Skolhackathon i Minecraft

Årets roligaste skoluppgift tillsammans med Teknikens Hus och Ung Företagsamhet Norrbotten!

Årets roligaste skoluppgift tillsammans med Teknikens Hus och Ung Företagsamhet Norrbotten!

Skolhackathon i Minecraft är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Konceptet riktar sig till elever i grundskolan årskurs 4-6 och anpassad grundskola. 

Skolhackathon i Minecraft är ett koncept framtaget av Ung Företagsamhet och Science Center. I Norrbotten arrangeras Skolhackathon i samarbete med Teknikens Hus. Tillsammans arrangerar vi lärarutbildningar, klassrumsbesök och regionala tävlingar.

Viktiga hållpunkter

11 augusti 2024 - Anmälan öppnar

För att anmäla dig och din klass till Skolhackathon i Minecraft behöver du vara registrerad på vår hemsida. Har du inte redan ett konto kan du enkelt skapa ett genom att klicka på knappen nedan, självklart kostnadsfritt.

27 augusti 2024 - Informationsträff

Informationsträff för dig som vill veta mer om Skolhackathon innan du anmäler dig. Vi går igenom upplägget, utbildningsmaterialet och svarar på dina frågor. Digitalt kl 15.00-15.30! Se inspelningen i efterhand. 

6 september 2024 - Anmälan stänger

Är du intresserad av att delta? Anmäl dig och din klass via knappen nedan senast 6 september. 

OBS. För att anmäla din klass till Skolhackathon behöver du först registrera dig på hemsidan och därefter fylla i anmälningsformuläret som du når via knappen "Anmäl dig här". När anmälan är inskickad får du ett bekräftelsemail från Sofia Hägg på Ung Företagsamhet Norrbotten. 

Arbetsprocessen

Skolhackathon är helt kostnadsfritt för skolorna att delta i. Alla utbildningar för lärare är förlagda på eftermiddagar för att inte krocka med ordinarie undervisning. Skolhackathon erbjuder även lärare möjligheter till nätverkande och kollegialt lärande. Under hela resan får lärarna stöd av pedagoger från Teknikens Hus och Ung Företagsamhets personal. Till hjälp finns också en lärarhandledning som bland annat visar på ämneskopplingar till centralt innehåll. I den första delen av processen arbetar lärarna och eleverna med Ung Företagsamhets läromedel ’Vårt Samhälle’.

Eleverna får en större förståelse för vad ett samhälle är och får lära känna viktiga funktioner i ett samhälle, samtidigt som de övar på entreprenöriella förmågor. I den andra delen av processen arbetar de med Minecraft Education för att tillsammans visualisera sina idéer.

Som lärare erbjuds du en inledande kick-off och utbildning i hur du kan använda Minecraft Education som digitalt verktyg i din undervisning, samt en genomgång av materialet Vårt Samhälle. Allt material skickas ut till dig när urvalet är klart och är helt kostnadsfritt för deltagande skolor.

Tidslinje

  • 11 augusti - Anmälan öppnar
  • 27 augusti, kl 15:00-15:30 - Info (digitalt) för de skolor/lärare som vill veta mer om Skolhackathon innan de anmäler sig
  • 6 september - Anmälan stänger och årets case blir tillgängligt här på Skolhackathon-sidan
  • 24 september kl 15:00-15:30 - Digital läromedelsgenomgång av Vårt samhälle för anmälda pedagoger (frivilligt)
  • 25 september kl 15:00-16:30 - Kickoff för anmälda pedagoger (digitalt)
  • V.40-46 - Jobba med Vårt samhälle + bygga prototyp ute i skolorna
  • V.47-51 - Jobba med Minecraft Education Edition ute i skolorna
  • V.4 - Regional final (digitalt)
  • V.5 - Nationell final (digitalt)

Har du frågor eller vill veta mer om Skolhackathon i Minecraft? Kontakta sofia.hagg@ungforetagsamhet.se så berättar hon gladeligen mer. 

Lyssna på Andre, lärare på Kramforsskolan! 

Årets tema

AI-topia

Temat för läsåret 24/25 är AI-topia. Eleverna får utforska och utforma en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i samhället och påverkar alla aspekter av människors liv. Caset släpps i sin helhet den 6 september. Håll utkik här på hemsidan och i våra kanaler.

Läromedel

Vårt Samhälle

Projektet startar med Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle. Då får eleverna på ett lekfullt sätt lära sig om demokrati, samhällsplanering, yrken, skatt och hur pengar cirkulerar i ett samhälle. Samtidigt som de får träna på kommunikation, argumentation, problemlösning och att fatta beslut i grupp. Därefter börjar processen med att skissa och bygga en prototyp av sitt samhälle för att slutligen återskapa det i Minecraft.

Skolhackathon i media

Här har vi samlat inspiration från föregående läsår.

Teknik

Microsoft 365 licens med tillägg för Minecraft Education samt programvara krävs för att delta. Här hittar du länkar för dig som lärare och IT-administratör på skolan med mer information.

Regional vinnare läsåret 23/24

Mårängsskolan klass 6A

Mårängsskolan från Boden Kommun utsågs till segrare i den regionala tävlingen läsåret 23/24 och fick därmed representera Norrbotten i den nationella finalen. Klassen var även på plats under UF-mässan för att berätta om sitt arbete.
Norrbotten
"Skolhackathon i Minecraft är ett ämnesövergripande arbete"
Stina Bergström
Grundskolelärare, årskurs 4-6 på Harads skola i Bodens Kommun
Sofia Hägg
Projektledare, Norrbotten
Kontakta mig om:
Våra läromedel för grundskolan samt våra aktiviteter Skolhackathon och Grundskoleutmaningen.