Hem / Nyheter & Event / Södermanland / Trifa är Södermanlands bästa UF-lärare!

Trifa är Södermanlands bästa UF-lärare!

Vid årets UF-mässa prisades Trifa Taleb Aziz från Jensen Gymnasium Eskilstuna som Årets UF-lärare i Södermanland.

Hur kändes det att bli utsedd till Södermanlands bästa UF-lärare? 

Det var helt fantastiskt, en bekräftelse på allt hårt arbete och passion som jag har lagt ner på att inspirera och stötta mina elever. Att bli uppmärksammad på det här sättet gör mig både stolt över mig själv och ännu mer motiverad att fortsätta utvecklas som UF-lärare.

 Att bli UF-lärare har varit ett av mina personliga mål, och det känns fantastiskt att jag har lyckats uppnå det så tidigt i min lärarkarriär. Med andra ord, en dröm som har blivit verklighet! 

Det här priset är inte bara en bekräftelse på mitt arbete, utan också på våra elevers fantastiska prestationer. Vi har verkligen gjort det här tillsammans! 

Vad betyder UF-kursen för dig som lärare? 

UF-kursen är så mycket mer än ett vanligt ämne. För mig handlar det om att ge eleverna en unik möjlighet att omsätta teori i praktik och förbereda dem för verkligheten. Det är en chans för dem att utveckla både sina personliga och entreprenöriella förmågor samt att bygga självförtroende, oavsett deras bakgrund eller förutsättningar. Kursen ger dem värdefulla verktyg som kan öppna dörrar och påverka deras framtid positivt, oavsett vilken väg de väljer efter studenten. 

Att undervisa i UF är just nu en av de mest inspirerande delarna av mitt arbete, eftersom jag får följa elevernas utveckling och resa under ett helt år. Det är en ren glädje att se dem växa, från små frön till blomstrande individer med entreprenöriella färdigheter. Särskilt givande är det att se hur elever som kanske inte presterar bäst i traditionella ämnen hittar ny motivation och utvecklas som personer genom denna kurs. 

Vad tycker du är viktigt att tänka på som UF-lärare? 

Som UF-lärare är det viktigt att balansera rollen som handledare, inspiratör och peppande stöd. Det handlar om att se varje elevs unika potential och intressen samt anpassa stödet efter deras individuella behov. Kommunikation spelar en central roll, både med eleverna och med de externa samarbetspartners som ofta bidrar till projekten. 

En annan viktig aspekt är att inte styra eleverna för mycket under processen att utveckla sina affärsidéer. Istället bör man vara en stöttande lärare som uppmuntrar dem att våga testa, göra misstag och lära sig av erfarenheterna. Det är också viktigt att komma ihåg att UF-kursen för många elever är en av de mest spännande och roliga kurserna. Därför bör den inte bli alltför byråkratisk eller teoretisk, utan ge utrymme för eleverna att testa sig fram, tjäna riktiga pengar, utvecklas som individer och samarbeta med sina klasskamrater på ett kreativt sätt. 

Många skolor har tyvärr inte entreprenörskap som en obligatorisk kurs, vilket vi däremot har på min skola. Jag vill skicka med en uppmaning till skolledare, politiker och beslutsfattare att införa entreprenörskap som en obligatorisk kurs för alla elever, oavsett program. Det är en kurs som ger eleverna livslånga kunskaper och färdigheter som de kan ha stor nytta av i framtiden. Samtidigt säkerställer vi att styrdokumentens mål uppfylls genom att ge alla elever möjlighet att driva UF-företag, oavsett vilket program de läser. 

Har du några bra knep för att hålla eleverna engagerade under hela UF-året? 

Absolut! Variation är avgörande – jag ser till att göra lektionerna engagerande genom en blandning av praktiska övningar och inspirerande gästföreläsningar, exempelvis från tidigare UF-elever som idag driver aktiebolag. 

Jag lägger också stor vikt vid att sätta upp tydliga delmål och fira framgångar, både stora och små, så att eleverna verkligen ser resultatet av sitt arbete. Det viktigaste är dock att alltid finnas där som ett stöd och visa att jag tror på dem, även när de själva tvekar. 

En stor del av framgången ligger i lärarens inställning – om man är positiv och engagerad smittar det av sig på eleverna. En av mina utmaningar har varit att undervisa naturelever med deras höga arbetsbelastning, men deras ambitiösa inställning fungerar väldigt bra tillsammans med de praktiska inslagen i UF.

 Det är viktigt att eleverna ser kursen som relevant för deras framtid och inte bara som en möjlighet att få ett UF-intyg eller ett betyg. Entreprenörskap fungerar som träning för verkligheten, och det är avgörande att eleverna förstår att kursen kan ge dem de verktyg de behöver för att i framtiden kunna starta och driva egna företag. 

Ett annat tips är att lyfta entreprenörskap i andra kurser och skolvardagen tidigt innan de får bedriva kursen. När du möter elever i korridorerna, matsalen eller i andra sammanhang, passa på att fråga dem om entreprenörskap – om de har någon affärsidé, eller om de har sett eller hört något inspirerande eller spännande. Det hjälper till att hålla engagemanget uppe och får eleverna att koppla samman entreprenörskap med vardagen.

 Varför tror du att just du blev Årets UF-lärare? 

Jag tror att mitt stora engagemang och positiva förhållningssätt till UF-kursen är en avgörande faktor till varför jag blev utsedd. Jag har alltid strävat efter att kombinera min roll som lärare med att vara en bollplank, handledare, och mitt fokus har varit att se varje elev och hjälpa dem att nå sin fulla potential. 

Min passion för entreprenörskap är också något som tydligt märks, och jag blir alltid lika glad när vi har våra UF-lektioner eller när eleverna får sina första sponsorer eller samarbeten. Min entusiasm smittar av sig på dem. Då jag också undervisar i svenska och samhällskunskap har jag sett till att integrera entreprenörskap i dessa kurser som en förberedelse inför deras UF-år. 

I år har jag haft förmånen att vara delaktig UF-lärare för många elever och uf-företag, oavsett vilken klass eller program de tillhör. Jag har försökt vara den lärare som eleverna känner att de kan vända sig till, även om jag inte är deras ordinarie undervisande UF-lärare.

Om tävlingen Årets UF-lärare

Varje år prisas en av våra fantastiska UF-lärare i Södermanland i tävlingen Årets UF-lärare. I bedömningen, som görs baserat på inkomna nomineringar, vägs lärarens engagemang och insatser för elevernas och skolans utveckling in och vilka metoder läraren använder för att ge eleverna bästa möjliga förutsättningar för att lyckas med sina UF-företag. Dessutom bedöms hur läraren har inspirerat och stöttat eleverna i deras samverkan med rådgivare, lokala företag och i deltagandet vid regionala aktiviteter, vilket bidrar till att stärka deras entreprenöriella färdigheter. Stort grattis till Trifa och tack för allt ditt fantastiska jobb!

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.