Hem / Nyheter & Event / Västerbotten / Elever i Malå skapar en mer inkluderande gamingvärld

Elever i Malå skapar en mer inkluderande gamingvärld

Eleverna i åk 7 på Nilaskolan i Malå har genom Ung företagsamhet och Dreamhack tagit sig an utmaningen - att skapa en gamingvärld för alla. Under projektets gång har eleverna genomfört marknadsundersökningar och tagit reda på bakgrundsinformation om problemet de vill lösa. De har även tagit fram förslag på lösningar till de utmaningar som finns i dagens spelvärld.

- Det är glädjande att se hur engagerade eleverna är i att ta tag i ett så pass viktigt ämne, säger Johanna Stålhandske, lärare på Nilaskolan.

Enligt elevernas undersökning har mellan 70-100% av de tillfrågade blivit utsatta för kränkningar i spelvärlden. Eleverna anser att både vuxna i deras närhet och de som utvecklar och skapar spelen bör ta mer ansvar och vara delaktiga för att lösa problemet.

- Jag har haft förmånen att lyssna på elevernas presentationer och jag måste säga att de gjorde det fantastiskt bra. Det är uppenbart att de har tänkt igenom frågan noga och kommit med kreativa förslag på lösningar, fortsätter Johanna Stålhandske. Eleverna har bland annat kommit på ett system som automatiskt byter ut dumma ord till snälla ord och ett poängplockningssystem där man kan tjäna poäng om man är snäll, poängen kan sen lösas in till att köpa saker i spelen. 

Vi behöver alla vara med och bidra till att skapa en trygg och inkluderande gamingvärld för alla. Eleverna i åk 7 på Nilaskolan visar att även unga personer kan ta initiativ och bidra till att lösa globala utmaningar.

Vill du veta mer om vad du och dina elever kan lösa för globala utmaningar? Läs mer nedan. 

Läs mer om Globala utmaningar
Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.