Sju marknadsföringstips från Bonza Co. - så bygger ni upp ert varumärke
Om Bonza Co.
Bonza Co. är en internationell designbyrå med kontor på Boden Business Park. Ägarna Hanna Lidfors och Sara Björnfot har båda över tio års erfarenhet inom branschen. Byrån fokuserar på varumärken, logotyper, marknadsföring, webb och grafisk design, UI/UX, projektledning och konceptutveckling. Bonza Co. driver även en egen e-handel med streetwear.
1. Konkretisera målgruppen
Om ni vet vilka ni vill vända er till är det lättare att ta fram budskap som attraherar er målgrupp och ger ett bättre resultat. Med tiden kommer ni även att lära er mer om vad som fungerar och inte fungerar för att nå just er målgrupp, vilket kan leda till att ni utvecklar er vara/tjänst eller sättet ni marknadsför er på.
Hur gör man en bra målgruppsanalys?
Det är alltid bra att börja med att beskriva företagets idealkund/-er. Ni kan tänka; vilka är mest troliga att köpa vår vara/tjänst eller ha nytta av den?
Oavsett om ni har en bredare eller mer nischad målgrupp är det viktigt att försöka dela in er breda målgrupp i några mindre så kallade fokusgrupper. Oftast gör företag misstaget att försöka skapa marknadsföring som “pratar till alla”. Gör istället väl riktade kampanjer som talar till era olika fokusgrupper.
För att lära känna er målgrupp och lättare ta fram information och statistik på var ni kan nå dessa kan ni tänka på följande kategorier:
- Geografi
- Ålder
- Kön
- Kultur
- Beteende
- Ekonomi
- Intressen
- Värderingar
Exempelvis, om er vara eller tjänst främst används på platser där det är ett kallare klimat kan det vara klokt att titta på väderleksdata för att nå rätt målgrupp. Fundera också på vad personer som köper er vara har för slags köpbeteende? Spontanshoppar era kunder till exempel er vara eller tjänst? Eller jämför de olika varor eller tjänster innan de tar ett noga övervägt köpbeslut? Beroende på hur era kunder handlar kan ni marknadsföra era varor eller tjänster på olika sätt. Finns det gemensamma intressen inom målgruppen som ni kan dra nytta av för att välja rätt kanaler?
Det kan vara svårt att konkretisera målgruppen när det är ett nytt företag. Därför är det viktigt att ni ständigt samlar in data och utvärderar resultatet. Exempelvis kan ni använda er av sociala mediers egna verktyg eller koppla er hemsida till Google Analytics.
2. Gör en konkurrentanalys
Stirra er inte blinda på era konkurrenter utan ta in, analysera och utvärdera vad dessa gör bra men också vad ni kan göra ännu bättre. Våga vara kreativa och gör något oväntat!
Här är några parametrar att tänka på:
- Avgör vilka era konkurrenter är. Tänk på att era konkurrenter inte bara är företag i er storlek som har samma eller liknande erbjudande som er. Exempelvis kan en ekologisk lokalproducerad produkt fortfarande konkurrera med de stora aktörerna på marknaden.
- Identifiera konkurrenternas utbud . Detta kan innefatta saker som prissättning, erbjudande, rabatter, betalningsmetoder (ex. engångskostnad, avtal, delbetalning, abonnemang) och kvalitet.
- Ta reda på hur konkurrenterna marknadsför sin vara/tjänst.
- Kolla in era konkurrenters kanaler. Hur arbetar företaget för att nå sin tilltänkta målgrupp och i vilka kanaler finns dom? Finns det andra kanaler ni kan finnas i?
- Ni kan även kolla på vilka typer av inlägg, texter, bilder osv. som får bäst respons från målgruppen. Är det något ni kan dra nytta av?
Hur tar man bra produktbilder?
En bra produktbild bygger både förtroende och värde, vilket många gånger avgör om personen går vidare med köpet. Att ta bra produktbilder behöver inte kosta en förmögenhet. Har ni inte en kamera kan ni många gånger använda en nyare smartphone.
