Lärarna i centrum för samhällsomvandlingen – Norrbottens framtid börjar i klassrummet
Det är inte bara UF-eleverna som står i fokus när Ung Företagsamhet i Norrbotten besöker skolorna i uppstartsfasen av UF-året, utan även de dedikerade lärarna som genom sitt hårda arbete och engagemang blivit diplomerade UF-lärare. Att få en diplomering som UF-lärare är ett erkännande av ett långsiktigt arbete där man som lärare stöttar eleverna i deras entreprenöriella resa.
För att bli diplomerad UF-lärare krävs det att läraren är certifierad och arbetar aktivt med UF-företagande varje år. En diplomerad UF-lärare skapar en god arbetsmiljö för eleverna att utvecklas under sina lektioner. Att medverka vid UF-evenemang och hålla en kontinuerlig dialog med regionkontoret samt med elevernas rådgivare är också en del av kriterierna för att bli diplomerad. Detta visar på lärarens starka engagemang både för eleverna och för det nätverk som stöttar UF-företagandet.
"Som utbildningsorganisation är våra UF-lärare avgörande för att eleverna ska få ut så mycket som möjligt av sitt UF-företagande. Varje år diplomerar vi UF-lärare som ett sätt att kvalitetssäkra vårt utbildningskoncept. Diplomerade lärare genomgår vår utbildning och arbetar alltid på ett föredömligt sätt med UF-företagande på sina skolor. De samarbetar nära med sina kollegor och skapar värdefulla synergier som stärker UF-företagandet på skolorna", säger Carolina Heimdahl, regionchef på Ung Företagsamhet Norrbotten.
Under våra besök har vi mött stor stolthet hos lärarna som nu blivit diplomerade. Eva Stjernström och Maritha Eliasson från Tornedalsskolan i Haparanda uttrycker sin glädje:
"Vi känner oss mer proffsiga och hedrade att få bli diplomerade."
På Sandbackaskolan i Arvidsjaur delade Bengt-Peder Björn med sig av sina tankar om vad diplomeringen betyder:
"Det känns fantastiskt, som en level up. Ska man vara lärare på gymnasiet så ska man vara UF-lärare."
Det är tydligt att UF-lärarna spelar en avgörande roll i att skapa en entreprenöriell kultur på skolorna i Norrbotten. Genom deras arbete får eleverna inte bara kunskaper i företagande, utan också verktyg som kan hjälpa dem att möta framtiden med självförtroende och kreativitet.
"I år har vi diplomerat lärare som handleder UF-företag på flera olika gymnasieprogram. De lägger grunden för att eleverna ska kunna utveckla affärsidéer och samtidigt träna på de förmågor som är avgörande på dagens arbetsmarknad. Genom vårt långsiktiga arbete med att utbilda och stötta lärare, ser vi till att nya generationer av elever får samma möjlighet år efter år. Diplomerade UF-lärare har varit engagerade under en längre tid och arbetar målmedvetet tillsammans med oss för att utveckla entreprenörskapet på sina skolor", förklarar Carolina Heimdahl.
Vi ser fram emot ett spännande UF-år med dessa eldsjälar vid rodret!
Varje år diplomerar vi på Ung Företagsamhet Norrbotten UF-lärare som gör det lilla extra.
I Norrbotten finns det i dagsläget 56 certifierade UF-lärare och 30 diplomerade UF-lärare.
För att bli diplomerad UF-lärare ska man:
- Vara grundutbildad och certifierad UF-lärare
- Arbeta aktivt med UF-företagande varje läsår och ha gjort det i minst två år
- Se till att UF-företagen har tillgång till och använder sig av det tryckta eller digitala läromedlet om UF-företagande
- Medverka vid Ung Företagsamhets evenemang varje läsår
- Ha kontinuerlig kontakt med regionkontoret och arbeta aktivt för att hålla sig själv och skolan uppdaterad om nyheter
- Ha kontinuerlig kontakt med sina elevers rådgivare
Ung Företagsamhet erbjuder:
- utbildningar för lärare inom ekonomi, smart företagande, grundutbildning i entreprenörskap, självledarskap
- material för lärare att använda i klassrummet, bland annat vårt UF-läromedel och digitala utbildningar specifikt framtagna för UF-företagandet
- anpassning av utbildningskonceptet UF-företagande till skolornas och elevernas förutsättningar
En ny, treårig, forskningsstudie visar att UF-företagandet har flera positiva samhällseffekter:
- Utvecklar elevers entreprenöriella kompetenser – oavsett gymnasieprogram
- Minskar ojämlikhet mellan könen vad gäller entreprenörskap och företagande
- Minskar ojämlikhet vad gäller socioekonomiska skillnader i skolan