Färsking har sålt över 1 miljon påsar granola, en UF till AB historia.
Grundarna själva är otroligt glada och har lite svårt att inse hur mycket granola det faktiskt handlar om.
- Det är så mycket granola att det är svårt att försöka förstå, hela 375 ton. Vi har försökt räkna på det för att få någon typ av skala. Det motsvarar typ 75 elefanter. Om det nu vore lättare att greppa av någon anledning, skrattar Calle Rosengren.
Livsmedelsbranschen innebär hård konkurrens och det är inte alltid lätt att ta sig in i de stora livsmedelskedjornas sortiment. Men Färsking hittade en plats på flinghyllan som ingen annan hade uppmärksammat.
- En kombination av smaken och näringsinnehållet tror jag drar många. Sen har vi verkligen försökt sticka ut med kommunikation och förpackning riktad mot unga så att det ska locka yngre att äta bättre. Jag tror man uppskattar att vi är transparenta och belyser ingredienser man vanligtvis kanske inte har koll på, ex. oligofruktos (fibret som binder granolan i ugnen), fortsätter Calle.
Året som UF-företag gav Calle och Amanda ett försprång in i verkligheten och mycket av det som de hade lärt sig under UF-året kunde de ta med in i aktiebolaget.
- UF-året blev perfekta sättet för oss att doppa tårna i det här projektet. Vi kunde ta fram proof of concept, få folk att testa och lära oss massor. Entreprenörskap har vi verkligen lärt oss handlar om att testa, misslyckas, testa igen och förr eller senare hitta rätt. Oavsett skala på företag tycker jag att vi fick lära oss träna det direkt under UF-året. Vi drev ju vidare direkt efter studenten och kunde använda allt arbete vi lagt ner under UF-året som en språngbräda när vi väl startade vårt aktiebolag, det var bara att köra på, berättar Calle.
Även om Färsking har kommit långt så är det bara början för dessa drivna UF-alumner, framåt kommer det nya produkter och vem vet vilka andra länder som kommer få njuta av Färskings produkter.
- Nu i samband med milstolpen byter vi till miljövänligare förpackningar där vi spär ut plasten med papper och bioplast. Det känns jättebra. Framöver kommer vi lansera lite nytt - håll utkik på ICA & COOP i höst för det! Framöver drömmer vi om att lansera mer utomlands också, vi lanserade på Island i januari och jobbar stenhårt för att sätta Färsking på plats där också, avslutar Calle.
Följ Färsking på instagram @foreverfarsking