Ringelskolan i Arvidsjaur igång med Skolhackathon i Minecraft
Under hösten 2022 genomför Ung Företagsamhet Norrbotten tillsammans med Teknikens Hus ett Skolhackathon i Minecraft för andra året i rad. Satsningen finansieras av Sparbanken Nord och Boden Business Park.
Skolhackathon i Minecraft är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. I år deltar 39 klasser från Arvidsjaur, Boden, Gällivare, Luleå och Piteå.
Klasserna kommer under hösten arbeta med uppdraget att bygga ett drömsamhälle där de i år särskilt ska ta fasta på utmaningarna kring urbanisering. Arbetet är uppdelat i två delar där eleverna först jobbar med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle. Där får de bland annat lära sig om hur samhället är uppbyggt och börja skissa på lösningar i fysisk form. I del två kastar de sig sedan in i den digitala världen och bygger sin lösning i Minecraft Education.
Årskurs 6 på Ringelskolan i Arvidsjaur är i full gång med arbetet och har precis färdigställt sina fysiska modeller av sitt drömsamhälle. Innan bygget påbörjades arbetade eleverna med läromedlet Vårt samhälle. Utifrån läromedlet diskuterade eleverna bland annat vad som behövs i ett samhälle för att det ska fungera. Skola, sjukvård, butiker och grönområden är några saker som eleverna ansåg vara viktiga i ett samhälle. Sara Granström, lärare på Ringelskolan, berättar även att eleverna funderat mycket kring energiförsörjning och möjligheter till transporter. Sara berättar vidare att arbetet med Vårt samhälle var en bra inledning till arbetet. Samt att det även var ett bra sätt att få med vårdnadshavarna genom att låta dem diskutera hemma vad som behövs i ett samhälle för att det ska fungera.
I enlighet med läroplanen får eleverna, genom arbetet med Skolhackathon, möjlighet att utveckla sina entreprenöriella förmågor samtidigt som arbetet med fördel genomförs ämnesövergripande.
”Eleverna har blivit väldigt duktiga på att samarbeta och argumentera för sina olika val. Jag har utmanat dem att bygga på engelskan och enbart prata engelska under tiden de jobbat med byggena. De har också utmanats i att fundera kring skala och rimliga storleksförhållanden i förhållande till verklig storlek. För mig har det varit en utmaning att kunna avsätta tid, alltså släppa andra planeringar, men har lyckats integrera det i olika ämnen, bland annat som jag nämnde i engelska.” säger Sara Granström.
Vi på Ung Företagsamhet Norrbotten ser fram emot att följa elevernas arbete med Skolhackathon i Minecraft under hösten!
Konceptet Skolhackathon i Minecraft är framtaget av Ung Företagsamhet Västerbotten, Technichus Science Center och Bron Innovation.