nu ligger på att utbilda alla nya lärare och bjuda in dem i gemenskapen som det innebär att vara UF-lärare.
Eleverna har nu börjat registrera sina UF-företag och förväntningen är att det kommer vara fler UF-elever i år än någonsin tidigare. Karolina berättar att det är framför allt på yrkesprogrammen som UF-företagandet växer så det knakar, vilket hon tycker är jätteroligt då det är elever som oundvikligen kommer ha nytta av de förmågor som de tränar på under UF-året.
- Vi kommer även fortsatt hålla stort fokus på gymnasiesärskolan. Vår förhoppning är att våra ansträngningar det senaste året nu också ska ge effekt nationellt. Vi hoppas att antalet elever på gymnasiesärskolan som får chansen att driva UF-företag ska öka i hela Sverige och att eleverna som driver UF-företag i olika delar av landet ska få möjlighet att träffa varandra.
Två stora nyheter för UF-året 21/22 är dels Rådgivarmatchningen där UF-företag och rådgivare ges möjlighet att hitta varandra och matcha behov med kompetens. Tidigare har det varit svårt för personer som vill engagera sig som rådgivare att via skola nå eleverna som har de behov där just deras kompetens skulle komma till sin rätt.
- Nu sker detta i en proffsig matchningsprocess där det fortfarande finns möjlighet att anmäla sitt intresse för att vara rådgivare till ett UF-företag.
Den andra stora nyheten handlar också om att knyta skolan och näringslivet närmare varandra.
- Vi jobbar nämligen just nu för att inom kort kunna presentera en studiebesöksbank där vi kopplar samman företag som inser värdet av att visa upp sin arbetsplats och alla yrken som finns där för barn och unga. Ju tidigare desto bättre är vår devis och den är också vetenskapligt bevisad.
Karolina berättar att den största utmaningen i år blir att möta den växande efterfrågan på grundskolan och på gymnasiesärskolan, kanske kommer det att krävas att vi rekryterar under året vilket ju i så fall blir jätteroligt.
Slutligen får Karolina frågan om vad hon ser mest fram emot under UF-året.
- Jag ser mycket fram emot att får börja shoppa! Jag har redan sett hur UF-företag börjat lansera sina produkter i sociala medier. Jag fastnade till exempel för de fina presentboxar som New Light UF presenterade på Instagram. Snart kommer det att dyka upp produkter i UF-gallerian och till våren ser jag fram i mot länets roligaste shoppingupplevelse på UF-mässan på Elmia den 3:e mars.