Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / I pandemins spår - Sverige behöver fler entreprenörer
Pontus Braunerhjelm och Carola Lemne

I pandemins spår - Sverige behöver fler entreprenörer

Ett nytt läsår har startat och gymnasieeleverna är tillbaka i skolorna för att rusta sig inför framtiden. En framtid som i coronapandemins tecken är oviss. Därför är entreprenörskap viktigare än någonsin och fler borde få öva sin företagsamhet inom ramen för sin skolgång.

För att säkra företagande och tillväxt behöver Sverige i större utsträckning gynna entreprenörskap och innovation. Omstartskommissionen skriver till exempel i sin slutrapport att ”kriser utgör en möjlighet att öka kunskaperna vad gäller entreprenörskapets villkor men också för att stärka nya och unga företag.” 

Ett kraftfullt sätt att göra detta och borga för framtida företagsamhet är att ge fler unga möjlighet att driva UF-företag på gymnasiet. Genom UF-företagande får eleverna starta och driva riktiga företag och tränar därmed en rad entreprenöriella förmågor. Förmågor som de kommer att ha nytta av i framtida arbetsliv, särskilt i pandemins kölvatten. 

Förra läsåret var det 33 706 elever på gymnasiet som drev UF-företag. Det motsvarar ca 30 procent av en årskull. I rådande läge och med de effekter vi har sett, och kommer få se, efter pandemin är det av största vikt att fler ges möjlighet att öva sin företagsamhet inom ramen för sin skolgång. Svensk ekonomi och näringsliv är beroende av fler entreprenörer. 

Just nu startar årets gymnasieelever upp sina UF-företag. De kommer lära sig mycket under året som företagare - både genom framgång och motgång. Forskning visar att de elever som driver UF-företag under sin skolgång får högre lön, har lägre arbetslöshet och är i större utsträckning benägna att starta eget i framtiden (Wennberg et al). Erfarenheterna från ett UF-år gör med andra ord skillnad, både för individen och för samhället.  

Trots detta är UF-företagande ett kraftigt underutnyttjat verktyg och 70 procent av dagens unga slutar gymnasiet utan att ha fått träna på att starta och driva de företag som ska bli nästa generations arbetsgivare. Det är både oroande och onödigt. 

Genom att ge alla elever likvärdig möjlighet att driva UF-företag inom ramen för sin gymnasieutbildning kan vi förbättra framtidens företagande. Att själv prova på att starta och driva företag har visat sig vara det bästa sättet att få fram ett högkvalitativt entreprenörskap. Därför bör det säkerställas att samtliga skolor och kommuner erbjuder företagande enligt UF-modellen som täcker alla gymnasieprogram. Så rustar vi Sverige för framtiden. Tillsammans gör vi skillnad. 


Carola Lemne, ordförande, Ung Företagsamhet Sverige  
Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi, KTH och BTH 

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.