
Grundskoleelever presenterade framtidens AI-samhällen
Spela Minecraft på skoltid? För över 600 skånska mellanstadieelever har detta varit vardag under höstterminen. Igår avgjordes den regionala finalen av Skolhackathon i Minecraft, där femteklassarna från Hököpinge skola tog hem segern med sin tolkning av temat “AI-topia - en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i människors liv”.
Finaldagen inleddes på Teknikens och Sjöfartens hus, där fem klasser från Vårfruskolan, Hököpinge skola, Södervångskolan och Gustavlundsskolan tävlade om vem som hade byggt det bästa AI-samhället. Under dagen fick de chansen att visa upp sina samhällsvisioner som kombinerar AI-lösningar med mänskliga behov och värden. Klassrepresentanterna presenterade sina bidrag inför en jury med expertis inom bland annat teknologi, datavetenskap, design och spel.
– Jag tycker att det är otroligt spännande och roligt att ta mig an denna typ av pro bono-arbete. Det faktum att så unga deltagare föreställer sig framtiden – och gör det på ett ganska avancerat sätt – gör det ännu bättre. Som någon som kan kallas en teknik- och framtidssociolog uppskattar jag särskilt att se hur teknik och samhälle är intimt sammanflätade i dessa framtidsvisioner, säger professor Martin Berg vid Malmö universitet och Institutionen för datavetenskap och medieteknik.
Efter lunch var det dags för prisutdelning på Altitude Meetings, där topp 3 i Skåne skulle koras. Det var ett tufft beslut för juryn, men till slut blev det klass 5 från Hököpinge skola som fick ta emot publikens jubel efter motiveringen: Genom en demokratisk process, har klassen byggt upp en AI-topi, där man kommit fram till kreativa lösningar. Klassen visar en god förståelse kring hur AI fungerar och kan utnyttjas i ett modernt samhälle. Hököpinge skola går nu vidare till den nationella finalen som äger rum digitalt den 28 januari.
– Klassens deltagande i Skolhackathon har varit lärorikt och roligt på så många sätt. Eleverna har genom demokratiska processer lärt sig mer om och skapat ett samhälle med tankar och förhoppningar om hur AI i framtiden kan underlätta för oss i vardagen. Det har varit ett lärorikt projekt som har skapat en rolig gemensam upplevelse för eleverna, säger Helena Nyholm, lärare, Hököpinge skola.
På prispallen kom även klass 4 från Gustavlundsskolan som tog hem andraplatsen och klass 5A från Södervångskolan som kom trea. Samtliga klasser som deltog i finalen visade prov på nyskapande idéer och kreativ problemlösning, vilket gjorde deras projekt till starka kandidater i tävlingen.
– Att unga tidigt lär sig att de kan påverka och forma sin omvärld och att de har inflytande över hur deras framtid utformas är ett värdefullt bidrag till skolans värld. De entreprenöriella kompetenser eleverna tidigt lär sig har ett positivt inflytande på hur de tillgodogör sig kunskap och hur de engagerar sig i sitt skolarbete, säger Jesper Adolfsson, Projektledare, Ung Företagsamhet Skåne.
Skolhackathon riktar sig till elever i årskurs 4-6 och är ett spännande utbildningskoncept som kombinerar samhällslärande med kreativt skapande och innovation. Genom Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle får eleverna en förståelse för hur samhällen fungerar, hur man kan planera och bidra till samhället, och vikten av demokrati och entreprenörskap. Därefter omvandlas deras visioner till prototyper av samhällen som de bygger i Minecraft Education. Syftet är att stimulera kreativitet, samarbete och digital kompetens.
Skolhackathon i Skåne arrangeras av Ung Företagsamhet Skåne, Vattenhallen Lund Science Center, Malmö museum Science Center och Future Lab Vellinge, med stöd av Microsoft.