Här skapas framtidens centrum
Över tvåtusen grundskolelever är i full gång med att skissa, planera och diskutera hur framtidens centrum kan se ut. Skridskobana, kyrka, tågstation, grönområden och lekplats är bara några av många spännande idéer. Precis innan jullovet passade vi på att besöka åk. 2 på Stora Hammars skola i Vellinge kommun och åk. 6 på Lövestads skola i Sjöbo kommun för att höra hur arbetet går.
Grundskoleutmaningen i Skåne går nu in på sitt andra läsår i samarbete med bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagen. Under läsår 24/25 arbetade 1183 elever i årskurs 4-9 med Grundskoleutmaningen som såg likadan ut som den för läsår 25/26. Det här läsåret har även lågstadiet välkomnats där deltagarantalet skjutit i höjden och vi har utspridda deltagare från 16 skånska kommuner.
– Vi anmälde oss för att det var helt nytt och jag hade inte hört att lågstadiet fått vara med och bidra tidigare. När jag såg detta blev jag direkt nyfiken. Det kanske kunde vara något som eleverna skulle bli nyfikna på och framför allt knyta till arbetet i SO:n, berättar pedagog Emma Neglén på Stora Hammars skola.
Emma undervisar i årskurs 2 på Stora Hammars skola tillsammans med Nicolina Skoglund. De påbörjade arbetet med Grundskoleutmaningen för några veckor sedan och kan nu se möjligheterna i att koppla på flera ämnen samtidigt – och fördelarna med att arbeta praktiskt.
– Det är livsnödvändigt. Jag tror att alla de praktiska och estetiska ämnena är mycket viktigare än vad vi faktiskt förstår. Där får eleverna flera idéer och kan också knyta ihop teorin till det praktiska, berättar Emma.
Nicolina fyller i.
– Det väcker ett jättestort engagemang hos eleverna och också intresset. När de bygger så pratar eleverna också om vad de har fått till sig. Som när vi var runt på en vandring i byn och vi såg olika saker som de sen byggde. La du märke till det? Varför har de ingången där? Eleverna pratar kring det och samtalar mellan varandra på deras nivå. De repeterar också kunskapen.
Elevernas föräldrar har blivit informerade om Grundskoleutmaningen och hjälpt till att leta fram material att skapa prototyper med.
– Vi har informerat föräldrar, så det har pratats om Grundskoleutmaningen där hemma och eleverna har tagit med sig material som de samlat ihop för att vi skulle kunna bygga. Nu är idén och bygget så gott som klart, vi ska göra en del detaljer. Nästa steg är att fundera kring hur prototypen de skapat skulle se ut i verkligheten och var denna exakt skulle kunna vara, förklarar Emma.
Genom Grundskoleutmaningen får eleverna träna på flera viktiga entreprenöriella förmågor som kreativt tänkande och samarbete. För många elever stod själva skapandet högt upp på listan av vad som är roligast.
– Det är roligt för att det är kul att bygga. Man blir också inspirerad av varandra, förklarar Oscar.
Klasskompisen Selma håller med.
– Det är väldigt kul för jag älskar att pyssla.
Eleven Ella har tillsammans med ett par klasskompisar skissat på en frisörsalong och tycker om att arbeta tillsammans.
– Vi har byggt en frisörsalong. Jag tycker att det är roligt att samarbeta och hjälpas åt.
Även Saga har varit kreativ och kommit på många spännande idéer.
– Vi har skissat på ett torg, tivoli och badhus. Det roligaste är att bygga.
Hannes har i sin grupp skissat på flera olika byggnader, bland annat ett sjukhus och en lekplats.
– Det är kul att vara med i Grundskoleutmaningen för att man får lära sig nya saker. Vi ritar och skissar just nu där vi har med sjukhus, lekplats och torg. Det roligaste är att vi får jobba med varandra, använda vår fantasi och föra vidare det.
Efter jullovet är det slutspurt inför bidragsinlämningen den 30 januari. För River och hans klasskompisar är siktet inställt på att ta med sig skissen in i den digitala världen och Microsofts utbildningsverktyg Minecraft Education.
– Det roligaste är att vi får samarbeta och jobba ihop. Efter jullovet ska vi bygga vårt samhälle i Minecraft.