Olika sätt att driva UF-företag på Naturvetenskapsprogrammet
Naturvetenskapsprogrammets examensmål betonar att elever ska utveckla kunskaper inom naturvetenskap och matematik, samtidigt som ”utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga samt stimulera dem att se möjligheter, försöka lösa problem, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling”. UF-företagande ger eleverna möjlighet att:
- Tillämpa naturvetenskapliga metoder i utvecklingen av produkter eller tjänster, till exempel genom experiment och laborationer.
- Arbeta undersökande genom att analysera och lösa verkliga problem som deras företag möter.
- Samarbeta och kommunicera effektivt i grupp, färdigheter som är avgörande både i högre utbildning och arbetslivet.
Genom att driva UF-företag som gymnasiearbete har eleverna stora möjligheter att vara kreativa i sitt val av affärsidé. Skolverket skriver i målen för gymnasiearbetet att ”det ska utföras på ett sådant sätt att eleven formulerar en frågeställning samt planerar, genomför och utvärderar ett större arbete som utgår från centrala kunskapsområden inom programmet” – något som stämmer väl överens med UF-företagande som pedagogisk metod. Gymnasiearbete kan med fördel kombineras med Naturvetenskaplig specialisering för att arbeta med UF-företagande.
Det går också utmärkt att arbeta ämnesintegrerat med utgångspunkt i UF-företagens verksamhet. Ett UF-företags affärsidé kan beröra centralt innehåll i olika ämnen (t ex kemi och biologi) och på så sätt involvera flera lärare och ämnen på programmet – vilket brukar innebära ökad motivation hos eleverna.
Lärare på programmet gör bedömningarna hur elevernas arbete i UF-företagen kan integreras i olika ämnen. UF-företagets muntliga och skriftliga kommunikation skulle t ex kunna ge möjlighet till ämnesintegrering med ett gymnasiegemensamt ämne som Svenska.
Elever på Naturvetenskapsprogrammet kan skapa UF-företag som tydligt kopplar till programmets kärnområde. Ett UF-företag skulle t ex kunna arbeta med utveckling av nya odlingssystem för stadsmiljöer. Eleverna använde sina kunskaper i biologi och kemi för att optimera odlingsförhållanden och hållbarhet.