UF-företagare gav nytt liv till julmarknaden i Kungsträdgården
Många UF-företag sålde slut på hela sina varulager på bara några timmar vilket förstås skapade en oerhörd känsla av stolthet och tillfredställelse hos eleverna. Erfarenheten och självförtroendet tar eleverna med sig till framtida säljtillfällen, som till exempel Ung Företagsamhet Stockholmsregionens UF-mässa i mars.
Vi talade bland annat med UF-företaget Go Granola UF som erbjuder kvalitativ och hemgjord granola. Precis som många andra sålde de slut på sitt lager väldigt fort, men det var inget som gjorde att eleverna kände frustration, istället fick de komma på nya innovativa erbjudanden till kunderna. I slutet av dagen var de nöjda och glada och skulle hem och tillverka mer granola.
”Julmarknaden i Kungsträdgården blev en fullständig succé! Jag är överväldigad av den positiva respons som jag har fått – inte bara från de deltagande eleverna och lärarna, utan även från de tusentals stockholmare och turister som hittade dit. Det är verkligen glädjande att traditionen med den årliga julmarknaden i Kungsträdgården äntligen har kunnat återuppstå tack vare alla våra kreativa, innovativa och flitiga UF-elever i Stockholms stad.” - Carl Kronberg, Samordnare för entreprenöriellt lärande i Stockholms stad
Bakgrund: Stockholms stad satsar på att fler gymnasieungdomar ska kunna förverkliga sina idéer med stöd från organisationen Ung Företagssamhet.