Lena Dahlin
På Bäckängsgymnasiet i Borås är Ung Företagsamhet en självklar del för elever på det Naturvetenskapliga programmet med inriktning ledarskap & företagande. Lena är skolans UF-samordnare och lärare i ledarskap, entreprenörskap, företagsekonomi samt teckenspråk. Eleverna jobbar med UF i kurserna entreprenörskap samt entreprenörskap och företagande. I den första kursen har de lagt grunden till sitt UF-företag genom att skapa ett team, ta fram affärsidéer, genomföra marknadsundersökningar, utveckla en prototyp och hålla en pitch. Därefter har de i nästa kurs, entreprenörskap och företagande aktivt drivit sitt UF-företag.
Med GY25 kommer upplägget vara ungefär densamma men istället bedrivas i kurserna ledarskap och organisation och entreprenörskap då entreprenörskap och företagande inte längre finns som programfördjupning på naturvetenskapliga programmet.
Lena menar att UF-företagande är viktigt för att eleverna ska få använda sina kunskaper från andra ämnen i praktiken. Exempelvis matematik för ekonomiska kalkyler, biologi när det gäller hållbart företagande och svenskakunskaper i arbetet med presentationer och affärsplan. Detta skapar en ökad förståelse för de olika ämnena utanför skolans värld. Dessutom får eleverna utveckla sin kreativa förmåga samt göra något praktiskt i kontrast till alla teoretiska ämnen. Denna kombination skapar motivation, meningsfullhet och sammanhang för eleverna. Hon ser en stor utveckling hos ungdomarna under UF-året. Många förmågor tränas och utvecklas som samarbetsförmåga, problemlösning, ansvarstagande och planeringsförmåga.
Lena som har lång erfarnehet av att vara UF-lärare tycker att det är skillnad på att vara UF-lärare och lärare i andra ämnen. UF-lärare är mer som att få vara med på en äventyrlig resa. Man vet hur allt börjar men aldrig riktigt vad som kommer att ske eller hur den slutar. Många UF-elever har överraskat genom att plötsligt växla upp, öka sitt driv och ansvarstagande samt vilja lösa problem. De har således nått helt nya höjder!
Hennes elever får fria händer när det gäller affärsidéer och uppmanas att ta fram en idé de brinner för. Givetvis måste de utgå från att det finns ett behov på marknaden och att den följer UF:s och svensk lagstiftning.
Lenas tips till lärare som vill bli UF-lärare är:
Kontakta erfarna UF-lärare och fråga hur de lägger upp kursen, be om deras material och låt dem berätta vad man som lärare bör tänka på under UF-året. Ta därefter godbitarna i ditt upplägg och tveka aldrig att be UF-kontoret och ditt personliga nätverk om hjälp.
Ha inte för höga krav på dig själv de första åren utan väx in i rollen.