Skolhackathon i Minecraft

Årets roligaste skoluppgift tillsammans med Teknikens Hus och Ung Företagsamhet Norrbotten!

Årets roligaste skoluppgift tillsammans med Teknikens Hus och Ung Företagsamhet Norrbotten!

Skolhackathon i Minecraft är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Konceptet riktar sig till elever i grundskolan årskurs 4-6 och anpassad grundskola. 

Skolhackathon i Minecraft är ett koncept framtaget av Ung Företagsamhet och Science Center. I Norrbotten arrangeras Skolhackathon i samarbete med Teknikens Hus. Tillsammans arrangerar vi lärarutbildningar, klassrumsbesök och regionala tävlingar.

Lyssna på Andre, lärare på Kramforsskolan! 

Viktiga hållpunkter

23 april 2024 - Teacher talk

Teacher talk! Lyssna till och inspireras av Therese Rausmark från Norrbackaskolan i Visby som berättar om hur hon och hennes 5:e klassare jobbar med Skolhackathon. Klicka på länken nedan för att anmäla dig. Digitalt!

11 augusti 2024 - Anmälan öppnar

Anmälan öppnar! För att anmäla dig och din klass till Skolhackathon i Minecraft behöver du vara registrerad på vår hemsida. Har du inte redan ett konto kan du enkelt skapa ett genom att klicka på länken högst upp på sidan, självklart kostnadsfritt.

6 september 2024 - Anmälan stänger

Är du intresserad av att delta? Har du frågor eller vill veta mer om Skolhackathon i Minecraft? Kontakta Sofia Hägg så berättar hon gladeligen mer.

Årets tema

AI-topia

Temat för läsåret 24/25 är AI-topia. Eleverna får utforska och utforma en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i samhället och påverkar alla aspekter av människors liv. Caset släpps i sin helhet den 6 september. Håll utkik här på hemsidan och i våra kanaler.

Läromedel

Vårt Samhälle

Projektet startar med Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle. Då får eleverna på ett lekfullt sätt lära sig om demokrati, samhällsplanering, yrken, skatt och hur pengar cirkulerar i ett samhälle. Samtidigt som de får träna på kommunikation, argumentation, problemlösning och att fatta beslut i grupp. Därefter börjar processen med att skissa och bygga en prototyp av sitt samhälle för att slutligen återskapa det i Minecraft.

Skolhackathon i media

Här har vi samlat inspiration från föregående läsår.

Teknik

Microsoft 365 licens med tillägg för Minecraft Education samt programvara krävs för att delta. Här hittar du länkar för dig som lärare och IT-administratör på skolan med mer information.

Regional vinnare läsåret 23/24

Mårängsskolan klass 6A

Mårängsskolan från Boden Kommun utsågs till segrare i den regionala tävlingen läsåret 23/24 och fick därmed representera Norrbotten i den nationella finalen. Klassen var även på plats under UF-mässan för att berätta om sitt arbete.
Norrbotten
"Skolhackathon i Minecraft är ett ämnesövergripande arbete"
Stina Bergström
Grundskolelärare, årskurs 4-6 på Harads skola i Bodens Kommun

Läsåret 2023/2024 finansieras Skolhackathon i Minecraft av:

Sofia Hägg
Projektledare, Norrbotten
Kontakta mig om:
Våra läromedel för grundskolan samt våra aktiviteter Skolhackathon och Grundskoleutmaningen.