- Skapa en moodboard innan ni börjar är det bra att välja vilken typ av bakgrund som passar era produkter bäst. En enfärgad, ren bakgrund eller ska det kanske finnas andra kompletterande element i bilden? Ni kan med fördel skapa en Pinterest board med inspiration. God planering gör att fotograferingen går snabbare.
- Variera studiobilder med miljöbilder . Det är alltid bra att ha en variation av avskalade studiobilder samt bilder där produkten används (miljöbilder). Exempelvis kan studiobilder fokusera mer på produktens utseende och egenskaper medan miljöbilder kan hjälpa att bygga en känsla för ert varumärke.
- Stativ är en bra investering , Använd ett stativ för att se till att alla produktbilder blir skarpa och tas på samma avstånd.
- Glöm inte ljussättningen. Sträva efter att ha samma ljussättning på bilderna. Bäst är såklart att ni använder er av någon slags studiobelysning. Finns inte detta kan ni t.ex. använda lampor i hemmet och byta glödlampan till en med ett vitare, starkare ljus. Ibland kan det funka bra att fota i dagsljus, fotar ni under en längre tid kan det vara bra att dela upp fotograferingen på flera dagar så ljuset inte skiftar alltför mycket. Oavsett vilken ljussättning ni väljer är det bra att tänka på att inte produkten kastar för hårda skuggor. Det finns flera bra videos om att ta produktbilder på Youtube!
- Ta hellre för många än för få bilder.
- Passa på att ta bilder i olika vinklar och med variation så ni har flera bilder att välja på i slutändan.
- Lägg tid på att redigera era bilder.
- Få bilderna att se mer professionella och enhetliga ut med hjälp av ett redigeringsprogram. Photoshop och Lightroom är två av de mest populära programmen men det finns många enklare gratisprogram och mobilappar exempelvis VSCO eller Canva Photo Editor. Testa er fram för att se vilket som passar er bäst!
3. Hitta de rätta kanalerna
När ni har gjort en målgruppsanalys och kollat in era konkurrenter så är det lättare att avgöra vilka kanaler ni bör finnas i och hur ni ska kommunicera för att nå kunderna.
För att lättare ta fram information om var era kunder finns kan ni börja med att svara på följande frågor:
- Varför och hur ofta köper målgruppen er vara eller tjänst?
- Hur vill ni komma i kontakt med era kunder?
- Finns det andra personer eller faktorer som påverkar köpbeslutet?
- Vad för sorts innehåll intresserar målgruppen?
- Vilka plattformar finns det (ex. hemsida, Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, tryckt material, events, mässor, pop-up store, influencers, samarbeten och utbildningar, referenser, nyhetsbrev, dörrknackning)?
Ta hjälp av statistik, använd er av analysverktyg och gör undersökningar för att hela tiden lära er mer om målgruppen. Finns det exempelvis bloggar eller forum där er målgrupp diskuterar varor/tjänster inom ert spann, var med i diskussionerna och ge råd utan att vara för säljande.
Ni behöver inte finnas överallt, det är bättre att välja ut några kanaler som ni sedan ser till att uppdatera frekvent med innehåll som intresserar målgruppen.
4. Vad är en kommunikationsplan?
En kommunikationsplan innehåller bland annat strategier för ert varumärke, information om vart ni står idag och vart ni vill nå, målgrupper och deras behov, kommunikationsmål, möjligheter svagheter och styrkor med mera.
Så här skapar ni en aktivitetsplan
En aktivitetsplan är en viktig del av kommunikationsplanen. En aktivitetsplan är ett dokument som visar de aktiviteter (exempelvis annonser, inlägg på sociala medier, etc.) som ska leda till att ni som företag når ert mål.
Här kan ni ladda ned en mall som ni kan utgå ifrån när ni tar fram er aktivitetsplan.
I planen fyller ni i konkreta mål, kanaler, annonseringskostnader, datum för publicering, samt vem i ert team som är ansvarig för publicering av varje aktivitet.
