
Debatt: Vi står redo att ge alla unga i Västerbotten samma förutsättningar
Nu sjungs det på grundskolornas skolgårdar och skrålas när studenter springer ut i Västerbotten. Ett läsår där över 50 procent av alla grundskolor i Västerbotten aktivt arbetar med att eleverna får utveckla sina entreprenöriella förmågor och 39 procent av alla gymnasieelever har fått testa på att driva UF-företag som en del av sin utbildning. Det har stärkt elevernas motivation och skolengagemang här och nu och det har gett dem bättre förutsättningar inför vidare skolgång och arbetsliv, oavsett om det är som egenföretagare eller som anställd.
Entreprenörskapets plats i skolan är en högaktuell fråga. I en pågående läroplansutredning för grundskolan föreslås begreppet entreprenörskap plockas bort. Ett förslag som riskerar att få långtgående konsekvenser, menar vi inom den ideella, politiskt obundna utbildningsorganisationen Ung Företagsamhet. Vi står bakom förslagets övergripande mål - en tydlig kunskapsinriktning med fokus på grundläggande kunskaper och färdigheter. Men där anser vi att entreprenörskap även framöver bör ha en tydlig roll, för det är inte en motsats till kunskap utan en tillämpning av kunskap som dessutom stärker både individ och lokalsamhälle.
Entreprenörskap är en nyckel till att:
- på ett naturligt sätt ge elever och lärare en plattform för att interagera med samhället och integrera den i undervisningen, vilket lägger grunden till ett positivt och ansvarstagande förhållande till närområdet och omvärlden.
- driva ekonomisk tillväxt genom att ge förutsättningar till att det startas och drivs nya företag i regionen.
- säkerställa en stark kompetensförsörjning inom strategiskt viktiga sektorer och för att främja innovation som kan skapa nya arbetstillfällen.
- låsa upp andra ämnen inom skolan som läsning, skrivande och särskilt inom STEM-ämnen (naturvetenskap, teknologi, ingenjörsvetenskap och matematik).
Vi står redo att stötta fler skolor och lärare, för att ge fler elever möjligheten att lära sig entreprenörskap under hela sin skolgång. Men då behöver det finnas rätt förutsättningar.
Vi vill att:
- entreprenörskap får tydliga skrivningar i läroplanen för grundskolan och kopplas till relevanta ämnen som samhällskunskap och teknik. Så eleverna verkligen får träna sina entreprenöriella färdigheter tidigt.
- ämnet entreprenörskap görs obligatorisk på fler gymnasieprogram eller görs tillgängligt som individuellt val där det inte redan finns.
- reglerna för att driva tjänsteföretag inom ramen för UF-företagande ändras.
- meritpoängen på gymnasiet slopas i enlighet med förslaget i betygsutredningen.
Vi anser att en ökad ung företagsamhet ger kraft till en positiv samhällsförändring. Genom entreprenörskap får eleverna utlopp för sina kreativa idéer, utvecklar förmågor som att samarbeta, ta ansvar och får ökat självförtroende. Det vinner regionens unga på. Redan idag och i framtiden.
Julia Forsberg,
Regionchef, Ung Företagsamhet i Västerbotten