Elever på anpassad grundskola skapade nya rum åt hunddagis
Längtan efter PRAO blev startskottet
Ung Företagsamhet Älvsborg bygger en bro mellan grundskolorna och det lokala näringslivet. Därför sökte Ung Företagsamhet Älvsborg alternativ för PRAO när grundskoleförvaltningen i Borås Stads verksamhetschef Anna Stenström uppmärksammade svårigheterna med att hitta PRAO-platser åt elever på anpassade grundskolor. Ung Företagsamhet Älvsborg tog sig an frågan med stor entusiasm och kontaktade de ansvariga rektorerna, parallellt med att bolla frågan med diverse näringslivsaktörer i Borås.
Rektor Emma Een och biträdande rektor Jessica Gaffney, ansvariga för årskurs 7-9 på Erikslunds anpassade grundskola, nappade direkt. Tillsammans bokade de in en inspirationsworkshop i entreprenöriellt lärande med Ung Företagsamhet Älvsborg för alla mellanstadie- och högstadielärare på Erikslunds anpassade grundskola.
Inspirationsworkshop för lärarna
Ung Företagsamhet fungerar som en resurs för grundskolor och utbildar lärare i hur entreprenörskap kan användas i undervisningen på ett kreativt sätt. Grundskolelärare introduceras till Ung Företagsamhet Älvsborgs utbud genom inspirationsworkshops som utförs av grundskoleansvariga Matilda på plats ute hos skolorna. Vilket material som sedan implementeras på respektive grundskola är upp till lärarna. De väljer själva det som passar deras elever bäst. Vissa plockar utvalda moment för exempel motivationshöjande insatser, medan andra väljer att arbeta med hela sortimentet av läromedel och aktiviteter. Sedan följer förvaltningsarbete med uppföljande lärarutbildningar beroende på skolpersonalens önskemål.
Ung Företagsamhet Älvsborg arbetar dynamiskt och anpassar förvaltningsarbetet utefter grundskolans behov. I utbudet ingår bland annat Digital PRAO och andra läromedel som innehåller yrkesvägledande moment. Allt material är välbeprövat och godkänt av Skolverket. Materialet stärker elevers tro på sig själva genom att entreprenöriella förmågor aktiveras.
– Jag tyckte det lät riktigt bra att UF dessutom fått med en del företag så att eleverna kan få komma ut i verkliga arbetslivet och se. Det är ju toppen, skrev högstadieläraren Susanne Rydquist på Erikslunds anpassade grundskola till Ung Företagsamhet Älvsborg efter inspirationsworkshopen.
Förberedelser med läromedel
Susanne Rydquist beställde läromedlet Vårt samhälle som går ut på att eleverna får en autentisk förståelse för demokrati och entreprenörskap genom att agera samhällsdetektiver med ett värdeskapande innehåll. Läromedlet tränar eleverna i kommunikation, problemlösning, retorik, samarbete och hur man fattar beslut i grupp genom att rösta. Vårt samhälle rekommenderas för lågstadiet samt för anpassad grundskolas alla årskurser.
Susanne Rydquists klass 7-9A, åtta elever i åldrarna 15-17 år, arbetade med Vårt samhälle i början av vårterminen 2024. Det lade en bra grund till att utöka samverkan mellan skolan och näringslivet, vilket Erikslunds anpassade grundskola strävat efter då PRAO varit svårt att genomföra av olika anledningar. Enligt Skolverket skall inslag av PRAO finnas även på anpassade grundskolor, men vid synnerliga skäl godkänner Skolverket arbetslivsorienterande insatser som ersätter PRAO. Syftet är ju att elever ska få konkreta erfarenheter av yrkeslivet och inblick i hur arbetslivet fungerar, vilket Ung Företagsamhet Älvsborg tillgodoser med läromedel och skräddarsydda aktiviteter.
"Eleverna började tänka i nya banor"
– Jag och min klass 7-9A har gått igenom Vårt samhälle med alla fem avsnitt. Det var roligt att jobba med läromedlet, framförallt avsnittet om yrken, lön och skatt. Yrken är ju något som eleverna funderar mycket på, såhär i tonåren. Det gav eleverna nya idéer och gjorde att eleverna började tänka i nya banor. Vårt samhälle var ett bra innehåll för mina elever och förberedde dem väl inför framtidens vägval, fortsätter Susanne Rydquist.
Även avsnittet om samhällets ekonomiska kretslopp var högst relevant, vilket Susanne Rydquist använde i sin undervisning i kombination med SFI:s budgetmallar för privatekonomi.
Pengarnas väg i samhället
Susanne Rydquist blev en pionjär inom entreprenöriellt lärande på anpassad grundskola i region Älvsborg. Hon var först ut med att implementera Ung Företagsamhets läromedel i sin undervisning och efterfrågade snart ännu mer utveckling.
– Vad roligt att UF kan ordna studiebesök på olika företag! Mina elever är på en rätt hög nivå och kommer troligen arbeta på vanliga arbetsplatser som vuxna. Vi är glada över att få komma ut i en verksamhet, tyckte Susanne Rydquist.
Först arrangerade Ung Företagsamhet Älvsborg ett studiebesök åt klass 7-9A på Willys Borås Knalleland. Sedan fick klassen det digitala läromedlet Pengarnas väg i samhället med förberedelsematerial till den mottagande handledaren och elevhäften med räkneuppgifter för livsmedelsbutikens varor.
Den mottagande handledaren var i det här fallet butikschefen Peder Magnusson, som har erfarenhet av att anställa personer som tidigare gått på anpassad grundskola. Studiebesöket blev en succé som gav ett yrkesvägledande intryck på eleverna i klass 7-9A.
– Det var lite kul att se vilka jobb som fanns i mataffären, sa högstadieeleven Tuva Lindkvist, 16 år, efteråt. Hennes klasskamrater i klass 7-9A höll med.
Grundskoleutmaningen startar
– Vi vill gärna vara med och göra något större UF-projekt till våren, löd Susanne Rydquists önskemål.
Sagt och gjort. Nu var det dags för Ung Företagsamhet Älvsborg att skapa en grundskoleutmaning för Erikslunds anpassade grundskola. En grundskoleutmaning är en kostnadsfri aktivitet för grundskolor bestående av motivationshöjande uppdrag från utvalda företag. Ung Företagsamhet Älvsborg letade länge och väl efter rätt företag för Erikslunds anpassade grundskolas önskemål och förväntningar.
Vid en nätverksfrukost på Orangeriet i Borås med det då nyuppstartade kvinnliga nätverket "WBB - Women's Business Brilliance", stötte Ung Företagsamhet Älvsborg på entreprenören Gunilla Adam, som till vardags arbetar som handledare på hunddagiset Prima Hund.
Som en del i Ung Företagsamhet Älvsborgs samverkande arbete mellan skola och arbetsliv så är nätverkande med det lokala näringslivet viktigt. Där blir nätverksträffar essentiella för att träffa företagare som vill vara med och bidra till bättre förutsättningar för barn och unga.
– Jag brinner för att ge tillbaka till samhället, så när möjligheten gavs att få skapa ett värdefullt projekt så gick min entreprenörssjäl igång direkt! Jag blev omedelbart nyfiken på barnens idéer inför hunddagisets nyrenovering. Hur kan vårt fina hunddagis få ännu bättre rum för hundarna? Tänk att få ta vara på skoleelevernas fantasi. Det skulle alla vinna på, säger Gunilla Adam som har arbetat som handledare på hunddagiset Prima Hund sedan de öppnade i koncernen Primacuras regi år 2021.
– På Prima Hund är vi otroligt stolta över vår dagliga verksamhet. Ett samverkande projekt med lokala skolbarn skulle leda till att våra hundskötare får sprida sin stolthet och faktiskt visa upp vilka fantastiska förebilder som de verkligen är. De har ju gått en väg som barnen kanske vill gå när de blir stora. Tänk vad spännande om skolbarnen kanske blir våra framtida medarbetare! Hundskötarna visar hur man kan uppnå yrkesstolthet genom samarbete, ansvar och engagemang. Ett sådant här projekt har så många bottnar och skulle verkligen bli en vinst för alla involverade. Jag tror att vi skulle kunna motivera eleverna, som annars inte får så mycket inblick i framtidens yrkesliv, fortsätter Gunilla Adam.
Grundskoleutmaningen – steg för steg
De efterföljande vårveckorna ägnades åt planering. Gunilla Adam förberedde hunddagiset inför med goodiebags åt eleverna och schemaläggning inför studiebesöken. Mellanstadie- och högstadielärarna anmälde sina klasser till grundskoleutmaningen hos Ung Företagsamhet Älvsborg. Grundskoleutmaningen paketerades i ett uppdrag från Prima Hund för Erikslunds anpassade grundskola. Uppdraget blev att skapa hundrum åt Prima Hund!
Uppdraget skulle presenteras för eleverna med en pedagogisk film, en så kallad uppdragsfilm. Ung Företagsamhet Älvsborgs partner 609 Foto & Media stod för filmproduktionen och säkerställde att filmen blev tydlig för att skapa intresse och förståelse bland eleverna.
Denna uppdragsfilm kom sedan att visas på storbildsskärm i klassrummen hos de deltagande mellanstadie- och högstadieklasserna på Erikslunds anpassade grundskola. Lärarna använde filmen för pedagogisk upprepning som visades kontinuerligt i klassrummen under arbetets gång.
Uppdragsfilmen åsyftade till att ge eleverna en känsla av engagemang och ansvarstagande med betoningen på att elevernas idéer tas på allvar av ett riktigt företag. Entreprenöriellt lärande handlar om att göra undervisningen autentisk, vilket var huvudfokus i uppdragsfilmen.
Grundskoleutmaningens process är strategiskt upplagd som en schablon av Ung Företagsamhets nationella kansli, så att samtliga 24 regioner i Sverige lägger upp arbetena med grundskoleutmaningarna på ett enhetligt sätt. Processen består av ett skarpt uppdrag från ett lokalt företag i respektive region. Först får elever hitta kreativa lösningar i grupp. Sedan får de skriva idébeskrivningar, skissa och slutligen skapa prototyper som ställs ut på utställningar. Ung Företagsamhet Älvsborg skräddarsyr dock processerna i största möjliga mån för att grundskoleutmaningen skulle passa lärarnas önskemål och elevernas behov.
PRAO-upplevelser när eleverna besöker hunddagiset
Efter introduktionen med uppdragsfilm och utbildningsmaterial med uppdragsblad, lärarhandledning och elevhäften var det dags för studiebesöken. Först ut var högstadieklasserna 7-9A, 7-9B och 7-9E följt av mellanstadieklasserna 4-6C, 4-6D och 4-6E. Det entreprenöriella lärandet bör förgrenas i elevernas omvärld. Studiebesök är viktiga för att eleverna skulle inspireras till att sätta igång den kreativa processen, och undersöka hunddagisets behov med egna ögon. Vad är viktigt för här? Vad behövs här? Vad skulle passa här?
– Det är jätteroligt! En av mina elever tvekade länge på om hon vågade gå in till hunddagiset vid studiebesöket. Hon var rädd, dels för hundarna och dels för den okända miljön i sig eftersom det var hennes allra första studiebesök. Dessutom hade hon aldrig kommit i kontakt med hundar förut, så det blev mycket nytt på en och samma gång. Men, hon samlade mod och gick in på hunddagiset tillsammans med klasskompisarna och oss lärare. Väl därinne brast hon ut i ett stort leende. Det var tryggt när Prima Hund visade upp sina fina hundar. Allt var lugnt och välplanerat. Det var roligt att se eleven blomma ut och gå från rädsla till glädje, berättar lärarvikarien Setanay Geylani när Ung Företagsamhet Älvsborg besöker klassen under skapandeprocessen.
Under studiebesöken var bara Gunilla Adam och hundskötaren Mattias på plats med två av de lugnaste hundarna. Studiebesöken ägde rum under förmiddagstid när alla andra hundskötarna var ute på långpromenad med resten av hundarna. Detta för att eleverna skulle komma till en lugn miljö som är stillsam utan för många intryck.
Prima Hund hälsade alla elever välkomna och arrangerade givande studiebesök som blev nästintill PRAO-upplevelser. All personal på hunddagiset är utbildade inom omsorg med specialisering på daglig verksamhet. För Prima Hund var det viktigt att alla skulle känna sig bekväma. Personalen var anpassade studiebesöket så att även eleverna som saknade talförmåga, var extra känsliga eller som kanske reagerade på nya miljöer också fick en minnesvärd upplevelse. Studiebesöken skulle kunna klassas som ett alternativ till PRAO, där eleverna fick inblick i yrkeslivet tillsammans med klasskompisarna och lärarna. Ingen lämnades ensam och alla fick vara med.
Samspelet mellan barn och hund
Under studiebesöken fick eleverna inspireras och fick möjlighet att se hundskötaren som förebild. Hundskötarna har ansvarstagande yrkesroller där alla förmågor och egenskaper lyfts fram på hunddagiset. Många av hundskötarna har själva gått på Erikslunds anpassade grundskola. Nu var de måna om att motivera eleverna genom att visa hur deras framtida karriärer kanske kommer se ut.
– Samspelet mellan hund och människa är något alldeles speciellt. Vi visste att hunden Izza är en fantastisk hund, men jag blev rörd av att se henne samspela med barnen. Hon kände in barnets personlighet och bemötte varje barn på ett unikt sätt. Hon mötte de reserverade barnen med tålamod, för att sedan bli lekfull med nästa barn som var lite säkrare. Här på Prima Hund möts ingen människa av en hund ofrivilligt, och ingen hund möts av en människa ofrivilligt. Att Prima Hund är en verksamhet där stillsam miljö där alla mår bra är A och O för oss, berättar Gunilla Adam.
