Skolhackathon i Minecraft
Årets roligaste skoluppgift tillsammans med Ung Företagsamhet Norrbotten och Teknikens Hus!
Skolhackathon i Minecraft är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Konceptet riktar sig till elever i grundskolan årskurs 4-6 och anpassad grundskola.
Skolhackathon i Minecraft är ett koncept framtaget av Ung Företagsamhet och Svenska Science Center. I Norrbotten arrangeras Skolhackathon i samarbete med Teknikens Hus. Tillsammans arrangerar vi lärarutbildningar, klassrumsbesök och regionala tävlingar.
I Norrbotten finansieras Skolhackathon i Minecraft av Sparbanken Nord, Norrbottens Byggmästareförening och Boden Business Park/Boden Game Camp.
Arbetsprocessen
Skolhackathon är helt kostnadsfritt för skolorna att delta i. Alla utbildningar för lärare är förlagda på eftermiddagar för att inte krocka med ordinarie undervisning. Skolhackathon erbjuder även lärare möjligheter till nätverkande och kollegialt lärande. Under hela resan får lärarna stöd av pedagoger från Teknikens Hus och Ung Företagsamhets personal. Till hjälp finns också en lärarhandledning som bland annat visar på ämneskopplingar till centralt innehåll.
Som lärare erbjuds du en inledande kick-off och utbildning i hur du kan använda Minecraft Education som digitalt verktyg i din undervisning, samt en genomgång av materialet Vårt Samhälle. Allt material skickas ut till dig när urvalet är klart och är helt kostnadsfritt för deltagande skolor.
Arbetsperiod 1 - Vecka 39-43
I den första delen av processen arbetar lärarna och eleverna med Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle. Eleverna får en större förståelse för vad ett samhälle är och får lära känna viktiga funktioner i ett samhälle, samtidigt som de övar på entreprenöriella förmågor. I den avslutande delen av arbetsperiod 1 får eleverna själva planera och skissa ett samhälle på årets tema, för att sedan bygga en prototyp.
Temat för läsåret 2025/26 är HavenCraft – "Ett samhälle med en stark och säker grund".
Arbetsperiod 2 - Vecka 45-49
I den andra delen av processen arbetar ni med Minecraft Education för att tillsammans visualisera elevernas idéer. För de som önskar finns möjligheten att delta i en regional tävling där eleverna får presentera sina lösningar digitalt för en jury under vecka 4. Den regionala vinnaren går sedan vidare och får tävla i den nationella finalen vecka 5.
För att delta med din klass i Skolhackathon i Minecraft och för att komma åt utbildningsmaterialet behöver du ha ett kostnadsfritt konto hos oss. Har du inte ett konto kan du enkelt skapa ett här.
Viktiga hållpunkter
11 augusti 2025 - Anmälan öppnar
Den skarpa anmälan öppnar den 11 augusti men du kan redan nu skicka in en intresseanmälan för att säkra en plats. Inresseanmälan görs via knappen nedan.
25 augusti 2024 - Informationsträff
Informationsträff för dig som vill veta mer om Skolhackathon innan du anmäler dig. Vi går igenom upplägget, utbildningsmaterialet och svarar på dina frågor. Digitalt kl 15.00-15.30!
3 september 2025 - Anmälan stänger
Är du intresserad av att delta? Anmäl din klass senast 3 september.
Har du frågor eller vill veta mer om Skolhackathon i Minecraft? Kontakta norrbotten@ungforetagsamhet.se så berättar vi gladeligen mer.




I Norrbotten finansieras Skolhackathon i Minecraft av:


