Självkännedom, framtid och entreprenörskap förmedlar framtidstro till Norrlands högstadieelever.
3 000 elever från Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Gävleborg deltog när Ung Företagsamhet arrangerade Framtidskoll. En förmiddag där elever i årskurs 8 och 9 fick insikter om de val som ligger framför dem.
- Framtidskoll är enligt mig ett roligt, kreativt koncept som erbjuder en fantastisk möjlighet för ungdomar att bli mer välfungerande samhällsmedborgare, säger Jennifer Björnler högstadielärare på Hannaskolan.
Eleverna satt spridda i olika kommuner och följde sändningen från sina klassrum. Programmet leddes av Linnea Fällman, projektledare i Västerbotten, och Alma Jonsson, projektledare i Gävleborg.
Under den digitala temadagen handlade det om att ge eleverna Framtidskoll. Eleverna i årskurs 9 står inför gymnasieval som kan kännas livsavgörande, men Ung Företagsamhet vill betona att det inte är så. Gymnasietiden är en period fylld av möjligheter, och valet de gör kan vara värdefullt för framtiden, men det är inte avgörande för framgång eller misslyckande.
Under livesändningen sa Linnea:
- Jag gick ekonomiprogrammet på gymnasiet men idag, flera år senare så är jag inte ekonom utan fullföljde min dröm om att bli journalist.
Att drömma stort, att våga gå sin egen väg och tänka som en entreprenör är bara några av tipsen som eleverna fick med sig från livesändningen. Programledarna delade med sig av tips och råd baserade på sina egna erfarenheter från gymnasiet och hur de har, eller inte har, påverkat deras framtid.
Therése Wiklund, projektledare Samhällsengagemang på Swedbank, delgav sin expertis om privatekonomi och sparande under livesändningen. Therése från Swedbank har varit med sedan Framtidskoll Norr anordnades första gången 2020. Sedan starten har omkring 10.000 elever i Norrland fått ta del av Framtidskoll.
En av lärarna som deltog med sin klass var Jennifer Björnler, högstadielärare i SO och HKK på Hannaskolan i Umeå, hon säger följande om deltagandet under Framtidskoll:
Vad tyckte du om livesändningen?
Först och främst insåg jag snabbt att Framtidskoll är väl genomtänkt. Sändningen hade en tydlig agenda där det var en bra tidsmässig avvägning mellan olika moment. Dessutom innehöll sändningen flera olika intervjuer som var mycket intressanta - och just de intervjuerna upplevde jag att eleverna tog till sig av och fastnade för extra mycket i våra diskussioner efter sändningen.
Vad tror du eleverna tyckte?
Jag upplever att eleverna både behöver och vill arbeta med dessa ämnen. De kan verkligen se värdet av denna kunskap inför deras framtida liv och karriär och därför har det varit lättare att motivera för dem varför detta är viktigt att jobba med i skolan. Samtidigt tror jag att det är något som de flesta ungdomar vet för lite om, vilket gör detta arbete ännu viktigare.
Under arbetet med Framtidskoll har jag till exempel märkt av att många elever har en bristande självkännedom och framför allt har de svårt att kunna ge sig själva beröm, identifiera sina styrkor och främsta förmågor - vilket är av stor vikt för att ens kunna börja fundera på vilket gymnasieprogram som passar dem eller vilket yrke de senare skulle kunna tänka sig vara intresserad av. Att få arbeta med Framtidskoll har därför varit utmanande för dem, men samtidigt väldigt viktigt.
Hur har du valt att arbeta med Framtidskoll? Följdfråga: hur kom det sig (att du valde att göra så)?
Jag har valt att till stor del utgå från läromedlet Min framtid och ekonomi med tillhörande lärarhandledning. Hittills har jag genomfört Modul A med mina elever och eftersom det har fungerat så bra kommer jag att fortsätta arbeta med både Modul B och Modul C nu efter sändningen.
När jag beslutade hur jag skulle jobba med Framtidskoll har UF varit till stor hjälp då de har skapat en tydlig struktur för arbetet med Framtidskoll - samtidigt som jag som lärare har fått stor möjlighet att själv besluta exakt hur och i vilken takt jag vill genomföra arbetet. Efter att ha varit på både läromedelsgenomgången och lärarkickoff som jag bjöds in till inför arbetet med Framtidskoll upplever jag att jag fick en väldigt god grund att stå på. På så sätt fick jag en tydlig bild över hur jag kan jobba med materialet, vad som är extra viktigt att tänka på under olika delmoment och vilka frågor som kan ställas till eleverna för att väcka deras intresse och identifiera områden som vi behöver lägga mer tid på.
Kan du komma på något som utmärkte sig under arbetet med Framtidskoll?
För mig var det slående under arbetet med Framtidskoll hur välbehövligt detta moment var för mina elever, vilket jag nämnde tidigare. Materialet som vi jobbat med inom ramen för Framtidskoll har lyckats fånga elevernas intresse och har visat mig vilka områden som är intressanta för eleverna och vad vi behöver jobba vidare med.
Hur vill du att fortsättningen ska se ut efter Framtidskoll?
Jag ser arbetet med Framtidskoll som början på min undervisning om ekonomi, entreprenörskap och självkännedom. Framtidskoll har säkerligen väckt en del frågor och funderingar hos mina elever som jag hoppas att de vågar uttrycka till mig - och utifrån deras tankar kan jag bygga vidare min undervisning på ett sätt som de tycker är givande och intressant.