Hem / Nyheter & Event / Jönköpings län / "Vill ni att era barn ska växa upp i det här?"

"Vill ni att era barn ska växa upp i det här?"

"Vill ni att era barn ska växa upp i det här?" Frågan slog hårt hos niondeklassarna i Bodafors – och blev startskottet för ett ovanligt engagerande skolprojekt.

Det är torsdag förmiddag och vi är på besök i Bodafors. Närmare bestämt klass 9 på Parkskolan. Vi är här för att besöka klassen och höra mer om deras deltagande i utmaningen som vi har tillsammans med Polisen i polisområde Jönköping: ”Stoppa rekryteringen av barn och unga till kriminella nätverk”. 

Klasslärare Brigita Fager berättar att eleverna först inte riktigt förstod utmaningen, men efter att ha sett utmaningsfilmen från Polisen och samtalat kring ämnet blev responsen stor. Brigita berättar att något de reagerade starkt på var frågan ”vill ni att era barn ska växa upp i det här”. Svaret var ett självklart NEJ. 

”Jag svarade, då är det er uppgift att hjälpa till att rätta till det här, för tidigare generationer har misslyckats brutalt”. 

Det var startskottet. Därefter började en period av att ta reda på mer kring kriminaliteten bland unga. De insåg snabbt att det var skillnad på kriminaliteten i storstäderna mot i Bodafors. Till sin hjälp att förstå mer sökte de information på nätet, genom nyhetssändningar och program där föräldrar, ungdomar och polisen pratar om ämnet. Brigita såg hur elevernas engagemang och delaktighet i arbetet stärktes, mer än hon upplevt inom andra ämnen tidigare: 

”Deras delaktighet och engagemang är större än innan. Jag har inte sett detta så starkt innan bland eleverna. De har utvecklats och lärt sig att våga säga vad de tänker och tycker. Det har varit ganska djupa diskussioner ibland”. 

Brigita Fager

På bild: Brigita Fager

Just diskussion och samarbete, tillsammans med källkritik, är områden som Brigita upplever att eleverna utvecklats mest inom. 

”De har gått samman mycket som en grupp. Det har blivit en stor och fin gemenskap genom att vi arbetat med ett enda projekt tillsammans. Trots att åsikter och tankar har varit olika har eleverna respekterat och accepterat varandra – de har varit jätteduktiga kring det.” 

Eleverna själva känner också att utmaningen har varit något utöver det vanliga i skolan. Hassan Hashi säger:

”Det har varit roligt och spännande. Vi har många nationella prov nu och man är trött. Men när man kommer till lektionen och får arbeta med utmaningen blir det roligt och annorlunda mot vanliga skolan”.  

På bild: Emil Persson & Hassan Hashi

De känner också frustration över att barn och unga dras in i det här, och har insett att det ofta drabbar de som är ensamma, vill tillhöra en grupp eller behöver pengar. 

”Vi har lärt oss jättemycket, och nu får vi vara med och göra skillnad”.

Utöver att elevernas motivation har ökat ser Brigita även att det spiller över på relationen till eleverna. 

”Det har varit spännande och väldigt givande att arbeta med utmaningen måste jag säga. Också väldigt roligt. Det har faktiskt varit relationsbyggande till eleverna och när vi är klara med utmaningen kommer det nog bli lite tomt, för vi gjorde något så djupt och allvarligt tillsammans.”

Till andra som funderar på att delta i en utmaning säger Brigita:

”Våga och vinn, för ni kommer att vinna. Man vinner så mycket på det här, eleverna framför allt. De har så många idéer och vi behöver lyssna på ungdomarna. Vi kanske till och med kommer ha räddat liv. ”

 

Brigita har gjort utmaningen tillsammans med sin kollega Adam Pyra. 

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.