I vanliga fall kan en aktivitetsplan sträcka sig flera månader, men i detta fall rekommenderar vi att ni börjar planera inför de kommande 1–3 månaderna. Mallen är endast något att utgå ifrån, den kan behöva anpassas till just er målgrupp.
Tänk på att variera de aktiviteter som ni lägger in. Aktiviteterna ska passa ert varumärke och attrahera målgruppen. Det finns en rad olika aktiviteter som man kan lägga in i en kommunikationsplan, här kommer exempel på några:
- Ett quiz på stories.
- En Facebooktävling.
- Instagraminlägg med bilder på era varor eller er tjänst.
- Kundintervjuer som ni lägger upp på Youtube och publicerar på Linkedin.
- Ett nyhetsinlägg som ni tar fram tillsammans med någon av era samarbetspartners och publicerar på er webb.
- Ett pressmeddelande som ni skriver och skickar till olika tidningar för publicering. Pressmeddelandet kan innehålla information kring er unika vara eller tjänst.
I slutet av varje månad är det viktigt att ni utvärderar de olika aktiviteterna och se över vad som gick bra och vad som gick mindre bra och varför. Är det något ni behöver justera i planen inför nästa månad?
5. Utforma en grafisk profil
Med hjälp av en grafisk profil blir det lättare att hålla ihop varumärket. Ett konsekvent varumärke skapar tillit.
Vissa föredrar att arbeta i Indesign när dom tar fram en grafisk profil men ni kan även använda Miro eller Canva. Här finns olika mallar som ni kan utgå ifrån.
En grafisk profil kan innehålla många delar men se till att detta först och främst finns med:
- Logotypen och hur den ska användas.
- Typsnitt. Google har bra typsnitt som ni kan använda till tryck och digitala annonser såväl som till er webbplats Dessutom är Googles typsnitt gratis. Välj ut 1–2 typsnitt och se till att bara använda dessa typsnitt i allt ert material.
- Färger. Ta fram färgkoder i antingen Photoshop eller på nätet, exempelvis härifrån. Använd alltid dessa färgkoder i allt ert material. Ni kan dels använda färgerna från er logotyp, plus ta fram sekundära färger om det skulle behövas.
- Grafiska element och mönster. Dessa element ska hjälpa till att få ert varumärke att stå ut.
- Bildspråk. Skapa en moodboard med fotografier som visar vilken stil just era foton ska ha.
6. Tänk på tonalitet
En viktig del som även bör finnas med i er grafiska profil är ert varumärkes tonalitet. Hur ska ni prata till er målgrupp? Säljer ni egendesignade skateboards till en yngre, hippare målgrupp eller erbjuder ni kanske flyttstäd till pensionärer? Tänk på att alltid kommunicera med samma tonalitet. Detta gäller kommunikation via email, sociala medier, nyhetsinlägg, ja allt som rör ert varumärke.
Ställ er själva dessa frågor:
- Finns det specifika fraser som ni kan använda i er kommunikation som får ert varumärke att stå ut?
- Är det vissa ord som ni inte vill att ert varumärke ska förknippas med?
- Vilket eller vilka språk ska ni kommunicera på?
- Ska ni vara mer personliga och skriva “du” eller ska ni alltid skriva “ni”?
Se till att alla inom företaget använder samma tonalitet i all kommunikation.
7. Marknadsför och våga satsa
Det är viktigt att våga satsa pengar på marknadsföring för att nå ut med er vara eller tjänst. Lägg in en marknadsföringsbudget för några av aktiviteterna i er kommunikationsplan. Ni kan exempelvis sponsra Facebookinlägg, skapa Google-annonser eller designa och trycka upp flyers. Om ni sponsrar inlägg på digitala kanaler kan ni senare kika på statistik och se över vilken betald marknadsföring som gav bäst resultat. Ju mer ni säljer ju mer pengar kan ni lägga på marknadsföring och på så sätt få ert företag att växa.