Hem / Nyheter & Event / Norrbotten / Pristagare Hållbarhetspriset i Norr 2021
Hållbarhetspris 2021

Pristagare Hållbarhetspriset i Norr 2021

Ung Företagsamhet i Norrbotten och Västerbotten har genomfört en hållbarhetstävling för UF-företagare i båda länen.

Tävlingen har gått ut på att eleverna ska kunna visa hur de arbetar med hållbarhet i sina företag med hjälp av Ung Företagsamhets verktyg Hållbarhetskollen. Totalt fem UF-företag från de båda länen har utsetts som vinnare.

Domare har varit Gustav Stenbeck. Gustav har erfarenhet av allt från startups till Greenpeace och multinationella företag. Han har även arbetat som hållbarhetschef åt Petter Stordalens Nordic Choice Hotels och blev under hans tid där utsedd till en av Sveriges tre bästa hållbarhetschefer. Gustav har också föreläst för Ung Företagsamhets lärare. Idag är han affärsängel och företagsledare. I sitt arbete fokuserar han på hur hållbarhet förändrar det ekonomiska landskapet, samt hur det påverkar sättet bolag gör affärer på.

Gustav Stenbeck har valt ut fem UF-företag som vinnare av Hållbarhetspriset i Norr 2021. Vinnarna presenteras utan inbördes ordning med följande motiveringar:

Formad UF, Sandbackaskolan, Norrbotten

Produkt skapad av Formad
Designprodukter skapade av Formad

Elsa Eliasson, Alicia Hagström, Ida Wallbäcks
Denna designprodukt ska självklart bli en hel body positive range. Jag skulle gärna äta mitt frukostägg i en Formad-äggkopp, där jag häller på saltet från min Formad-saltströare ( i match med pepparn bredvid). Den skulpturala formen gör det positiva budskapet tydligt men ändå subtilt. Kul take på hållbarhet med dess inklusiva budskap och en Formad-vas är något som definitivt skulle göra alla hem vackrare. 
 

Art of Nature UF, Liljaskolan, Västerbotten

Skaparna av Art of Nature
Skaparna av Art of Nature

David Segh, William Bergqvist, Robin Petersen, Lucas Cassel, Teddie Hember
En väldigt kul idé med stor varumärkespotential. Namnet är inte helt hundra och skulle behöva knyta an närmare till den designprodukt det är - denna pocket square borde finnas till salu i exklusiva butiker. Redan idag borde den säljas på t.ex. etsy.com. Det är en fin designdetalj som kommer stå ut, där bäraren kommer få svara på vad deras pocket square är för något. Det kommer både skapa word of mouth gällande produkten samt starta en hållbarhetsdiskussion, varje gång någon frågar.
 

Leavings UF, Tannbergsskolan, Västerbotten

Skaparna av Leavings
Skaparna av Leavings

Freja Axelsson, Tora Edmark, Tyra Nilsson, Linn Gustavsson
Ett jättebra exempel på att bygga bolag inom hållbarhet går att göra här och nu, med det som finns framför oss för stunden. En tydlig kommunikation (med fungerande QR-koder, jag testade) kring innehållet är viktigt då vi pratar om produkter som är gjorda av svinn. Det finns en kommunikativt viktig del i Leavings och det är att kunna bli rösten för hur mycket mat som slängs. Det drivs idag delvis av bolag som Karma (restaurangmat) och Rescued (frukt), men inte som helhet. Denna position har Leavings möjlighet att ta. Upp på barrikaderna och ändra samhället. Samtidigt som ni tjänar pengar på era produkter.
 

SecondFlip UF, TBS Umeå, Västerbotten

Skaparna av SecondFlip
Skaparna av SecondFlip

Lina Edlund, Alice Östberg, Elsa Johansson
Detta är ett potentiellt nytt varumärke med stor potential. Det kan skapa arbetsplatser i Sverige inom ett yrke som med stor sannolikhet håller på att försvinna (möbeltapetsering och restaurering). Varför inte skapa designsamarbeten och göra olika produktgrupper? T.ex. en möbel kanske restaureras till sin forna glans, medan en annan är så pass illa åtgången att den får nytt liv i ny skepnad. Potentialen är enorm och kan Alice, Elsa och Lina bygga historien runt bolaget så finns det stor tillväxtpotential.
 

Västerbottenskotten UF, Dragonskolan, Västerbotten

Skaparna av Västerbottenskotten
Skaparna av Västerbottenskotten

Johan Aretorn, Ellen Karlsson, Alwin Knutsson, Lina Halvdansson
Namnet skapar en lokal anknytning som är med och skapar varumärket som något lokalt förankrat. Skogsindustrin är stor i Västerbotten och därmed finns det en naturlig anknytning till trä- och trädrelaterade produkter, vilket även ger en kvalitativ känsla. Förpackningen är rustik och istället för häftklamrar som förslutning används tråd, vilket ger hantverket ett helhetsintryck. Dessutom ett plus för att grundarteamet är en mix av killar och tjejer, vilket är ovanligt i grundarsammanhang.

Stort grattis från oss på Ung Företagsamhet Norrbotten!

Fram till den 9 februari finns möjlighet att delta i fler tävlingar. Bland annat Årets Socialt Hållbara UF-företag och Årets Ekologiskt Hållbara UF-företag.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.