– Många kunder brukar säga att de blir så lugna när de kliver över tröskeln in till vårt hunddagis. Det är vi väldigt stolta över. Här är det inte högljutt eller stökigt, utan tryggt och trevligt. Hunddagis kan ju associeras med ett helt spann av skällande hundar i ett totalt kaos, men så är det inte hos oss. Här har vi verkligen fokuserat på dynamiken mellan hundskötarna och hundarna. Alla hundskötare ansvarar över sina scheman som de själva skriver på en whiteboardtavla. Vi har många hundskötare per antal hundar, jämfört med många andra hunddagis. Tack vare vårt dubbelsyfte med hunddagis och daglig verksamhet i ett så är Prima Hund en mysig och viktig plats för alla fyrbenta och tvåbenta vänner. Jag är så stolt över att vara en del av Prima Hund och vi handledare uppmanar hundskötarna att vara lika stolta som vi, fortsätter Gunilla Adam.
En av högstadieeleverna ville inte delta först och var osäker på om hon vågade följa med på studiebesöket. Hon samlade mod och följde med klassen intill Prima Hund. Så fort hon klev över tröskeln och kände det karaktäristiska lugnet som Prima Hund är känt för så byttes tveksamhet ut mot nyfikenhet. Det visade sig att hon aldrig kommit i kontakt med hundar på nära håll förut, men efter studiebesöket har hennes syn på hundar förändrats.
"mer än bara ett skolprojekt"
– De kommande veckorna pratade eleven om hundar nästan varje dag i skolan. Hon har växt på ett personligt plan och kommit över sina rädslor. Hon har verkligen utvecklats under arbetet med grundskoleutmaningen. För henne blev det här mer än bara ett skolprojekt. Hon kommer gå genom livet nu utan att behöva känna sig osäker kring hundar. Det är ju ändå livsomvälvande och innebär en stor personlig utveckling för eleven. Både vi lärare och eleverna har fått tänka lite utanför boxen och tvingats ut ur vår comfort zone under grundskoleutmaningen. Det har varit otroligt spännande, säger lärarvikarien Setanay Geylani.
– Eleverna fick hälsa på hunden Izza, en och en, vid studiebesökets slut under kontrollerade former. En av mellanstadieeleverna var väldigt självsäker och utåtriktad. Han berättade att han minsann inte var rädd för hundar, eller någonting annat för den delen heller. När det väl kom till kritan och det blev hans tur att få hälsa på Izza så vågade han plötsligt inte. Vi gav honom tid och till slut så var han villig att sakta ställa sig vid hundhagens staket och försiktigt föra ned sin hand om Izzas nos. Kloka Izza kände in hela situationen och var så förstående och avslappnad. Eleven brast ut i ett stolt leende efter att ha snuddat vid Izza. Han vågade! Han klarade det! Han bröstade upp sig igen och såg ut att växa flera centimeter framför ögonen på oss alla. Det var ett ögonblick som jag aldrig glömmer. Det rådde ingen tvekan om att hundmötet verkligen gjorde skillnad för barnens självkänsla på riktigt, säger Gunilla Adam med värme i rösten.
– Studiebesöket gick jättebra och eleverna var nöjda efteråt. När vi pratade om studiebesöket i min klass 4-6C, så kom eleverna ihåg att vi hade fått ett uppdrag. Dagen efter pratade vi mest om vad vi hade fått lära oss om hunddagiset. När vi bearbetat det så tar vi tag i uppdraget. Tack för ert engagemang, skrev mellanstadieläraren Carina Svensson till Ung Företagsamhet Älvsborg.
Koppling till globala målen
För majoriteten av eleverna var det här livets första studiebesöket – någonsin. Efteråt diskuterade klasserna vad de fått se. Uppdragsfilmen blev återigen användbar för att återuppleva studiebesöket igen, vilket var nyttigt för många. Eleverna gjorde gemensamma tankekartor tillsammans och diskuterade vad studiebesöket lärt dem. Vissa av dem lyckades till och med koppla uppdraget till FN:s 17 globala målen enligt Agenda 2030, vilket Ung Företagsamhet Älvsborg uppmanar till i grundskoleutmaningens undervisningsmaterial.
Globala målen är en internationell agenda framtagen av FN för hållbar utveckling. Visionen är att alla länder ska minska ojämlikheter, främja fred samt lösa klimatkrisen senast år 2030. Som medlemsland i FN är vi i Sverige skyldiga att göra vårt bästa för att uppnå de globala målen. En del i det arbetet är att göra elever medvetna om hur man kan leva hållbart genom att arbeta med de globala målen i skolan.
Ung Företagsamhet återkommer till de globala målen ständigt i materialet och läromedlen för alla årskurser. Hållbarhet är alltid i åtanke i allt arbete som Ung Företagsamhet Älvsborg utför för att sprida kunskap om hållbarhet till barn och unga.
