Skolhackathon i Minecraft - Skåne
Årets roligaste skoluppgift!
Skolhackathon riktar sig främst till årskurs 4-6 och är ett spännande koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Skapa ett kostnadsfritt konto och logga in för att läsa mer och anmäla till nästa läsårs Skolhackathon.
Varför Skolhackathon i Minecraft Education?
Digital delaktighet och kompetens är viktigt då samhället ställer allt högre krav på medborgarnas förmåga att orientera sig i den digitala världen. Dagens ungdomar har generellt sett både vana och intresse av att röra sig i en digital kontext, och genom att använda Minecraft Education Edition (MEE) som ett verktyg för kunskapsinlärning kan vi skapa engagemang, motivation och nya vägar till lärande hos eleverna.
Skolhackathon ger möjligheter till att arbeta ämnesövergripande i till exempel matematik, samhällskunskap och teknik. Det stimulerar till elevaktiv undervisning och vi ser att eleverna blir mer engagerade i sitt eget lärande. Det skapar förutsättningar för eleverna att utveckla entreprenöriella förmågor som till exempel kreativitet, problemlösning, samarbete, kommunikation samt presentationsteknik. Utifrån elevens eget intresse och egen motivation får de jobba autentiskt med att omsätta en idé till verklighet.
Hur går det till?
Eleverna planerar sitt samhälle
Först får eleverna arbeta med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle. De får lära sig om hur ett samhälle är uppbyggt, och vilken betydelse människor och arbetsliv har för samhället. De får även koll på hur de själva kan vara med och bidra, samt hur man kan planera ett eget samhälle. Läs mer om läromedlet och se läroplanskopplingar här.
Eleverna bygger prototyp
Innan eleverna går in i den digitala världen så ska de få skissa och bygga en prototyp av sitt samhälle. Eleverna använder återbruks material för att bygga sina prototyper och dokumenterar arbetets gång med korta anteckningar och bilder. Därefter får eleverna förbereda och presentera sina modeller för klasskamraterna som ger "two stars and a wish". Efter klassens feedback omarbetar eleverna sin prototyp för att förbättra den. Syftet är att eleverna ska använda sig av insikter från sitt test för att förstå problemet mer och därigenom kunna leverera en bättre lösning på uppgiften.
Eleverna bygger i Minecraft
Sen är det dags för eleverna att bygga sitt samhälle på riktigt i Minecraft Education. Den klassgemensamma uppgiften syftar till att eleverna på ett demokratiskt sätt tillsammans ska utveckla och bygga upp sitt samhälle i Minecraft Education. Klassen blir tilldelad en given yta där de tillsammans får besluta vad som ska byggas, med koppling till årets case.
Final
Eleverna presenterar sina Minecraft byggen i klassen och röstar demokratiskt fram klassrepresentanter som ska få representera klassen i Skolhackathons regionala final. Under den regionala finalen kommer eleverna att möta en jurygrupp som består av personer som på
olika sätt har kompetens inom årets tema. Juryn väljer vinnare utifrån tävlingskriterierna och eleverna hyllas i en prisutdelning. Den regionala vinnaren får möjlighet att tävla med sitt bidrag och representera Skåne i Skolhackathon Sverige.
Intresserad?
Logga in eller skapa ett konto för att lära dig mer om Skolhackathon. Här kan du även ladda ner lärarhandledning och anmäla din klass till Skolhackathon!