Från UF-företagare till UF-partners
Nadja Olsson och Tilde Fryklund driver mediabyrån Scarp Media och har gjort en närmast sagolik entreprenörskapsresa som började med UF-företagande under gymnasietiden. Idag driver de ett framgångsrikt aktiebolag, samtidigt som de är med och skapar en bättre framtid för unga företagare genom sitt guldpartnerskap till Ung Företagsamhet Skåne.
De båda drev UF-företag med fokus på foto och film i gymnasiet, men inte med varandra. Det var inte ens under samma läsår eller i samma stad som deras entreprenörskapsresor startade. Trots detta hittade de till varandra. Nadja frilansade som fotograf efter studenten och under denna period blev hon även rådgivare till Tilde och hennes UF-företag. Med liknande erfarenheter, intressen och visioner tog det inte lång tid innan de bestämde sig för att bli kollegor. I januari 2020 tog de beslutet att starta upp Scarp Media tillsammans.
Starten för Scarp Media
Att ta steget från UF till AB var såklart en stor omställning och utmaning. Inte minst under en pågående pandemi.
– När du driver UF-företag får du ganska mycket hjälp, både i skolan och av UF. Men när du kommer ut och driver ett riktigt företag måste du ta tag i allting själv, säger Nadja.
Men i bagaget hade de med sig viktiga lärdomar från UF-året, som vikten av samarbete, problemlösning och att inte ge upp. Detta gjorde att de kunde anpassa sin verksamhet och succesivt bygga upp ett starkt företag.
– Från början skulle vi främst hålla på med eventfotografi och filmning, men det blev inte riktigt så. Vi fick hitta andra sätt och det är ju så företaget har utvecklats.
Samarbetet med Ung Företagsamhet
Inför den regionala UF-Mässan 2020, tog Scarp Media kontakt med Ung Företagsamhet Skåne och fick chansen att filma evenemanget. Därefter blev uppdragen fler och fler, vilket i sin tur ledde till att ett partnerskap upprättades. Än idag bidrar Nadja och Tilde med att föreviga de stora UF-evenemangen genom foto och film. De har även engagerat sig i juryarbetet under UF-mästerskapen och varit tävlingsvärdar för Årets Grafiska Profil och Årets Digitala Närvaro. Från och med i år har de tagit ett steg upp och blivit guldpartner till Ung Företagsamhet Skåne.
– Vi vet vad det gjorde för oss. Att få driva ett UF-företag har ju förändrat oss som personer. Att veta att vi kan få vara med och skapa den förändringen hos nästa ungdom, det känns väldigt viktigt och väldigt fint, säger Tilde.
Mål och framtidsvisioner
Med fem år som företag i ryggen har Scarp Media redan etablerat sig som en pålitlig partner för både små, medelstora och stora företag. Men Nadja och Tilde siktar högre. Nästa steg är att utöka teamet för att kunna möta den växande efterfrågan från kunderna och fortsätta leverera med samma höga kvalitet. Samtidigt är det långsiktiga målet att bygga en ännu större verksamhet – utan att förlora "Scarp-andan" som genomsyrar företaget.