Hem / Nyheter & Event / Västmanland / Från UF till AB - Flaskexperterna

Från UF till AB - Flaskexperterna

Ett UF-år är för många en resa man sent glömmer. En ivrig start, en stundtals slitig driva-fas och ett roligt slut där man med beundran kan kolla tillbaka på vad man åstadkommit under året. Men resan behöver inte sluta när UF-året tar slut, man kan gå från UF till AB. Just detta är en helt ny resa som Albin Ström och Viktor Dahlberg nyligen påbörjat.

Albin och Viktor är 2 killar som i somras tog examen från ekonomiprogrammet på Widénska Idrottsgymnasium i Västerås. Båda har en bakgrund inom lagidrotten, mer specifikt fotboll, och fick under gymnasietiden chans att driva UF-företag. Albin drev under andra året på gymnasiet ett UF-företag som sålde padelracket, samtidigt som Viktor drev ett UF-företag som erbjöd plugghjälp till ungdomar i grundskolan. Men tack vare en tilläggskurs gavs Viktor chansen att driva UF-företag även sista året där han och tre andra sålde vattenflaskor. Där och då såddes första fröet för det som idag är Flaskexperterna AB. 

 
Viktor och hans UF-grupp hade initialt tänkt utveckla en helt ny sorts vattenflaska, men som det ofta blir inom företagande så blir det inte alltid som man tänkt sig. Gruppen kom hyfsat snabbt fram till att det skulle bli alldeles för dyrt att tillverka nåt helt nytt. Men i och med sin nyvunna expertis på området ville de inte ge upp än, och anpassade sig efter situationen och kom istället fram till en ny idé: att sälja vattenflaskor med specifika tryck för lag, föreningar och organisationer. Genom en marknadsanalys upptäckte de att det redan fanns stora tryckföretag på marknaden, men ofta brett spridda. De fann sin nisch just med vattenflaskor och bestämde sig för att försöka konkurrera med tryckföretagen! 
 

“UF företaget var en mycket bra grund och ”testperiod” av affärsidén där vi verkligen fick testa och se om idén skulle kunna hålla som ett aktiebolag. UF året var extremt lärorikt och det gick bra med tanke på den tiden vi la ner på det. Jag ska inte säga att vi la ner hur mycket tid som helst och verkligen gick in för det, för då skulle jag ljuga. Vi såg det mer som en rolig grej där man var lite försiktig och lärde sig efter hand.” 
 

Trots att Albin och Viktor aldrig drev UF-företag tillsammans har de alltid varit nära kompisar och samarbetat bra. Båda ville starta företag, och pratade länge om att starta eget ihop. De upptäckte båda hur kul det var med företagande genom UF-åren, och båda gillar utmaningar och att lära sig nya saker. De drogs mot tanken att jobba för sig själva, ju mer tid de la in desto mer fick de ut.

Exempelarbete Flaskexperterna
Exempelarbete (Bild tagen av Bjarnefeldt Photography)


 

“Vi bollade lite olika idéer som vi utforskade, men insåg att mycket innebar en för stor risk och krävde mycket kapital och erfarenhet för att starta. Det tog nog cirka ett halvår innan polletten föll ner – vi startar ett företag likt Viktors gamla UF-företag men i utvecklad form! Flaskexperterna AB:s affärsidé är idag att erbjuda lag, föreningar, företag och organisationer vattenflaskor med tryck efter deras önskemål.” 
 


Viktor och Albin menar att personliga vattenflaskor är inte bara något som ser enhetligt och professionellt ut, utan bidrar även till gemenskap, förbättrar hygien och fungerar utmärkt som marknadsföring och spridning utav varumärket. Flaskexperterna anser att de har ett antal konkurrensfördelar. Personlig service, anpassningsbarhet och flexibilitet är ledord för varumärket.  
 

“Vill ett företag trycka er logga på flaskor? Absolut! Vill ett lag kombinera logga + sponsorer + tröjnummer? Vi löser det. Trots att vi riktar oss främst mot målgruppen organisationer så kan vi även hjälpa andra ta fram sin egendesignade flaska. Vi är väldigt tillmötesgående.” 
 

Den korta period som Flaskexperterna varit igång beskrivs som över förväntan med bra försäljning och en hel del intressenter. Albin och Viktor tycker att framtiden verkar ljus.

“Nu gäller det bara fortsätta marknadsföra och sprida oss för att fler ska få upp ögonen. Vi fortsätter med vårt Instagram konto som vi nyligen startat och är taggade på att få hem flaskor från dem första beställningarna som kommer vilken dag som helst. Vi håller i skrivande stund på att planera nästa år i form av olika event vi vill delta på och hur vi ska lägga upp marknadsföring och försäljning. Vi gillar båda struktur och ordning och tror det är en väldigt viktig pusselbit för att lyckas med det man gör. På sikt ska vi också starta upp lite andra sociala kanaler och en hemsida, samt erbjuda ännu flera modeller på flaskor. 
 

När Albin och Viktor frågas om tips för nuvarande & framtida UF-företagare hade de detta att säga: 

“Det är nog främst att våga. Våga ta kontakt med den ni vill och våga försöka skapa kontakter. Var inte rädda för att kontakta någon och få ett nej. Kan kännas läskigt i början och första gången men man lär sig och blir starkare av det. Sen bara testa sig fram och våga kliva ur sin comfort zone för är då man lär sig som mest. Som nämndes tidigare en idé kan skapa en annan idé, det är bara att testa sig fram och se vad som sker. UF företag är väldigt likt ett riktigt företag och en väldigt bra träning, våga kör men bli inte för rädda och ta det allt för seriöst heller. Det är en seriös och rolig övning men inte hela världen om det inte skulle gå helt perfekt heller. Gör en reflektion över det gågna året och inför framtiden, för vem vet? Kanske det går att driva vidare i annan bolagsform? Tror man att det funkar och det känns bra så ska man testa, för något lär man sig alltid"

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.