24 timmar affärsidégenerering under Innovation Boot Camp på Umeå universitet
En hållbar app för att ge liv och personlighet till möbler, en klämma som ska rädda mobiltelefoner från att falla i marken och ikoner som ska visa hur matvaror ska förvaras, är bara några av affärsidéerna som har utvecklats under helgen. Totalt deltog 39 entreprenörskapsintresserade personer från Västerbotten och 21 bidrag lämnades in i tävlingen.
- Det har varit en inspirerande helg där jag har fått chans att nätverka och träffa nya människor. Jag har lärt mig att våga prata med nya människor för att ta del av deras feedback på min produkt samt att man måste ha ett eget driv och att lägga in arbetskraft för att utvecklas, säger Nour Kashef, VD och grundare av UF-företaget SavePhone UF. Företagets affärsidé är att göra en mobilhållare som kan knäppas fast i byxan för att minska risken att tappa mobilen i marken. Produkten kan säljas till många olika målgrupper och täcka många olika behov.
Aktörerna bakom evenemanget är Innovationskontoret vid Umeå universitet som med stöd från Ung Företagsamhet, A Working Lab, Almi, Coompanion, SLU holding, Region Västerbotten, Venture cup, Uminova innovation, eXpression, arrangerade evenemanget. Aktörerna från Umeås innovationsstödssystem fanns med på plats under helgen för att coacha deltagarna i framtagandet av idéerna som skapades under helgen.
- Det var riktigt kul att få se alla idéer som skapades under helgen och att få se den innovationshöjd det var på idéerna. Det var såklart också fint att se det nätverket som byggdes under evenemanget där deltagarna bytte erfarenheter med varandra, säger Linnea Fällman, projektledare och ansvarig för nätverket UF alumni i Västerbotten. Deltagarna kunde under evenemanget tävla i tre kategorier: årets mest genomförbara idé, årets mest hållbara idé och årets mest kreativa idé. Vinnarna bakom idéerna tilldelades en vinstsumma på 4000kr per grupp.
Årets mest genomförbara idé:
Brandsimulering med VR-glasögon.
Årets mest hållbara idé:
En inomhusträdgård för studenter och medarbetare på SLU.
Årets mest kreativa idé:
En innovativ borrfunktion för att borra ner till grundvatten.
Innovation Boot Camp är ett årligt flerdagarsevenemang där deltagarna får utveckla och tävla med sina affärsidéer. Under evenemanget får deltagarna identifiera problem, se möjligheter och brainstorma lösningar och hitta ett sätt att göra en positiv inverkan. Evenemanget är fyllt med inspiration, nätverksmöjligheter och coachning från affärsutvecklare från Umeås innovationsstödssystem.