Klass 7-9A löste grundskoleutmaningen med matematik
Efter uppdragsfilmen, studiebesöken och diskussionerna så var det dags att skriva, skissa och skapa. Entreprenöriellt lärande utgår med fördel från elevernas egna intressen. Det gäller för lärarna att våga låta eleverna styra undervisningen utefter vad som driver eleverna och intresserar dem.
– Vi har valt att arbeta med kollage istället för att bygga prototyper. Eleverna har verkligen lagt manken till och skapat välbearbetade pappersunderlag, sa Susanne Rydquist.
Att arbeta med hållbarhet var inte främmande för Susanne Rydquist, som lät sina högstadieelever återanvända tapetrester från en nedlagd målarfirma i Borås. Istället för att låta tapeterna gå till spillo när målarfirman lade ned, så skyndade sig lärarna dit och hämta upp alla överblivna tapeter som annars skulle kastats. Idag använder Susanne Rydquist och hennes kollegor de gamla tapeterna frekvent vid kreativa skolarbeten.
Klass 7-9A använde sig av teknikämnet för att göra research på deras iPads. Eleverna diskuterade och bestämde vad hundarna behövde i sina nya rum. De skrev ut bilderna från sökresultaten och använde bildämnet för att skapa kollage, där de överblivna tapeterna kom till användning. Elevernas kollage blev som planritningar med perspektiv ovanifrån. Tapeterna ramade in kollagen och symboliserade väggarna.
Vidare använde klassen matematik för att ta fram riktiga priser från leverantörer för hundbäddar och annan inredning till rummen som de googlat fram. De räknade sedan ihop sina budgetförslag till Prima Hund på vad de nya hundrummen i praktiken skulle komma att kosta. Budgetförslagen limmades fast på kollagen. Klassen arbetade även med marknadsföring där de fick bekanta sig med begrepp som slogan, logotyp och pitch. Eleverna i denna klass skapade egna kollage med budgetar. De använde svenskaämnet för att muntlig presentation i grupp vid framtagandet av research och marknadsföring.
"det roligaste var att få pyssla i skolan"
– Det svåraste var nog att googla fram priserna på allt som behövdes i hundrummet. Vissa hundrum blev lite billigare än mitt för vissa hittade hundsaker på rea, berättar högstadieeleven Julia Friberg, 16 år, när Ung Företagsamhet Älvsborg besöker klass 7-9A för att följa deras arbete med grundskoleutmaningen.
– Det roligaste var att vi fick pyssla i skolan, tillägger Julia Friberg med ett leende.
Entreprenörellt lärande lämnar ofta utrymme för eleverna att styra lärandet under arbetets gång. Lärarna ser eleverna på ett nytt sätt genom att lämna över en hel del av lärandeprocessen till eleverna.
Kreativiteten blomstrade i klass 7-9B
Efter studiebesöket såg klass 7-9B på uppdragsfilmen om och om igen för repitation och för att få djup förståelse för uppdraget. Klassen förberedde sig även med att se på filmer med kända hundkaraktärer, eftersom en del av uppdraget var att namnge hundrummen efter välkända hundar. Hunddagiset kommer välja att döpa de riktiga rummen efter förslagen som flest elever valt. Inför namnbeslutet gjorde klass 7-9B research. På svenskalektionerna diskuterade eleverna sedan vad som skulle behövas i hundrummet baserat på intryck från research, studiebesöket och uppdragsfilmen.
Setanay Geylani, som är vikarierande lärare för klass 7-9B, har erfarenhet inom kulturbranschen som TV-producent. Att arbeta kreativt med estetisk undervisning föll henne naturligt. Hon vägledde eleverna genom att paketera uppdraget med färdiga förslag på hur de kunde göra. Sedan fick eleverna sätta idéerna i verket och utöva konstnärlig frihet. Under kort tid såg Setanay Geylani hur eleverna växte med uppgiften.
Klassen samarbetade med att skapa en gemensam prototyp. Setanay Geylani koordinerade uppdraget genom att låta eleverna välja välja vad de ville skapa utifrån deras förmågor och intressen. Istället för att se hinder och begränsningar, såg Setanay Geylani och hennes kollegor möjligheter i eleverna. En elev kunde inte klippa med sax. Istället för att pressa honom till att klippa i kartong, så fick han öva på sin motorik genom att forma hundben och hundleksaker i lera.
En annan elev, som annars aldrig deltagit i ett grupparbete förut, kom för första gången fram till klassens gemensamma arbetsbord och målade med vattenfärger på ett papper. Setanay Geylani var noga med att få med alla elevers arbete i slutresultatet, så elevens vattenfärgsmålning klipptes ut och ramades in som en tavla i prototypen.
