Skolhackathon i Minecraft

Årets roligaste skoluppgift tillsammans med Ung Företagsamhet Norrbotten och Teknikens Hus!

Årets roligaste skoluppgift tillsammans med Ung Företagsamhet Norrbotten och Teknikens Hus!

Skolhackathon i Minecraft är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Konceptet riktar sig till elever i grundskolan årskurs 4-6 och anpassad grundskola. 

Skolhackathon i Minecraft är ett koncept framtaget av Ung Företagsamhet och Svenska Science Center. I Norrbotten arrangeras Skolhackathon i samarbete med Teknikens Hus. Tillsammans arrangerar vi lärarutbildningar, klassrumsbesök och regionala tävlingar.

I Norrbotten finansieras Skolhackathon i Minecraft av Sparbanken Nord, Norrbottens Byggmästareförening och Boden Business Park/Boden Game Camp. 

Arbetsprocessen

Skolhackathon är helt kostnadsfritt för skolorna att delta i. Alla utbildningar för lärare är förlagda på eftermiddagar för att inte krocka med ordinarie undervisning. Skolhackathon erbjuder även lärare möjligheter till nätverkande och kollegialt lärande. Under hela resan får lärarna stöd av pedagoger från Teknikens Hus och Ung Företagsamhets personal. Till hjälp finns också en lärarhandledning som bland annat visar på ämneskopplingar till centralt innehåll. 

Som lärare erbjuds du en inledande kick-off och utbildning i hur du kan använda Minecraft Education som digitalt verktyg i din undervisning, samt en genomgång av materialet Vårt Samhälle. Allt material skickas ut till dig när urvalet är klart och är helt kostnadsfritt för deltagande skolor.

Arbetsperiod 1 - Vecka 39-43

I den första delen av processen arbetar lärarna och eleverna med Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle. Eleverna får en större förståelse för vad ett samhälle är och får lära känna viktiga funktioner i ett samhälle, samtidigt som de övar på entreprenöriella förmågor. I den avslutande delen av arbetsperiod 1 får eleverna själva planera och skissa ett samhälle på årets tema, för att sedan bygga en prototyp. 

Temat för läsåret 2025/26 är HavenCraft – "Ett samhälle med en stark och säker grund".

Arbetsperiod 2 - Vecka 45-49

I den andra delen av processen arbetar ni med Minecraft Education för att tillsammans visualisera elevernas idéer. För de som önskar finns möjligheten att delta i en regional tävling där eleverna får presentera sina lösningar digitalt för en jury under vecka 4. Den regionala vinnaren går sedan vidare och får tävla i den nationella finalen vecka 5.  

För att delta med din klass i Skolhackathon i Minecraft och för att komma åt utbildningsmaterialet behöver du ha ett kostnadsfritt konto hos oss. Har du inte ett konto kan du enkelt skapa ett här. 

Viktiga hållpunkter

11 augusti 2025 - Anmälan öppnar

Den skarpa anmälan öppnar den 11 augusti men du kan redan nu skicka in en intresseanmälan för att säkra en plats. Inresseanmälan görs via knappen nedan. 

25 augusti 2024 - Informationsträff

Informationsträff för dig som vill veta mer om Skolhackathon innan du anmäler dig. Vi går igenom upplägget, utbildningsmaterialet och svarar på dina frågor. Digitalt kl 15.00-15.30! 

3 september 2025 - Anmälan stänger

Är du intresserad av att delta? Anmäl din klass senast 3 september. 

Har du frågor eller vill veta mer om Skolhackathon i Minecraft? Kontakta norrbotten@ungforetagsamhet.se så berättar vi gladeligen mer. 

Årets tema

HavenCraft

Temat för läsåret 2025/26 är HavenCraft – "Ett samhälle med en stark och säker grund".

Läromedel

Vårt Samhälle

Projektet startar med Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle. Då får eleverna på ett lekfullt sätt lära sig om demokrati, samhällsplanering, yrken, skatt och hur pengar cirkulerar i ett samhälle. Samtidigt som de får träna på kommunikation, argumentation, problemlösning och att fatta beslut i grupp. Därefter börjar processen med att skissa och bygga en prototyp av sitt samhälle för att slutligen återskapa det i Minecraft.

Skolhackathon i media

Här har vi samlat inspiration från föregående läsår.

Teknik

Microsoft 365 licens med tillägg för Minecraft Education samt programvara krävs för att delta. Här hittar du länkar för dig som lärare och IT-administratör på skolan med mer information.

Regional och nationell vinnare läsåret 24/25

Myranskolan åk 6

Myranskolan från Gällivare Kommun utsågs till segrare i den regionala tävlingen läsåret 24/25 och fick därmed representera Norrbotten i den nationella finalen. I den nationella finalen imponerade de stort på juryn och kunde titulera sig bäst i Sverige.
Norrbotten
Klassen svetsades samman genom Skolhackathon
Eva-Marie Hansson, Helena Larsson Torri och Pia Aspemo
Grundskolelärare och rektor på Myranskolan i Gällivare Kommun
Norrbotten
Skolhackathon i Minecraft är ett ämnesövergripande arbete
Stina Bergström
Grundskolelärare, årskurs 4-6 på Harads skola i Bodens Kommun

I Norrbotten finansieras Skolhackathon i Minecraft av:

Sofia Hägg
Projektledare, Norrbotten
Kontakta mig om:
Våra läromedel för grundskolan samt våra aktiviteter Skolhackathon och Grundskoleutmaningen.