Fem initiativ för ökat hållbarhets- och innovationsarbete genom Ung Företagsamhet
Ökad hållbarhet och innovation med nya läromedel och utbildningar
Den nya upplagan av vårt läromedel för gymnasiet, ”Mitt UF-företag - entreprenörskap på riktigt”, innehåller flera stora omarbetningar, bland annat med ett större fokus på hållbarhet och innovation. Dessutom finns nyligen framtagna utbildningar, ”Min roll som hållbarhetsansvarig” och ”Min roll som innovatör”, att ta del av för gymnasieelever och lärare för att stärka arbetet med hållbarhet genom hela UF-året.
Innovativa unga med hållbarhetsfokus
Enligt vår nya rapport Ungas företagsamhet 2024, baserad på läsårets drygt 12 000 UF-företags affärsidéer är hållbarhet ett tydligt tema och en stor drivkraft hos unga UF-företagarna tycker att hållbarhetsperspektivet är viktigt, men de har även identifierat den affärsmässiga nyttan av att positionera sig som hållbara. Hållbarhet har blivit en hygienfaktor snarare än ett radikalt ställningstagande. Ett tydligt exempel är vinnarna av Årets UF-företag på SM i Ung Företagsamhet – Gralg UF, vars affärsidé är ett innovativt biogödsel av alger för att minska användandet av konstgödsel.
- Vår affärsidé grundar sig i vårt intresse för ekologisk hållbarhet. Vi möts ständigt av dåliga nyheter om världen och där vill vi göra en skillnad. Vi kollade på utsläppskällor, där är konstgödsel en stor källa inom jordbruket, och funderade på alternativa lösningar. Sedan ville vi använda näringsämnen som redan finns i systemet så att det blir cirkulärt, då tänkte vi på alger, säger Charlie Arby, vd i Gralg UF i en kommentar efter segern.
Hållbart UF-företagande i fokus i Stockholm
Inför nästa läsår har Ung Företagsamhet Stockholmsregionen arbetat fram en klassföreläsning för UF-elever som ska driva UF-företag, som lanserades nyligen. Materialet fokuserar på utmaningar med hållbart företagande men även lösningar. Hur kan elever under sitt UF år fokusera på hållbara affärsmodeller? är en av frågorna som utbildningen svarar på. Innehållet i utbildningen är framtaget tillsammans med Fairtrade, Håll Sverige Rent, Fair Action och Unga innovatörer
- Vår processutbildning är ett perfekt tillfälle för skolan att jobba med dessa strategier för och öka ungas välmående. Tänk er vilken lyx att under ett år, på skoltid, få testa och utveckla idéer kopplat till de samhällsutmaningar vi står inför. Att kunna gör en skillnad, i stort som smått, men även vara en förebild för andra, säger Emma Grönlund, ansvarig för hållbarhetsutbildningen på Ung Företagsamhet Stockholmsregionen.
Samverkan över gränserna i Norrbotten
Innovation Camp Luleå, en tre dagar lång innovationstävling inom ramarna för projektet Aurora Entrepreneurialis, genomfördes i april där närmare 100 lärare och elever från Norrbotten och norra Finland tillsammans arbetade med den industriella omställningen och samhällsomvandlingen i norra Sverige.
Evenemanget är en del av projektet Aurora Entrepreneurialis som drivs av Ung Företagsamhet Norrbotten, Uleåborgs Kommun och Lappia och som finansieras av Interreg Aurora, Region Norrbotten och Lapin Liitto. Projektet syftar till att utveckla entreprenöriell kultur, hållbart entreprenörskap och gränsöverskridande samarbete mellan gymnasieskolor i regionen.
- Vi har haft tre mål med det här evenemanget. Vi vill att deltagarna ska lära sig om omställningen i regionen och få insikt i vilka komplexa hållbarhetsfrågor det handlar om, att de ska lära sig om att komma på och utveckla idéer, och att alla elevgrupper ska göra var sin kortfilm där de presenterar sin idé, säger Linda Strandenhed, projektledare, Ung Företagsamhet Norrbotten.
Klimatneutralt samhällsbygge på grundskolan
Hur kan man skapa ett klimatneutralt samhälle? Det uppdraget utforskade drygt 2 000 mellanstadieelever över hela Sverige genom Skolhackathon i Minecraft, som arrangeras av Ung Företagsamhet och Svenska Science Centers. Där kunde de även tävla med sina bidrag, först regionalt och sedan nationellt. En meriterad jury utsåg Nybyskolan i Ånäset, Västerbotten till segrare, av den nationella finalen. Där har årskurs 4 och 5, totalt 28 elever, arbetat tillsammans med projektet.
Framförallt var det innovativa lösningar kring biogas och fokuset på hälsa, både fysisk och psykisk, som imponerade på juryn. Invånarna i samhället har exempelvis gemensamt gym, där maskinerna genererar el, samt kortare arbetstider.
Skolhackathon ett koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Arbetet i klassrummen startar med att jobba med Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle, där eleverna utgår från vad som ingår i ett samhälle. Därefter börjar processen med att bygga och skissa fram sin prototyp, och slutligen går eleverna in i Minecraft, för att bygga upp det samhälle som de skapat.