– Vi lade mycket tid på att låta eleverna öva på att se behoven för dagishundarna och att hitta kreativa lösningar. Vi återkom ofta till uppdragsfilmen och diskuterade olika alternativ på lösningar med eleverna. Det var fantastiskt att se hur en av elevernas kreativitet fick helt nya uttryck när han arbetade med limpistolen. Skaparglädjen flödade! Han testade sig fram och tog ut svängarna. Koncentrationen och tålamodet var så imponerande. Med limpistolen i handen så tröttnade han aldrig utan fortsatte skapa fantastiska miniatyrer till logotypen. Han är en händig person som verkligen briljerade i det här projektet, förklarar Setenay Geylani.
– En annan pojke i klassen älskar att rita. Han fick bli ansvarig för prototypens tapeter och handmålade alla tapeter för hand med detaljerade hundmotiv och mönster. Han har ett fotografiskt minne vilket kom till användning när han skulle rita av hundar på tapeterna. Han tyckte att det var jättekul att skissa och måla i grundskoleutmaningen, förklarar Setanay Geylani.
I prototypens tak fästes ljudabsorberande installationer med gjorda av kartong, tyg och limpistol. Även en lampa i en plastkupol fästes i taket för att ge härligt ljus åt hundarna. För att ytterligare ljuddämpa hundarnas läten kläddes golvet in med en grå heltäckningsmatta från syslöjden. Sedan dekorerades den med små runda mattor likt tassavtryck. En våningssäng gjordes i träslöjden och små hundkorgar i lera tillverkades på bildlektionerna. Även förvaring i form av små hundkojor i kartong skapade eleverna tillsammans och målade de sedan i ceriserosa. Färgvalen är valda av eleverna själva som vill göra hundarnas glada dagar på Prima Hund ännu färgstarkare.
Klass 7-9E använde demokrati
Eleverna fick sammanföra sina idéer, kompromissa och samarbeta, vilket både var utmanande och givande. Genom samarbetet fick eleverna öva på sina sociala färdigheter. För att komma överens om möbler och färger för hundrummet så arbetade klassen med samhällskunskap. Först fick klassen lära sig om hur demokrati, röstning och val fungerar. Sedan fick de själva delta i ett demokratiskt val genom att på riktigt rösta fram vilka färger och möbler som skulle väljas för klassens gemensamma prototyp över hundrummet. Entreprenöriellt lärande blir värdeskapande, eftersom lektionerna blir autentiska med riktiga uppgifter som kan förankras i det verkliga livet.
Klassläraren Viktoria Söderlund berättar hur klass 7-9E har arbetat ämnesöverskridande och samarbetat genom varje moment. Klassen använde först svenska för att ta fram ett skriftligt underlag där elevernas idéer skrevs upp. Sedan förverkligades idéerna genom samhällskunskap, bildämnet, träslöjd, syslöjd och teknik. Eleverna samarbetade i helklass och skapade en gemensam prototyp tillsammans.
"Det roliga är att det är ett riktigt projekt! "
– Först övervägde vi att eleverna skulle få arbeta i par och skapa flera prototyper, men vi landade i att ett större samarbete i helklass var bäst för oss. Det var bra att projektet gick att anpassa så att alla kunde vara med på sina villkor. Det var jätteroligt! I samband med att grundskoleutmaningen drog igång så började vi ju förbereda oss inför skolans rivning och den kommande nybyggnationen. Det kändes lite överväldigande att mitt uppe i flytten till våra temporära lokaler, dra igång ett helt nytt projekt med allt vad det innebär. Vi lärare var jättepeppade efter UF:s inspirationsworkshop i höstas, men nu när det är dags att starta upp under våren så är energin desto lägre... Men, så fort vi satte igång med grundskoleutmaningen så fick vi vind i seglen igen och alla involverade fick massor av inspiration och ny energi! Det här var något helt nytt och det var givande att se eleverna inspireras och samarbeta i ett kreativt projekt där flera ämnen integrerades, säger Viktoria Söderlund som är klasslärare för eleverna i 7-9E.
– Det roliga är att det är ett riktigt projekt! Det är på riktigt, instämmer textilslöjdsläraren Ing-Marie Andersson glatt när Ung Företagsamhet Älvsborg besöker skolan under arbetets gång. Ing-Marie Andersson har undervisat eleverna i textilslöjd när de sydde mattan, hundfiltarna, sofftyget, duken och stolstyget.
