UF-företagande på

Naturvetenskapsprogrammet

Självklart kan man driva UF-företag på Naturvetenskapsprogrammet

UF-företagande är en processutbildning där elever under ett läsår startar, driver och avvecklar ett företag. De får sälja varor eller tjänster och hantera riktiga pengar. Genom UF-företagande utvecklar elever entreprenöriella förmågor som kreativitet, ansvarstagande, samarbete och problemlösning – egenskaper som är eftertraktade både i arbetslivet och av framtida utbildningar.

Studier visar att personer som drivit UF-företag har färre arbetslöshetsdagar, tjänar bättre och kan vara en effektiv insats för att minska könsrelaterade ojämlikheter inom entreprenörskap och företagande. Kvinnor som har drivit UF-företag har över 80 procent större sannolikhet att starta aktiebolag, jämfört med de som inte fått chansen.

Olika sätt att driva UF-företag på Naturvetenskapsprogrammet

Naturvetenskapsprogrammets examensmål betonar att elever ska utveckla kunskaper inom naturvetenskap och matematik, samtidigt som ”utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga samt stimulera dem att se möjligheter, försöka lösa problem, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling”. UF-företagande ger eleverna möjlighet att:

  • Tillämpa naturvetenskapliga metoder i utvecklingen av produkter eller tjänster, till exempel genom experiment och laborationer.
  • Arbeta undersökande genom att analysera och lösa verkliga problem som deras företag möter.
  • Samarbeta och kommunicera effektivt i grupp, färdigheter som är avgörande både i högre utbildning och arbetslivet.

Genom att driva UF-företag som gymnasiearbete har eleverna stora möjligheter att vara kreativa i sitt val av affärsidé. Skolverket skriver i målen för gymnasiearbetet att ”det ska utföras på ett sådant sätt att eleven formulerar en frågeställning samt planerar, genomför och utvärderar ett större arbete som utgår från centrala kunskapsområden inom programmet” – något som stämmer väl överens med UF-företagande som pedagogisk metod. Gymnasiearbete kan med fördel kombineras med Naturvetenskaplig specialisering för att arbeta med UF-företagande.

Det går också utmärkt att arbeta ämnesintegrerat med utgångspunkt i UF-företagens verksamhet. Ett UF-företags affärsidé kan beröra centralt innehåll i olika ämnen (t ex kemi och biologi) och på så sätt involvera flera lärare och ämnen på programmet – vilket brukar innebära ökad motivation hos eleverna. 

Lärare på programmet gör bedömningarna hur elevernas arbete i UF-företagen kan integreras i olika ämnen. UF-företagets muntliga och skriftliga kommunikation skulle t ex kunna ge möjlighet till ämnesintegrering med ett gymnasiegemensamt ämne som Svenska.

Elever på Naturvetenskapsprogrammet kan skapa UF-företag som tydligt kopplar till programmets kärnområde. Ett UF-företag skulle t ex kunna arbeta med utveckling av nya odlingssystem för stadsmiljöer. Eleverna använde sina kunskaper i biologi och kemi för att optimera odlingsförhållanden och hållbarhet.

En viktig grund för livet efter gymnasiet och för vårt samhälle

Entreprenöriella förmågor har en viktig roll inom naturvetenskapliga områden och yrken. Ett exempel är att innovationer behövs för att förbättra vård och hälsa på olika sätt. Karolinska institutet har en egen innovationssatsning för att fånga upp och stötta innovation och entreprenörskap på olika sätt. Men entreprenöriella förmågor och tankesätt behövs också för att lösa de hållbarhetsutmaningar som vi står inför, vilket exempelvis IVA och WWF lyfter. Det är inte ovanligt att UF-företag som drivs av elever från Naturvetenskapliga programmet är de som står för de allra mest innovativa och framgångsrika affärsidéerna. Fler behöver dock få chansen för ökad innovationskraft i samhället.

Att arbeta med UF-företagande är enkelt

Vill du veta mer om hur man kan jobba med UF-företagande på ditt program? Ta kontakt med Ung Företagsamhet i din region för att komma igång, eller registrera dig som UF-lärare enkelt via knappen nedan. Vi erbjuder bland annat:

  • Digitala verktyg, klassrumsbesök och stöd under hela läsåret.
  • Utbildningar för UF-lärare.
  • Nätverksträffar

Du kommer märka att det mesta som du behöver i din undervisning redan finns. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt.