Skolhackathon i Minecraft
Klass 6A på Ängskolan i Luleå har under hösten deltagit i årets upplaga av Skolhackathon i Minecaft. Inledningsvis har klassen arbetat med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle där de bland annat fått diskutera vilka delar som behövs i ett samhälle för att det ska fungera. Därefter har eleverna definierat uppdraget, idégenererat, byggt en skalenlig prototyp och avslutningsvis designat ett hållbart drömsamhälle i Minecraft.
För några veckor sedan arrangerades Ung Företagsamhet Norrbottens event Pitch Luleå. Under en förmiddag på Ebeneser möttes UF-företagare från Luleås gymnasieskolor, rådgivare och representanter från näringslivet i form av Go Business, Luleå Business Region, Länsförsäkringar, KPMG och Sparbanken Nord. I samband med detta bjöds Ängskolans elever in för att visa upp hur man kan arbeta med entreprenörskap på grundskolan.
Eleverna hade med sig sin prototyp byggd i kartong och hade dessutom förberett en presentation där de på ett inspirerande sätt berättade om klassens arbete med projektet. Bondgård, skola, sjukhus, äldreboende och solceller var några delar av samhället som de valde att lyfta fram. De berättade även att det varit roligt att planera upp samhället och bygga det i kartong men att det varit en utmaning att bygga skalenligt. Genom arbetets gång har eleverna visat prov på kreativitet, lösningsorientering och teamwork.
- Det var kul att presentera på scenen och det var kul att så många kom fram och frågade vad vi gjort för något, säger eleverna från Ängskolan.
Vi på Ung Företagsamhet Norrbotten riktar ett stort tack till eleverna som på ett inspirerande sätt ville dela med sig av hur man kan arbeta med innovation, demokrati och entreprenörskap på grundskolan.
Skolhackathon i Minecraft arrangeras av Ung Företagsamhet Norrbotten och Teknikens Hus. Satsningen finansieras av Boden Business Park och Sparbanken Nord. I Luleå Kommun deltog i år även Antnässkolan, Klöverträskskolan och Tallkronanskolan.