Klass 4-6C övade på att rösta
Eleverna samarbetade i helklass. Efter studiebesöket djupdök klassen ner i ämnet samhällskunskap. Först gick klassen igenom vad demokrati och en omröstning innebär. Sedan fick de välja mellan namn på kända hundkaraktärer att döpa deras hundrum till. Eleverna diskuterade, analyserade och röstade slutligen fram rumsnamnet Max efter karaktären Max från filmen Husdjurens hemliga liv. Sedan var det dags för fältstudier genom en marknadsundersökning.
– Vi intervjuade några hundägare. Vi ville veta hur de trodde att deras hundar skulle vilja ha det i ett hundrum. Vi fick veta att hundarna vill vila i en hundkorg, på en säng, i en säng och på golvet. Några hundar vill kunna gömma sig lite. Några hundar tycker om lugn musik så vi gjorde en liten högtalare i lera. Någon hund vill kunna titta ut så vi gjorde fönster. Alla hundarna vill ha något att bita i och gömma någon leksak så att de får tänka lite. De flesta hundägarna trodde att deras hundar vill ha ljusa väggar, skriver klass 4-6C gemensamt i sin idébeskrivning med bildstöd.
Eleverna funderade länge och väl över vilka globala mål som deras prototyp uppfyllde. Tillsammans kom det fram till att det tolfte målet om hållbar konsumtion och produktion gick att koppla till prototypen, eftersom så mycket som möjligt i hundrummet ska köpas begagnat. Det tolfte målet handlar om att vår planet har försett oss med ett överflöd av naturresurser, men vi människor har inte nyttjat det på ett ansvarsfullt sätt och konsumerar nu långt bortom vad vår planet klarar av. Att uppnå hållbar utveckling kräver att vi minskar vårt ekologiska fotavtryck genom att ändra hur vi producerar och konsumerar varor och resurser. Hållbar konsumtion innebär inte bara miljöfördelar utan även sociala och ekonomiska fördelar såsom ökad konkurrenskraft, tillväxt på såväl den lokala som globala marknaden, ökad sysselsättning, förbättrad hälsa och minskad fattigdom. Omställning till en hållbar konsumtion och produktion av varor är en nödvändighet för att minska vår negativa påverkan på klimat, miljö och människors hälsa.
Klass 4-6E forskade om hundraserna för att möta behoven
Eleverna enades kring att skapa en gemensam prototyp med en hundrumsdesign fylld av allas idéer. För att säkerställa att deras idéer på riktigt möter hundarnas behov så använde de biologiämnet för att forska kring vad olika hundraser kan tänkas behövas. På svenskalektionerna skrevs häften med informativa texter med fakta om hundraserna. De använde sina estetiska förmågor i framtagandet av faktahäftena.
Eleverna gick samman i ett detaljerat bygge av prototypen. De skrev ut foton på dagishundarna, klippte ut de och klistrade fast respektive foto över en noggrant utvald plats för varje hund. Soffan är i avtorkbart tyg så att hundrummet kan hållas fräscht.
– Varje hund har en egen plats och en hundbädd att vila i, förklarar mellanstadieeleven Björn.
– Vi har varit på studiebesök på Prima Hund. Vi har forskat om hundar. Vi har skrivit faktatexter om några hundraser. Vi har pratat om hundar som vi känner till i film och sagor, skriver mellanstadieeleven Nayef.
– Vi har röstat fram namn till våra hundrum. Vinnarnamnen blev Max och Scooby-Doo. Modellerna av våra hundrum är gjorda av kartonger. Vi har gjort kuddar på textilslöjden. Vi har tillverkat hundbäddar och skålar i lera. Vi har tillverkat möbler på träslöjden, fortsätter mellanstadieeleven Amir.
Till vänster om soffan har eleverna skapat en byrå för förvaring av hundarnas godis och leksaker. De har kombinerat sina favoritfärger och noga blandat rosa, blått och grönt när de målade väggarna och taket.
Utställningen blev en storslagen final
Den 12 juni avslutades grundskoleutmaningen med en stor utställning i Prima Hunds nya lokalet, intill de nya, tomma hundrummen som nu ska fyllas med elevernas idéer. När vernissagen öppnade så anlände de deltagande klasserna till Prima Hund med lärarna och elevassistenterna från Erikslunds anpassade grundskola. Anhöriga, kunder till hunddagiset, tjänstemän från kommunhuset i Borås, partners till Ung Företagsamhet Älvsborg, medarbetare på både Primacura och Prima Hund deltog tillsammans med Ung Företagsamhet Älvsborg.
– Har barn skapat allt det här? Det är ju helt fantastiskt! Jag kan knappt tro mina ögon, säger hundskötaren Joakim och log stort.
– Vi har nyligen förlorat dagishunden Belle, som var min personliga favorit här på Prima Hund. Hon var så rar. Jag sörjer henne och är så ledsen över att hon har gått bort. När jag såg att eleverna har hedrat henne genom att tillägna utvalda platser för Belle i prototyperna så blev jag varm i hjärtat, utbrister hundskötaren Tobias med tårar i ögonen.
En förväntansfull stämning spred sig i rummet när eleverna fick visa upp vad de skapat. En mamma höll sin son om axlarna och lyste av stolthet medan han pekade ut sin prototyp. Kunder till Prima Hund beskådade utställningen med entusiasm, flera av dem blev extra glada av att se sina hundar inkluderas i prototyperna. Flera partners till Ung Företagsamhet Älvsborg var på plats för att glädjas åt av att se hur deras stöd till Ung Företagsamhet Älvsborg använts på anpassad grundskola. Tjänstemän från Borås kommun besökte vernissagen och hurrade över elevernas skapelser. De lokala mediehusen var inbjudna, likväl som nära och kära till alla involverade.
– Vi är så stolta och imponerade över vad ni har åstadkommit genom samarbete, skaparglädje och engagemang. Ni har överträffat våra förväntningar, utbrast Matilda från Ung Företagsamhet Älvsborg i ett tal under vernissagen.
– Vi sparar era fantastiska prototyper inför renoveringen av hundrummen. Tack för att alla nytänkande lösningar på hur vi kan inreda de nya hundrummen. Vi kommer plocka lite idéer från prototyperna när vi bygger om. Era idéer kommer bli verklighet här på underbara Prima Hund. Tack vare er kommer hundarna få det hur fint som helst, jublade Gunilla Adam från Prima Hund under talet.
Inkludering, skaparglädje och gemenskap
Att alla får vara med och att ingen lämnas utanför är lika viktigt för Erikslunds anpassade grundskola som för Ung Företagsamhet Älvsborg och Prima Hund, vilket även tas upp av de globala målen som grundskoleutmaningen kopplas till. Inte nog med det så är det är en av grundstenarna i Prima Hunds dagliga verksamhet. Ung Företagsamhet Älvsborg arbetar för att alla unga ska få utveckla sin företagsamhet och det är precis vad grundskoleutmaningen går ut på. I grundskoleutmaningen samverkade Erikslunds anpassade grundskola med Prima Hund genom Ung Företagsamhet för inkludering, skaparglädje och gemenskap - för alla!
Prima Hund är ett hunddagis med dubbelsyfte – en verksamhet med både daglig verksamhet inom LSS och hunddagis. Det ligger på Lars Kaggsgatan 2 i Borås, i närheten av Åhaga. Här är det aldrig någon hund som rusar fram till en när man stiger in. Trygghet och stillsamhet är viktigt för Prima Hund. När man hängt av sig i entrén möts man av ett rymligt rum med en inhängnad hundhage i mitten. På sidan av detta rum finns en trevlig butik med secondhandprodukter och dekoration av hög kvalitet som hundskötarna själva har pysslat fram i skaparverkstan. Här finns även en frisörsalong där man kan få professionell hårvård av medarbetarna inom LSS. Längre in finns ett kök med café och längst inne finns de nya hundrummen som eleverna designat. Läs mer på primacura.se/prima-hund/
Erikslunds anpassade grundskola ger sina elever en upplevelserik skolgång på deras villkor. Mellanstadiet och högstadiet var de första anpassade klasserna i regionen att inleda ett samarbete med Ung Företagsamhet Älvsborg. Skolan är belägen vid Knalleland i Borås med erfarna lärare och elevassistenter, varav många arbetat på skolan i flera decennium. Här finns alla årskurser. Erikslunds anpassade grundskola är en del av Erikslundskolan. Skolbyggnaden rivs under sommaren 2024 för att sedan byggas upp på nytt under två års tid. I juni 2026 beräknas den nya skolbyggnaden färdigställas med moderna klassrum för ca 830 elever i årskurs F-9 och anpassad grundskola årskurs 1-9. Under tiden bedrivs undervisningen tillfälligt i Fredriksborgskolans lokaler. Läs mer på boras.se
609 Foto & Media är bronspartner till Ung Företagsamhet Älvsborg. 609 Foto & Media bidrog till projektet med att producera uppdragsfilmen som spelades upp för eleverna som introduktion och för upprepning under arbetets gång. 609 Foto & Media är en komplett fotostudio på Bryggaregatan 10B, mitt i centrala Borås. Hållbarhet är viktigt för fotostudions VD Mattias Björlevik som på olika sätt engagerar sig i lokalsamhället. Mattias Björlevik är en skicklig fotograf vars konstnärliga lins tar produktioner till iögonfallande höjder. Fotostudion är mångfasetterad med produktfotografering, videoproduktioner och mycket mer för alltifrån små e-handlare till stora etablerade kedjor. Läs mer på 609.se